Kiedyś DesignWays, od 2023 WaysConf. Bo to konferencja nie tylko dla projektantów, ale dla wszystkich osób, które są zaangażowane w proces tworzenia produktów. Zakres przekazywanej wiedzy to potwierdza ? 50 wykładów po angielsku i około 15 po polsku. Mi udało się przesłuchać na żywo 16 z nich. Dzielę tę liczbę na dwa i wychodzą mi z tego dwa, nieskromne w swoich rozmiarach, podsumowujące wpisy.
Co znajdziesz w pierwszym z nich? Jeżeli nie chce się tobie czytać wszystkiego, to na samym początku czeka na ciebie lista polecanych narzędzi i źródeł wiedzy, a potem kilka najważniejszych cytatów. Dalej możesz przejść do streszczeń wystąpień (wypunktowana wiedza oraz kilka ciekawych „obrazków”). Na koniec każdego podrzucam od siebie uzupełniające linki. Całość wpisu będzie poświęcona konkretnej tematyce. W pierwszym podsumowaniu dominują tematy ➡️ etyka w projektowaniu oraz sztuczna inteligencja, która… wcale nie zabierze nam pracy (chyba ?).
Lista streszczonych wystąpień
- Czy UX to nadal kreatywna dziedzina? Co przyziemni projektanci powinni wiedzieć o projektowaniu spekulatywnym? | Michał Dorosz, Lead UX Designer, Unit4
- Etyka w projektowaniu cyfrowym. Podejmowanie świadomych i odpowiedzialnych decyzji | Alexandra (Gurita) Mihai, Princpial Product Designer, UiPath
- Generatywna sztuczna inteligencja dla UX writerów i projektantów | Yuval Keshtcher, Founder & CEO UX Writing Hub
- Jak stworzyć framework projektowy dla dużej organizacji? Wnioski i lekcje z 4 lat wdrażania Service Design w Santander Bank Polska | Andrzej Pyra, UX Manager w Santander Bank Polska, Jakub Tyczyński, Service Design Transformation Lead w Santander Bank Polska
- Sztuczna inteligencja skoncentrowana na człowieku: rola projektowania w tworzeniu lepszych produktów AI | Mateusz Cygan, Product Designer/CEO w Memory Squared
- Jak badania UX oparte na sztucznej inteligencji usprawniają proces projektowania | Bruno Recht, Product Designer w Porsche Digital
- Opowiadanie historii za pomocą kodu dla lepszej dostępności (i SEO) | Justyna Weronika Łabądź, Researcher and content writer w Dodonut
- Odkrywanie etyki zwodniczych wzorców w projektowaniu UX: równoważenie celów biznesowych z zaufaniem i lojalnością użytkowników | Magdalena Błaszczyk, Senior UX Designer w QIAGEN
Polecane źródła i narzędzia
? Książka „Ruined by design” Mike Monteiro.
? Książki „White hat UX” oraz „Ethical Design Handbook” od Trine Falbe.
? Książka „Value Sensitive Design” Batya Friedman i David G. Henry
? Wtyczka do Figmy, Frontitude, dzięki której można łatwo zarządzać copy w projekcie.
? Narzędzie UI Zard, dzięki któremu stworzysz szybko makiety produktu z pomocą sztucznej inteligencji.
? Darmowe narzędzie remove.bg do usuwania tła z obrazków.
? Konwerter plików Convertio, za pomocą którego możesz na przykład zmienić PNG na SVG.
? Userflix.de – narzędzie, które przy pomocy AI usprawnia proces przeprowadzania badań UX.
? Wskazówki, jak korzystać z wtyczki Jambot dla Figjam, która wykorzystuje Open AI.
? Diagram – narzędzia projektowe oparte na sztucznej intelogencji.
? Galileo AI do tworzenia UI za pomocą komend tekstowych, z wykorzystaniem AI.
? WAVE Evaluation Tool – wtyczka do Chrome, dzięki której zweryfikujesz stronę pod kątem dostępności.
? axe DevTools – kolejna wtyczka do Chrome, również do weryfikacji dostępności strony internetowej.
Najważniejsze cytaty do zapamiętania
? Ze swoimi pomysłami warto nie wychodzić za bardzo w przyszłość i skupić się na średnioterminowej przyszłości ~ Michał Dorosz
? Musi być ktoś, kto będzie pytał o etyczne konsekwencje naszych decyzji i przyszłych rozwiązań ~ Michał Dorosz
? Ponieważ technologia kształtuje naszą przyszłość, etyka będzie odgrywać centralną rolę w tym, jak będzie wyglądało nasze społeczeństwo ~ Alexandra (Gurita) Mihai
? Naszym obowiązkiem jest rezygnacja z projektowania ekranów i doświadczeń, które nie odpowiadają naszym wartościom ~ Alexandra (Gurita) Mihai
? AI jest skalowalna. Ludzie, którzy nie są kreatywni, nie będą wiedzieć, jak korzystać z narzędzi AI – będą one skalować ich brak kreatywności ~ Yuval Keshtcher
? Nieprawdą jest, że każda organizacja potrzebuje własny, dedykowany framework ~ Andrzej Pyra, Jakub Tyczyński
? Ostateczną miarą sukcesu jest to, na ile wspierasz realizację celów biznesowych ~ Andrzej Pyra, Jakub Tyczyński
? AI posiada długą historię. Generatywna AI to kolejny wzrost zainteresowania sztuczną inteligencją, ale nie jest jej początkiem ~ Mateusz Cygan
? Sztuczna inteligencja potrzebuje designu. Jest mnóstwo obszarów specyficznych dla AI, które potrzebują umiejętności i doświadczenia projektantów skupionych na człowieku ~ Mateusz Cygan
? Strony internetowe są jak książka, a nagłówki jak rozdziały tej książki ~ Justyna Weronika Łabądź
? Jeżeli nie mówisz od początku całej prawdy, to korzystasz ze zwodniczego wzorca ~ Magdalena Błaszczyk
Streszczenia wystąpień
Czego możesz się spodziewać poniżej? Dowiesz się, kim są prelegenci i uzyskasz dostęp do wyłapanych przeze mnie wskazówek (w formie zdań oraz wybranych slajdów z prezentacji). Wiele z nich tłumaczyłam z angielskiego na polski. Posiadam też pełen kontekst, a ty zapewne nie. Te dwie składowe mogą wpłynąć na to, że jakieś zdanie nie będzie dla ciebie w pełni jasne. Jeśli tak się stanie, daj mi znać w komentarzu ? Tyle tytułem wstępu. Udanej, przydatnej i inspirującej lektury!
➡️ Czy UX to nadal kreatywna dziedzina? Co przyziemni projektanci powinni wiedzieć o projektowaniu spekulatywnym?
Choć wydaje się, że kreatywność to jedna z kluczowych (i pożądanych) cech projektantów UX, to w rzeczywistości wielu z nich polega na sprawdzonych wzorcach i ramach projektowych. Ba! Sam Steve Krug czy Don Norman zachęcają do tego, żeby „nie wymyślać koła na nowo”, jeżeli nie jest to naprawdę uzasadnione i jest zwyczajną „sztuką dla sztuki”. Czy znaczy to, że w projektowaniu nie ma miejsca na kreatywność? Michał Dorosz znajduję tę kreatywną przestrzeń w projektowaniu spekulatywnym. Chcesz być kreatywny? Zacznij myśleć o tym, jaką przyszłość chcesz wykreować.
? Kim jest prelegent?
Michał Dorosz to Lead UX Designer pracujący w Unit4. Dzięki ponad dziesięcioletniemu doświadczeniu w różnych dyscyplinach projektowania rozwinął solidny zestaw umiejętności we wszystkich aspektach projektowania i komunikacji wizualnej. Obecnie wykorzystuje swoje umiejętności do poprawy doświadczenia pracowników, pracując nad produktami HCM i ERP. Więcej na stronie Waysconf.
? Wyłapane wskazówki
- UX został zamknięty w projektowych frameworkach, które mogą ograniczać wychodzenie z pomysłami „poza ramy”.
- Pomimo tego jesteśmy nadal kreatywni – to kreatywność przyrostowa. Warto skupić się na małych udoskonaleniach.
- Technologia to nowe wyzwanie dla projektowania. Wychodzi to dalej niż samo rozwiązywanie problemów.
- Ze swoimi pomysłami warto nie wychodzić za bardzo w przyszłość i skupić się na średnioterminowej przyszłości.
- Warto sobie zadawać pytanie, jakiej chcemy przyszłości i jak sprawić, żeby się wydarzyła.
- O żywotności każdej idei decyduje to, czy mieści się ona w oknie skrajności.
- Przesuwaj granice skrajności, aby niemożliwe stało się możliwe.
- Kwestionuj założenia:
- Myśl nie tylko o produkcie i systemie.
- Złam proces – nie ma czegoś takiego, jak właściwa kolejność do wdrażania nowych narzędzi.
- Bądź wszechstronny – nie trzymaj się sztywno swojej roli.
- Twórz rzeczy, o które nikt nie prosi (jeszcze):
- Uświadomienie sobie, że przyszłość może w niczym nie przypominać przeszłości, jest szczególnym rodzajem umiejętności.
- Wypatruj sygnałów poza twoją domeną.
- Odkrywaj implikacje:
- Musi być ktoś, kto będzie pytał o etyczne konsekwencje naszych decyzji i przyszłych rozwiązań.
- Pytaj nie tylko o to „Co, jeśli”, ale również „Co to”.
- „Nie chodzi o przyszłe decyzje, które muszą zostać podjęte, ale o przyszłość decyzji, które podejmujemy dzisiaj” – Amy Webb.
✅ Dodatkowe linki
- Podstawy projektowania spekulatywnego, które warto poznań od UX Planet.
- Design thinking vs. Speculative design od Gdynia Design Days.

Źródło: Michał Dorosz, Waysconf 2023

Źródło: Michał Dorosz, Waysconf 2023

Źródło: Michał Dorosz, Waysconf 2023
➡️ Etyka w projektowaniu cyfrowym. Podejmowanie świadomych i odpowiedzialnych decyzji
Wystąpienie Alexandry zaczęło się od pytania do społeczności ➡️ Czy kiedykolwiek podjąłeś decyzję projektową, z którą się w pełni nie zgadzałeś? Choć nie widziałam tego lasu rąk z poziomu komputera, to wiem, że wiele osób potwierdziło tę „bolesną” prawdę. Bolesną, bo każda projektowa decyzja ma wpływ na użytkownika. I czasami ten wpływ „boli”. Poniżej dowiesz się, jak nie robić „krzywdy” zarówno użytkownikowi, jak też biznesowi. Pomoże w tym tobie etyczny design.
? Kim jest prelegentka?
Alexandra (Gurita) Mihai pracuje jako Principal Product Designer w UiPath. Projektuje doświadczenia użytkowników dla jednego z najpopularniejszych na świecie narzędzi do zarządzania automatyzacją. Jest wielokrotnie nagradzaną projektantką z prawie dziesięcioletnim doświadczeniem w tej dziedzinie. Więcej na stronie Waysconf.
? Wyłapane wskazówki
- Osoba decyzyjna jest bezpośrednio odpowiedzialna za pracę, która wychodzi na światło dzienne.
- Obecne nowe technologie i produkty (m.in. sztuczna inteligencja, media społecznościowe, metaverse, uczenie maszynowe) są jeszcze niewystarczająco poznane i uregulowane, co wiąże się z potencjalnymi konsekwencjami dla użytkowników.
- Ponieważ technologia kształtuje naszą przyszłość, etyka będzie odgrywać centralną rolę w tym, jak będzie wyglądało nasze społeczeństwo.
- Co możesz zrobić, jako projektant – gdy nie jesteś jedyną osobą, która wpływa na kształt produktu:
- Postaraj się, żeby być zaangażowanym w proces podejmowania decyzji (przed etapem projektowania produktu).
- Zwiększaj standardy produktów.
- Podnoś świadomość na temat etycznego projektowania.
- Jako projektanci musimy być świadomi, co projektujemy i jak to wpłynie na końcowego użytkownika, bez względu na rodzaj medium.
- Naszym obowiązkiem jest rezygnacja z projektowania ekranów i doświadczeń, które nie odpowiadają naszym wartościom.
- Etyczna checklista:
- Nie korzystaj ze zwodniczych wzorców, ponieważ w dłuższej perspektywie mają bardzo negatywny wpływ na biznes.
- Nie wywołuj efektu pilności dokonania decyzji.
- Zadbaj o dostępność twojego produktu. Minimum, o które powinieneś zadbać, to właściwy kontrast kolorów oraz wielkość tekstów, zapewnienie kontekstu (nagłówki, etykiety) oraz alt text dla obrazków.
- Warto również brać pod uwagę zrównoważony rozwój. Minimum do zrobienia: korzystanie z 1-2 fontów, kompresowanie obrazków, dostępna paleta kolorów, zoptymizowane copy, ekologiczne serwery hostingowe.
✅ Dodatkowe linki
- Manifest etycznego projektowania od Ind.ie.
- Kompas projektowania etycznego od DDC.dk.
- Zbiór informacji na temat zwodniczych wzorców od Deceptive.design.
- Informacje na temat Calm Technology™ od Calmtech.com.
- Another Lens od Airbnb.

Źródło: Alexandra Mihai, Waysconf 2023

Źródło Ind.ie oraz Alexandra Mihai, Waysconf 2023

Źródło: DDC.dk oraz Alexandra Mihai, Waysconf 2023
➡️ Generatywna sztuczna inteligencja dla UX writerów i projektantów
Parafrazując Yuvala, niezależnie od tego, czy jesteś UX writerem, projektantem czy menedżerem, to nauka korzystania z generatywnej AI może pomóc tobie wyprzedzić konkurencję. W tym akapicie znajdziesz nie tylko zbiór wskazówek, ale również link do darmowego kursu AI for UX. Endżoj!
? Kim jest prelegent?
Yuval Keshtcher prowadzi podcast Writers in Tech oraz UX Writing Hub i UX Writing Academy, czyli obszerny program szkoleniowy oraz pierwszy i jedyny na świecie obóz dla początkujących w zakresie pisania UX. Więcej info na stronie WaysConf.
? Wyłapane wskazówki
- Nie uważam, że AI odbierze nam pracę. Ale to nasza odpowiedzialność, żeby nauczyć się jak współpracować z narzędziami AI.
- Sztuczna inteligencja jest obecnie najlepsza w researchu i analizowaniu danych.
- Trzy rzeczy, których powinny się nauczyć osoby pracujące w UX:
- Projektowanie promptów.
- UX Ops.
- Narzędzia AI.
- Mamy tendencję do gubienia się w narzędziach. Nie koncentruj się na nowych, „błyszczących” narzędziach. Skup się na doświadczeniu użytkownika i narzędziach, które pozwolą ci je poprawić.
- Czy AI zabija kreatywność? Myślę, że ze sztuczną inteligencją musimy być jeszcze bardziej kreatywni. Eksperymentować. AI jest skalowalna. Ludzie, którzy nie są kreatywni, nie będą wiedzieć, jak korzystać z narzędzi AI – będą one skalować ich brak kreatywności.
- Jak zachować kreatywną spójność podczas korzystania z AI? Trzymaj się tego samego kontekstu i zmieniaj jedynie pozostały wkład.
- AI Easter Eggs od Yuvala:
- Uczyń ChatGPT swoim osobistym asystentem. Szczegóły od AI Advice.
- Korzystaj z wtyczek UX w ChatGPT (np. z WebPilot).
- Korzystaj z Code Interpreter dla UX. Wyjaśnienie na stronie DataCamp.
- Skorzystaj z biblioteki promptów UX dostępnej na UX Writing Hub.
- Stwórz za pomocą AI zestaw ilustracji dla UI.
✅ Dodatkowe linki
- Darmowy kurs AI for UX and content design od UX Writing Hub.
- Artykuł o tym, czy AI zastąpi projektantów UX od The Designers Toolbox.

Źródło Yuval Keshtcher, WaysConf 2023.

Źródło: Yuval Keshtcher, WaysConf 2023

Źródło: Yuval Keshtcher, Waysconf 2023

Źródło: Yuval Keshtcher, Waysconf 2023
➡️ Jak stworzyć framework projektowy dla dużej organizacji?
Zaczęło się od eksperymentów projektowych realizowanych przez grupę pasjonatów, a skończyła na przekrojowej standaryzacji procesu rozwoju produktów. Okazuje się, że do realizacji drugiego, czegoś naprawdę na DUŻĄ SKALĘ, nie musisz zatrudniać rzeszy nowych ekspertów. Ale ludzie ci się z pewnością przydadzą. Dlaczego i po co? Wyjaśnienie poniżej ⤵️
? Kim są prelegenci?
Andrzej Pyra to założyciel POGO i LEARN DESIGN – agencji wspierającej organizacje w rozwoju produktów i usług procesów rozwoju kompetencji. Obecnie User Experience Manager Leader zarządzający zespołem projektantów w Santander Bank Polska. Więcej na stronie WaysConf.
Jakub Tyczyński jest współzałożycielem POGO i LEARN DESIGN. Obecnie Service Design Transformation Lead wspierający kluczowe procesy projektowania i transformacji w Santander Bank Polska.
? Wyłapane wskazówki
- Nieprawdą jest, że każda organizacja potrzebuje własny framework. W przypadku Santadera dużo projektów serwisowych działo się obok. Chcieli też połączyć to z obecnymi procesami w banku. Stąd potrzeba stworzenia własnego frameworka.
- Jak zachęcić ludzi do korzystania z nowego narzędzia? Oddolna ewangelizacja nie wystarczy. Decyzja o korzystaniu z narzędzia musiała być świadoma. Potrzebna była też pomoc w nauczeniu się samodzielnego wykorzystywania narzędzia. Tu niezbędni okazali się liderzy.
- Prawdziwą zmianą było wpisanie poprawy satysfakcji klienta do celów organizacji. To pomogło wypromować Kompas.
- Ostateczną miarą sukcesu jest to, na ile wspierasz realizację celów biznesowych.
- Dzięki wdrożeniu w Santanderze nowego frameworku zwiększył się odsetek podejmowania decyzji w oparciu o dane. Wdrożenie procesu zmniejszyło też liczbę fakapów. Zespoły wiedzą, czego się spodziewać.
- Dla tak dużego projektu potrzebowali innego podejścia. Zdecydowali, że nie będą zatrudniać dodatkowych ekspertów (kosztowne), tylko wyposażą obecnych w odpowiednie kompetencje. Porady:
- Przy projekcie na dużą skalę nie zaczynaj od mówienia, że potrzebujemy zatrudnić więcej ekspertów.
- Wyposażaj jak najwięcej ludzi w nowe skille i zaakceptuj to, że nie będą projektantami.
- Oprzyj rozwój kompetencji o pełen proces projektowy, mentoring i training on the job.
- Kluczowe było zrozumienie tego, jak rzeczy, które robili na początku przekładają się na końcowe efekty biznesowe. Szkolenia dla pracowników to byłoby za mało, żeby przeprowadzić zmianę w organizacji. Ważniejsza była praca w trybie mentoringowym – przekazywanie wiedzy, wtedy kiedy jest potrzebna i i taka, jaka jest potrzebna.
- Spraw, żeby ludzie, którzy chcą się zaangażować, sami się do ciebie zgłaszali:
- Znajdź pierwszych ambasadorów i wykorzystać efekt kuli śniegowej, żeby społeczność rosła
- Stwórz przestrzeń do współpracy – organizuj wewnętrzne meetupy i miejsca wymiany doświadczeń.
- Postaw na samoorganizację – ludzie na placu boju sami wiedzą, co ulepszyć.
- Tak naprawdę to ludzie są najważniejsi. Dzięki nim daje się wdrożyć coś na dużą skalę.
✅ Dodatkowe linki
- Opis 8 najpopularniejszych frameworków projektowych od UX Pin.
- Poradnik od Salesforce na temat tego, jak stworzyć framework dla projektu.

Źródło: Andrzej Pyra, Jakub Tyczyński, Waysconf 2023

Źródło: Andrzej Pyra, Jakub Tyczyński, WaysConf 2023

Źródło: Andrzej Pyra, Jakub Tyczyński, WaysConf 2023

Źródło: Andrzej Pyra, Jakub Tyczyński, WaysConf 2023
➡️ Sztuczna inteligencja skoncentrowana na człowieku: rola projektowania w tworzeniu lepszych produktów AI
Jeśli myślisz, że sztuczna inteligencja, o której słyszymy niemalże nieustannie od 2022 roku, jest z nami od niedawna, to Mateusz Cygan pożytecznie przypomina, że jesteś w błędzie. Jeżeli trafisz kiedykolwiek na jego pełne wystąpienie o AI, uzyskasz porcję niezbędnych tech-informacji, która pozwoli tobie lepiej zrozumieć, czym jest sztuczna inteligencja, a także jak przy niej nie zapomnieć o człowieku.
? Kim jest prelegent?
Mateusz Cygan czyli projektant i Product Manager, który łączy wiedzę biznesową z kreatywnym podejściem. Jako założyciel Memory Squared Software House pasjonuje się odkrywaniem skrzyżowań projektowania i technologii. Nieustannie poszukuje insightów, które sprzyjają pomyślnej współpracy między projektantami i programistami. Więcej na stronie WaysConf.
? Wyłapane wskazówki
- Esencja AI związana jest z uczeniem maszynowym.
- Sztuczna inteligencja istnieje od dawna. W 2022-23 wydarzył się po prostu boom na generatywną AI.
- Uczenie maszynowe = dane zamiast dostawania komend od człowieka.
- Sztuczna inteligencja skoncentrowana na człowieku -> tworzenie produktów AI, które mają wartość dla człowieka. Nie skupia się na najbardziej imponującej technologii.
- Kiedy zdecydować o tym, czy AI jest odpowiednia dla projektu?
- Czy jest bezpośrednie rozwiązanie dla problemu? Jeśli nie, skorzystaj wtedy z pomocy sztucznej inteligencji.
- Czy posiadasz wystarczającą ilość danych? Jeśli tak, możesz korzystać z large language model (LLM) lub innych, albo stworzyć własny.
- Warto projektować tak, aby zamienić użyteczność w zmianę czyjegoś zachowania.
- Projektuj narzędzia, które pozwalają na komunikację pomiędzy ludźmi a technologią.
- 4 ważne rzeczy do zapamiętania:
- AI posiada długą historię. Generatywna AI to kolejny wzrost zainteresowania sztuczną inteligencją, ale nie jest jej początkiem.
- AI ≈ Uczenie maszynowe. Zrozumienie esencji i mechanizmu uczenia maszynowego pomoże zrozumieć sztuczną inteligencję.
- Technology is a Material of Design. Musimy jedynie znaleźć odpowiednie narzędzia projektowe, żeby kreatywnie ulokować AI w produktach.
- Sztuczna inteligencja potrzebuje designu. Jest mnóstwo obszarów specyficznych dla AI, które potrzebują umiejętności i doświadczenia projektantów skupionych na człowieku.
✅ Dodatkowe linki
- Pełna wersja rozmowy CEO OpenAI, Sama Altmana z Lexem Fridmanem, na temat przyszłości AI.
- IBM wyjaśnia, czym jest AI skoncentrowana na człowieku.
- Podsumowanie wiedzy przekazanej przez Mateusza Cygana na blogu Memory2.

Źródło: Mateusz Cygan, WaysConf 2023

Źródło: Mateusz Cygan, Waysconf 2023

Źródło: Lex Fridman Podcast #367, Mateusz Cygan, WaysConf 2023
➡️ Jak badania UX oparte na sztucznej inteligencji usprawniają proces projektowania
W innym wystąpieniu na temat AI podczas WaysConf, padło zdanie, że sztuczna inteligencja obecnie najlepiej sprawdza się w obszarze badań (zbieranie i analizowanie danych). Bruno Recht, który tworzy obecnie narzędzie do automatyzacji powtarzalnych zadań związanych z badaniem użytkowników, zdaje się potwierdzać to zdanie. Przy okazji dzieli się swoimi proroctwami na temat wpływu AI na UX.
? Kim jest prelegent?
Bruno Recht jest Product Design Lead’em w projektach uczenia maszynowego skupionych na człowieku w Porsche Digital. Bardzo interesuje go rozwiązywanie złożonych problemów, które służą zarówno użytkownikowi, jak i biznesowi. Więcej na stronie WaysConf.
? Wyłapane wskazówki
- LLMy są podsekcją generatywnej sztucznej inteligencji. LLM to typ algorytmu AI, który wykorzystuje techniki deep learning oraz masywną ilość danych, żeby zrozumieć, podsumować, stworzyć i przewidzieć nowe treści.
- LLM są dostępne, ale obecnie brakuje im konkretnego interfejsu użytkownika, który byłby naprawdę korzystny dla całego workflow.
- „Tworzymy nasze narzędzia i potem te narzędzia tworzą nas” – Marshall McLuhan.
- Rola projektantów po pojawieniu się AI się zmienia, ale nie oznacza, że została w całości przejęta.
- AI zredefiniuje, jak w przyszłości będzie przebiegał rozwój produktów. Predykcje:
- Naturalny język do projektowania interfejsów i front-endu w oparciu o systemy projektowe i generatywną sztuczną inteligencję.
- Język naturalny do funkcjonalnego kodu. Spełnia się obietnica przyszłości no-code.
- Autonomiczna AI przygotowuje, przeprowadza i analizuje badania z użytkownikami.
✅ Dodatkowe linki
- Opis problemów i ograniczeń dotyczących narzędzi AI wspomagających przeprowadzanie badań UX na stronie Nielsen Norman Group.
- Zestaw 20 narzędzi AI, które mogą wspomóc przeprowadzenie badań UX od User Interviews.

Źródło: Bruno Recht, WaysConf 2023

Źródło: Bruno Recht, WaysConf 2023

Źródło: Bruno Recht, WaysConf 2023
➡️ Opowiadanie historii za pomocą kodu dla lepszej dostępności (i SEO)
Czy wiesz, że projektując z myślą o dostępności, uwzględniasz również Google? Bo, cóż, Google jest ślepy. Nie patrzy na strony w taki sposób, jak robią to osoby, które widzą. Liczy się dla niego możliwie deskryptywny i dobrze „poukładany” kod. Justyna Weronika Łabądź wyjaśniała podczas swojego wystąpienia jak i dlaczego powinno się stosować w kodowaniu zasady opowiadania (dobrych) historii.
? Kim jest prelegentka?
Justyna Weronika Łabądź, PhD, jest doświadczoną badaczką i autorką książek. Jako twórczyni treści pracuje w Bejamas, firmie zajmującej się tworzeniem stron internetowych oraz w Dodonut, agencji zajmującej się zrównoważonym projektowaniem stron internetowych. Więcej na stronie WaysConf.
? Wyłapane wskazówki
- Strony internetowe są jak książka, a nagłówki jak rozdziały tej książki.
- Panuje zły nawyk wśród developerów, polegający na „wkładaniu” wszystkiego w <div>. Dla ludzi, którzy nie potrafią widzieć, to jak znaleźć się w ciemnym pomieszczeniu bez włączników światła.
- Dla większej przejrzystości należy używać semantycznych elementów HTML.
- Nagłówki na stronie powinny być możliwie deskryptywne.
- Nagłówki pomagają nam upewnić się, że nie zgubiliśmy wątku „opowieści”.
- Tekst alternatywny (Alt text), który jest taki sam, jak nazwa pliku, to błąd, którego należy unikać.
- Poprawny tekst alternatywny opisuje to, co znajduje się na obrazie – tak, żeby można było go zobaczyć w wyobraźni.
- Google nie jest w stanie widzieć, dlatego należy mu pomagać poprzez właściwy zapis kodu strony.
- Linearność jest kluczowa podczas tworzenia struktury strony i jej kodu. Developerzy powinni być storytellerami. I powinny być na stronie umieszczone proste znaki informujące o tym, gdzie się udać.
- Płótno nie jest zarezerowane tylko dla fizycznych obrazów. Rozszerza się na każdą cyfrową przestrzeń, na której tworzymy.
- Możesz stworzyć angażującą historię na swojej stronie internetowej, która będzie rezonować z użytkownikiem.
✅ Dodatkowe linki
- 25 przykładów stron, które opowiadają historię od mockplus.com.
- Poradnik od Grafika Studio na temat tego, jak stworzyć stronę opowiadającą historię.

Źródło: Justyna Weronika Łabądź, WaysConf 2023

Źródło: Justyna Weronika Łabądź, WaysConf 2023

Źródło: Justyna Weronika Łabądź, Waysconf 2023
➡️ Odkrywanie etyki zwodniczych wzorców w projektowaniu UX: równoważenie celów biznesowych z zaufaniem i lojalnością użytkowników
Zwodniczy wpływ zwodniczych wzorców ➡️ markom wydaje się, że odniosły dzięki nim sukces (dużo klików, użytkowników, dużo tu i teraz), a w rzeczywistości odbija się to później rykoszetem. I to boleśnie. Jeśli nadal kuszą ciebie dark patterny, to przeczytaj wstydliwe historie poczynań dużych marek w tym obszarze.
? Kim jest prelegentka?
Magdalena Błaszczyk jest doświadczoną projektantką UX z doświadczeniem w projektowaniu graficznym i tworzeniu front-endu. Specjalizuje się w tworzeniu doświadczeń zorientowanych na użytkownika, pracując nad takimi projektami jak optymalizacja e-commerce i rozwój oprogramowania. Pracuje jako Senior UX Designer w QIAGEN. Więcej na stronie WaysConf.
? Wyłapane wskazówki
- W naszym świecie istnieje cicha akceptacja dla korzystania ze zwodniczych wzorców.
- Zwodnicze wzorce to triki używane na stronach lub w aplikacjach, które skłaniają do robienia rzeczy, które niekoniecznie chciało się zrobić.
- Jeżeli nie mówisz od początku całej prawdy, to korzystasz ze zwodniczego wzorca.
- Uświadamiaj biznes, z jakimi konsekwencjami wiąże się wykorzystywanie zwodniczych wzorców.
- Przykłady dużych marek, które wykorzystały zwodnicze wzorce:
- LinkedIn, który uzyskał dostęp do pełnej listy adresów e-mail i wysyłał zaproszenia na swoją platformę w imieniu użytkownika – opis przypadku napisany przez Dana Schlossera na Medium.com.
- HP, które „zobligowało” ludzi do subskrypcji tonerów do ich drukarek – opis przypadku na stronie xma.co.uk.
- Adobe, które „naciągnęło” ludzi na 12-miesięczną subskrypcję – opis na portalu X (dawniej Twitter).
✅ Dodatkowe linki
- Poradnik na Smashing Magazine na temat tego, jak przekonać innych, żeby nie używali zwodniczych wzorców.
- Hall of Shame od Deceptive Patterns – przykłady wykorzystywania zwodniczych wzorców przez marki.

Źródło: Magdalena Błaszczyk, WaysConf 2023

Źródło: Magdalena Błaszczyk, WaysConf 2023

Źródło: Magdalena Błaszczyk, WaysConf 2023

Źródło: Magdalena Błaszczyk, WaysConf 2023
I to by było na tyle ?
? Jeszcze więcej wskazówek znajdziesz w drugim podsumowaniu WaysConf.
? O UX i UI przeczytasz w dedykowanej zakładce na mojej stronie, choć nie jest to lektura do przysłowiowej „kawki”.
? A tutaj znajdziesz komplet informacji na temat WaysConf: https://www.waysconf.com/