Sylwetka autorki w tle, z d艂o艅mi zaci艣ni臋tymi w pi臋艣膰 na wysoko艣ci piersi. Przed ni膮 napis "Bez podstaw si臋 nie da"

Podstawy UI design [uzupe艂nienie wiedzy po przerobieniu Boring UI Course]

Kilkana艣cie lat temu nauczy艂am si臋 pierwszych krok贸w salsy. Wraz z up艂ywem lat na parkiecie i obserwacji rozwoju innych tancerzy, nie opuszcza艂 mnie jeden, kluczowy wniosek: bez opanowania podstaw nie da si臋 ta艅czy膰 dobrze. Dla niekt贸rych tancerzy drugorz臋dne by艂o zrozumienie, jaki jest rytm, jak przenosi膰 ci臋偶ar cia艂a i jak wsp贸艂pracowa膰 z partnerem. Efekt? Wykr臋canie r膮k, deptanie po stopach, gubienie tempa i og贸lnie jaki艣 taki taniec, kt贸ry „nie wygl膮da”.

Kilka miesi臋cy temu rozpocz臋艂am nauk臋 nowego zawodu i nie opuszcza mnie ta sama refleksja. Im lepiej opanuje si臋 podstawy, tym „stabilniejsze” b臋dzie dok艂adanie do tego kolejnych kompetencji. Co wi臋cej, raczej nie jest tak, 偶e jednorazowe przerobienie materia艂u starczy na ca艂e 偶ycie. Podstawy warto sobie od艣wie偶a膰. Zatem niezale偶nie od tego, czy jeste艣 do艣wiadczonym projektantem, czy dopiero zaczynasz odkrywa膰 ten obszar, zapraszam do przegl膮du podstaw z projektowania UI.

Posta膰 autorki ze smutn膮 min膮. Po prawej cytat "The UX design hype is officially declared 'dead'"

Marka osobista, tworzenie portfolio UX, pierwsza rozmowa rekrutacyjna [obszerne notatki z kursu Google UX Design Certificate #7]

Juniorzy w bran偶y UX = za du偶a poda偶, za ma艂y popyt. R贸wnanie jest wynikiem mojej subiektywnej obserwacji, tak偶e mo偶na to sobie wzi膮膰 do serca i g艂owy, ale na w艂asn膮 odpowiedzialno艣膰. Niemniej, pocz膮tkuj膮cy projektanci UX (my艣l臋, 偶e trafi艂am na kilkana艣cie takich historii) m贸wi膮, 偶e nie jest im 艂atwo znale藕膰 pierwsz膮 prac臋… Do podobnych opinii mo偶na si臋 dokopa膰 w zagranicznych 藕r贸d艂ach. Ot, dyskusja na Reddit sprzed 4 miesi臋cy lub artyku艂 od Prototypr oraz od Bootcamp. Jednocze艣nie odnosz臋 wra偶enie, 偶e nie maleje oferta kurs贸w i bootcamp贸w zach臋caj膮ca do przej艣cia na jueksow膮 stron臋 mocy. A to z kolei mo偶e rodzi膰 nadziej臋, 偶e rynek z niecierpliwo艣ci膮 czeka na tych wszystkich 艣wie偶ak贸w. C贸偶. Chyba czas napisa膰 to sobie g艂o艣no. TAM (prawie) NIKT NIE CZEKA. Cho膰 nie wykluczam, 偶e przemawia przeze mnie jaki艣 b艂膮d poznawczy.

Niech 偶yje auto layout!

Responsywne projektowanie stron internetowych [obszerne notatki z kursu Google UX Design Certificate #6]

Podczas nauki nowego zawodu przechodz臋 stale przez okresy „przed czym艣” oraz „po czym艣”. I zwykle 艂api臋 si臋 za g艂ow臋, gdy wraca do mnie wspomnienie, jak to by艂o w tym ca艂ym PRZED. Je艣li pami臋tasz, jak by艂o z twoimi projektami, zanim pozna艂e艣 moc tworzenia komponent贸w, wiesz dobrze, o czym m贸wi臋. Tym razem okaza艂o si臋, 偶e NIE-MA-呕YCIA-BEZ-AUTO-LAYOUTU. Nie ma, nie ma, nie ma. Zanim go pozna艂am, by艂 dla mnie jakim艣 takim za bardzo skomplikowanym cudakiem. Gdy zdecydowa艂am si臋 na „bli偶sz膮 relacj臋”, zacz臋艂am „wrzuca膰” wszystko w auto layout i radowa膰 si臋 z tego ca艂ego „wyr贸wnania”. Boskie! Po prawdzie, ten wpis nie b臋dzie w og贸le o auto layoucie, ale je艣li z niego nie korzystasz, a tekstu i tak nie przeczytasz, to zapami臋taj tylko ten jeden skr贸t… shift+A.

Niech 偶yje design system!

Tworzenie makiet i prototyp贸w hi-fi w Figmie [Obszerne notatki z kursu Google UX Design Certificate #5]

It’s ofiszial. Zaprojektowa艂am sw贸j pierwszy prototyp hi-fi! M贸wi膮c po innemu, stworzy艂am co艣, co zachowuje si臋 niemal偶e tak, jak docelowa aplikacja. Cho膰 na telefon jej sobie nie 艣ci膮gniesz. Jeszcze 馃槒

W moich pi膮tych notatkach z kursu Google UX Design Certificate znajdziesz komplet informacji, kt贸re pomog膮 tobie przekszta艂ci膰 tw贸j „szary” prototyp lo-fi w kolorowe cude艅ko. B臋dzie o makietach. B臋dzie o kolorystyce, typografii, uk艂adzie strony. B臋dzie o design systemie. I nawet co艣 o feedbacku si臋 znajdzie. S艂odkiego, mi艂ego projektowania!

Przeprowadzanie bada艅 UX i testowanie swoich wczesnych pomys艂贸w [obszerne notatki z kursu Google UX Design Certificate #4]

Kolejny kurs i kolejna lekcja 偶ycia, kt贸r膮 w skr贸cie mog臋 opisa膰 jednym zdaniem: Prawda nie boli. Tym razem, opr贸cz tygodni nauki, przeprowadzi艂am r贸wnie偶 swoje pierwsze testy u偶yteczno艣ci. Ba艂am si臋 ich z kilku powod贸w. Pierwszy: zaprezentowanie swojego prototypu lo-fi pi膮tce PRAWDZIWYCH os贸b. Drugi: konieczno艣膰 wys艂uchania, 偶e w moim projekcie co艣 NIE DZIA艁A. Trzeci: konieczno艣膰 wprowadzenia zmian w dotychczasowym prototypie (w kt贸rego w艂o偶y艂am ju偶 tyyyle czasu). Z tym brakiem b贸lu to troch臋 k艂ama艂am. Wyj艣cie poza stref臋 komfortu wymaga w艂o偶enia wysi艂ku lub przys艂owiowego „prze艂amania si臋”. A to w jakim艣 stopniu „boli”. Je艣li wiesz, o czym m贸wi臋, to zdajesz sobie te偶 spraw臋 z tego, 偶e nieprzyjemny bywa sam moment „prze艂amania si臋”. A potem nie jest ju偶 tak 藕le, prawda?

Nazwa elementu w IA powinna wskazywa膰 na przeznaczenie, nie na lokalizacj臋.

Tworzenie szkielet贸w projektu i prototyp贸w low-fidelity [obszerne notatki z kursu Google UX Design Certificate #3]

Trzeci kurs, kt贸ry zrobi艂am na drodze do zmiany mojego dotychczasowego zawodu, by艂 dla mnie nie tylko lekcj膮 „jueksu”, ale r贸wnie偶 lekcj膮 偶ycia. Dawno nie zmaga艂am si臋 tak mocno z moim wewn臋trznym demonem lubuj膮cym si臋 w komforcie. To on zwykle mi podpowiada艂, 偶e je艣li co艣 jest trudne i wi膮偶e si臋 z wysi艂kiem, to lepiej odpu艣ci膰 i wzi膮膰 si臋 za to, co przychodzi mi 艂atwo. Cho膰 nie zawsze sprowadza艂o mnie to na manowce, bo udawa艂o si臋 mie膰 „dryg” do niekt贸rych spraw, to zdecydowa艂am si臋 tym razem tego zwi臋kszonego wysi艂ku nie unika膰 i przekona膰 si臋, gdzie mnie to zaprowadzi. Co si臋 okaza艂o? Po pierwsze: nie taki diabe艂 straszny. A w艂a艣ciwie wysi艂ek. Najci臋偶ej zacz膮膰, a potem ju偶 z g贸rki. Pewnie wiesz, co mam na my艣li. Po drugie: dyskomfort jest elementem rozwoju. Gdy patrz臋 na niego w ten spos贸b, zamiast traktowa膰 go jako sygnalizator, 偶e co艣 nie jest dla mnie, to jako艣 przychodzi wi臋cej rado艣ci z tego, 偶e „jest trudno”. C贸偶. Po prostu niekt贸re rzeczy s膮 trudniejsze od innych. Nawet, gdy ma si臋 do nich dryg. Ale jak ju偶 si臋 za艂apie, to jest wtedy naprawd臋 mi艂o.