O technologii, UX i biznesie, czyli wskaz├│wki z txb.digital

Lubi─Ö Pozna┼ä i lubi─Ö UX. Zatem zupe┼énie naturalnie przyszed┼é mi udzia┼é w pozna┼äskiej konferencji txb.digital. Po wydarzeniu mog─Ö ┼Ťmia┼éo obwie┼Ťci─ç, ┼╝e w Poznaniu mo┼╝na dowiedzie─ç si─Ö przydatnych rzeczy! W tek┼Ťcie znajdziesz tego potwierdzenie ÔĄÁ´ŞĆ

Szybki instrukta┼╝ zwi─ůzany z konsumpcj─ů mojego wpisu. Na pocz─ůtek znajdziesz list─Ö temat├│w wyst─ůpie┼ä, polecane ┼║r├│d┼éa i narz─Ödzia oraz najwa┼╝niejsze cytaty. To tak na mniejszy g┼é├│d wiedzy. A je┼Ťli jeste┼Ť w stanie pomie┼Ťci─ç wi─Öcej, to zaraz potem przejdziesz do samych streszcze┼ä. Te serwuj─Ö w formi─Ö wypunktowanych wskaz├│wek oraz link├│w do dodatkowych informacji. Polecam konsumowa─ç razem. I tyle. Smacznego!

Sylwetka autorki w tle, z d┼éo┼ämi zaci┼Ťni─Ötymi w pi─Ö┼Ť─ç na wysoko┼Ťci piersi. Przed ni─ů napis "Bez podstaw si─Ö nie da"

Podstawy UI design [uzupełnienie wiedzy po przerobieniu Boring UI Course]

Kilkana┼Ťcie lat temu nauczy┼éam si─Ö pierwszych krok├│w salsy. Wraz z up┼éywem lat na parkiecie i obserwacji rozwoju innych tancerzy, nie opuszcza┼é mnie jeden, kluczowy wniosek: bez opanowania podstaw nie da si─Ö ta┼äczy─ç dobrze. Dla niekt├│rych tancerzy drugorz─Ödne by┼éo zrozumienie, jaki jest rytm, jak przenosi─ç ci─Ö┼╝ar cia┼éa i jak wsp├│┼épracowa─ç z partnerem. Efekt? Wykr─Öcanie r─ůk, deptanie po stopach, gubienie tempa i og├│lnie jaki┼Ť taki taniec, kt├│ry „nie wygl─ůda”.

Kilka miesi─Öcy temu rozpocz─Ö┼éam nauk─Ö nowego zawodu i nie opuszcza mnie ta sama refleksja. Im lepiej opanuje si─Ö podstawy, tym „stabilniejsze” b─Ödzie dok┼éadanie do tego kolejnych kompetencji. Co wi─Öcej, raczej nie jest tak, ┼╝e jednorazowe przerobienie materia┼éu starczy na ca┼ée ┼╝ycie. Podstawy warto sobie od┼Ťwie┼╝a─ç. Zatem niezale┼╝nie od tego, czy jeste┼Ť do┼Ťwiadczonym projektantem, czy dopiero zaczynasz odkrywa─ç ten obszar, zapraszam do przegl─ůdu podstaw z projektowania UI.

Posta─ç autorki ze smutn─ů min─ů. Po prawej cytat "The UX design hype is officially declared 'dead'"

Marka osobista, tworzenie portfolio UX, pierwsza rozmowa rekrutacyjna [obszerne notatki z kursu Google UX Design Certificate #7]

Juniorzy w bran┼╝y UX = za du┼╝a poda┼╝, za ma┼éy popyt. R├│wnanie jest wynikiem mojej subiektywnej obserwacji, tak┼╝e mo┼╝na to sobie wzi─ů─ç do serca i g┼éowy, ale na w┼éasn─ů odpowiedzialno┼Ť─ç. Niemniej, pocz─ůtkuj─ůcy projektanci UX (my┼Ťl─Ö, ┼╝e trafi┼éam na kilkana┼Ťcie takich historii) m├│wi─ů, ┼╝e nie jest im ┼éatwo znale┼║─ç pierwsz─ů prac─Ö… Do podobnych opinii mo┼╝na si─Ö dokopa─ç w zagranicznych ┼║r├│d┼éach. Ot, dyskusja na Reddit sprzed 4 miesi─Öcy lub artyku┼é od Prototypr oraz od Bootcamp. Jednocze┼Ťnie odnosz─Ö wra┼╝enie, ┼╝e nie maleje oferta kurs├│w i bootcamp├│w zach─Öcaj─ůca do przej┼Ťcia na jueksow─ů stron─Ö mocy. A to z kolei mo┼╝e rodzi─ç nadziej─Ö, ┼╝e rynek z niecierpliwo┼Ťci─ů czeka na tych wszystkich ┼Ťwie┼╝ak├│w. C├│┼╝. Chyba czas napisa─ç to sobie g┼éo┼Ťno. TAM (prawie) NIKT NIE CZEKA. Cho─ç nie wykluczam, ┼╝e przemawia przeze mnie jaki┼Ť b┼é─ůd poznawczy.

Niech ┼╝yje auto layout!

Responsywne projektowanie stron internetowych [obszerne notatki z kursu Google UX Design Certificate #6]

Podczas nauki nowego zawodu przechodz─Ö stale przez okresy „przed czym┼Ť” oraz „po czym┼Ť”. I zwykle ┼éapi─Ö si─Ö za g┼éow─Ö, gdy wraca do mnie wspomnienie, jak to by┼éo w tym ca┼éym PRZED. Je┼Ťli pami─Ötasz, jak by┼éo z twoimi projektami, zanim pozna┼ée┼Ť moc tworzenia komponent├│w, wiesz dobrze, o czym m├│wi─Ö. Tym razem okaza┼éo si─Ö, ┼╝e NIE-MA-┼╗YCIA-BEZ-AUTO-LAYOUTU. Nie ma, nie ma, nie ma. Zanim go pozna┼éam, by┼é dla mnie jakim┼Ť takim za bardzo skomplikowanym cudakiem. Gdy zdecydowa┼éam si─Ö na „bli┼╝sz─ů relacj─Ö”, zacz─Ö┼éam „wrzuca─ç” wszystko w auto layout i radowa─ç si─Ö z tego ca┼éego „wyr├│wnania”. Boskie! Po prawdzie, ten wpis nie b─Ödzie w og├│le o auto layoucie, ale je┼Ťli z niego nie korzystasz, a tekstu i tak nie przeczytasz, to zapami─Ötaj tylko ten jeden skr├│t… shift+A.

WaysConf w skrócie: research, design system, no-code, automatyzacja [DZIEŃ #2]

Jak dobrze, ┼╝e pewnego popo┼éudnia znajoma wymienia┼éa mi wa┼╝ne wydarzenia dla „jueks├│w” i uwzgl─Ödni┼éa na tej li┼Ťcie WaysConf ­čĄî A z moimi konferencyjnymi wydarzeniami bywa┼éo r├│┼╝nie. Cz─Östo pozostawa┼éa w g┼éowie niepokoj─ůca my┼Ťl w stylu „Eee, to o czym by┼éa w┼éa┼Ťciwie mowa?”. Ta historia nie powt├│rzy┼éa si─Ö w przypadku WaysConf. Czu┼éam, ┼╝e nie tylko dowiedzia┼éam si─Ö rzeczy. Czuj─Ö r├│wnie┼╝, ┼╝e je od teraz WIEM. Laury zas┼éugi sp┼éywaj─ů na praktyczny aspekt wyst─ůpie┼ä oraz na pieczo┼éowicie sporz─ůdzane notatki. Fragment drugiego otrzymujesz tutaj za friko ­čśĆ

Czego mo┼╝esz si─Ö spodziewa─ç? Podobnie, jak w pierwszym tek┼Ťcie, na pocz─ůtku lista polecanych narz─Ödzi lub uzupe┼éniaj─ůcych ┼║r├│de┼é. Dalej kilka inspiruj─ůcych cytat├│w. P├│┼║niej kr├│tkie streszczenia z┼éo┼╝one z wypunktowanych wskaz├│wek oraz wybranych slajd├│w z prezentacji. Ca┼éo┼Ť─ç okraszam dodatkowymi linkami, kt├│re pozwol─ů tobie lepiej wgry┼║─ç si─Ö w temat. Je┼╝eli zapoznasz si─Ö z tym wszystkim, to gratulacje dla ciebie – Ty r├│wnie┼╝ mo┼╝esz powiedzie─ç, ┼╝e WIESZ ­čĹĆ

WaysConf, Dzień pierwszy

WaysConf w skrócie: etyczny design oraz AI w służbie UX [DZIEŃ #1]

Kiedy┼Ť DesignWays, od 2023 WaysConf. Bo to konferencja nie tylko dla projektant├│w, ale dla wszystkich os├│b, kt├│re s─ů zaanga┼╝owane w proces tworzenia produkt├│w. Zakres przekazywanej wiedzy to potwierdza ­čĹî 50 wyk┼éad├│w po angielsku i oko┼éo 15 po polsku. Mi uda┼éo si─Ö przes┼éucha─ç na ┼╝ywo 16 z nich. Dziel─Ö t─Ö liczb─Ö na dwa i wychodz─ů mi z tego dwa, nieskromne w swoich rozmiarach, podsumowuj─ůce wpisy.

Co znajdziesz w pierwszym z nich? Je┼╝eli nie chce si─Ö tobie czyta─ç wszystkiego, to na samym pocz─ůtku czeka na ciebie lista polecanych narz─Ödzi i ┼║r├│de┼é wiedzy, a potem kilka najwa┼╝niejszych cytat├│w. Dalej mo┼╝esz przej┼Ť─ç do streszcze┼ä wyst─ůpie┼ä (wypunktowana wiedza oraz kilka ciekawych „obrazk├│w”). Na koniec ka┼╝dego podrzucam od siebie uzupe┼éniaj─ůce linki. Ca┼éo┼Ť─ç wpisu b─Ödzie po┼Ťwi─Öcona konkretnej tematyce. W pierwszym podsumowaniu dominuj─ů tematy Ô×í´ŞĆ etyka w projektowaniu oraz sztuczna inteligencja, kt├│ra… wcale nie zabierze nam pracy (chyba ­čśĆ).