WaysConf, Dzień pierwszy

WaysConf w skrócie: etyczny design oraz AI w służbie UX [DZIEŃ #1]

Kiedyś DesignWays, od 2023 WaysConf. Bo to konferencja nie tylko dla projektantów, ale dla wszystkich osób, które są zaangażowane w proces tworzenia produktów. Zakres przekazywanej wiedzy to potwierdza ? 50 wykładów po angielsku i około 15 po polsku. Mi udało się przesłuchać na żywo 16 z nich. Dzielę tę liczbę na dwa i wychodzą mi z tego dwa, nieskromne w swoich rozmiarach, podsumowujące wpisy.

Co znajdziesz w pierwszym z nich? Jeżeli nie chce się tobie czytać wszystkiego, to na samym początku czeka na ciebie lista polecanych narzędzi i źródeł wiedzy, a potem kilka najważniejszych cytatów. Dalej możesz przejść do streszczeń wystąpień (wypunktowana wiedza oraz kilka ciekawych „obrazków”). Na koniec każdego podrzucam od siebie uzupełniające linki. Całość wpisu będzie poświęcona konkretnej tematyce. W pierwszym podsumowaniu dominują tematy ➡️ etyka w projektowaniu oraz sztuczna inteligencja, która… wcale nie zabierze nam pracy (chyba ?).

Lista streszczonych wystąpień

Polecane źródła i narzędzia

? Książka „Ruined by design” Mike Monteiro.

? Książki „White hat UX” oraz „Ethical Design Handbook” od Trine Falbe.

? Książka „Value Sensitive Design” Batya Friedman i David G. Henry

? Wtyczka do Figmy, Frontitude, dzięki której można łatwo zarządzać copy w projekcie.

? Narzędzie UI Zard, dzięki któremu stworzysz szybko makiety produktu z pomocą sztucznej inteligencji.

? Darmowe narzędzie remove.bg do usuwania tła z obrazków.

? Konwerter plików Convertio, za pomocą którego możesz na przykład zmienić PNG na SVG.

? Userflix.de – narzędzie, które przy pomocy AI usprawnia proces przeprowadzania badań UX.

? Wskazówki, jak korzystać z wtyczki Jambot dla Figjam, która wykorzystuje Open AI.

? Diagram – narzędzia projektowe oparte na sztucznej intelogencji.

? Galileo AI do tworzenia UI za pomocą komend tekstowych, z wykorzystaniem AI.

? WAVE Evaluation Tool – wtyczka do Chrome, dzięki której zweryfikujesz stronę pod kątem dostępności.

? axe DevTools – kolejna wtyczka do Chrome, również do weryfikacji dostępności strony internetowej.

Najważniejsze cytaty do zapamiętania

? Ze swoimi pomysłami warto nie wychodzić za bardzo w przyszłość i skupić się na średnioterminowej przyszłości ~ Michał Dorosz

? Musi być ktoś, kto będzie pytał o etyczne konsekwencje naszych decyzji i przyszłych rozwiązań ~ Michał Dorosz

? Ponieważ technologia kształtuje naszą przyszłość, etyka będzie odgrywać centralną rolę w tym, jak będzie wyglądało nasze społeczeństwo ~ Alexandra (Gurita) Mihai

? Naszym obowiązkiem jest rezygnacja z projektowania ekranów i doświadczeń, które nie odpowiadają naszym wartościom ~ Alexandra (Gurita) Mihai

? AI jest skalowalna. Ludzie, którzy nie są kreatywni, nie będą wiedzieć, jak korzystać z narzędzi AI – będą one skalować ich brak kreatywności ~ Yuval Keshtcher

? Nieprawdą jest, że każda organizacja potrzebuje własny, dedykowany framework ~ Andrzej Pyra, Jakub Tyczyński

? Ostateczną miarą sukcesu jest to, na ile wspierasz realizację celów biznesowych ~ Andrzej Pyra, Jakub Tyczyński

? AI posiada długą historię. Generatywna AI to kolejny wzrost zainteresowania sztuczną inteligencją, ale nie jest jej początkiem ~ Mateusz Cygan

? Sztuczna inteligencja potrzebuje designu. Jest mnóstwo obszarów specyficznych dla AI, które potrzebują umiejętności i doświadczenia projektantów skupionych na człowieku ~ Mateusz Cygan

? Strony internetowe są jak książka, a nagłówki jak rozdziały tej książki ~ Justyna Weronika Łabądź

? Jeżeli nie mówisz od początku całej prawdy, to korzystasz ze zwodniczego wzorca ~ Magdalena Błaszczyk

Streszczenia wystąpień

Czego możesz się spodziewać poniżej? Dowiesz się, kim są prelegenci i uzyskasz dostęp do wyłapanych przeze mnie wskazówek (w formie zdań oraz wybranych slajdów z prezentacji). Wiele z nich tłumaczyłam z angielskiego na polski. Posiadam też pełen kontekst, a ty zapewne nie. Te dwie składowe mogą wpłynąć na to, że jakieś zdanie nie będzie dla ciebie w pełni jasne. Jeśli tak się stanie, daj mi znać w komentarzu ? Tyle tytułem wstępu. Udanej, przydatnej i inspirującej lektury!

➡️ Czy UX to nadal kreatywna dziedzina? Co przyziemni projektanci powinni wiedzieć o projektowaniu spekulatywnym?

Choć wydaje się, że kreatywność to jedna z kluczowych (i pożądanych) cech projektantów UX, to w rzeczywistości wielu z nich polega na sprawdzonych wzorcach i ramach projektowych. Ba! Sam Steve Krug czy Don Norman zachęcają do tego, żeby „nie wymyślać koła na nowo”, jeżeli nie jest to naprawdę uzasadnione i jest zwyczajną „sztuką dla sztuki”. Czy znaczy to, że w projektowaniu nie ma miejsca na kreatywność? Michał Dorosz znajduję tę kreatywną przestrzeń w projektowaniu spekulatywnym. Chcesz być kreatywny? Zacznij myśleć o tym, jaką przyszłość chcesz wykreować.

? Kim jest prelegent?

Michał Dorosz to Lead UX Designer pracujący w Unit4. Dzięki ponad dziesięcioletniemu doświadczeniu w różnych dyscyplinach projektowania rozwinął solidny zestaw umiejętności we wszystkich aspektach projektowania i komunikacji wizualnej. Obecnie wykorzystuje swoje umiejętności do poprawy doświadczenia pracowników, pracując nad produktami HCM i ERP. Więcej na stronie Waysconf.

? Wyłapane wskazówki

  1. UX został zamknięty w projektowych frameworkach, które mogą ograniczać wychodzenie z pomysłami „poza ramy”.
  2. Pomimo tego jesteśmy nadal kreatywni – to kreatywność przyrostowa. Warto skupić się na małych udoskonaleniach.
  3. Technologia to nowe wyzwanie dla projektowania. Wychodzi to dalej niż samo rozwiązywanie problemów.
  4. Ze swoimi pomysłami warto nie wychodzić za bardzo w przyszłość i skupić się na średnioterminowej przyszłości.
  5. Warto sobie zadawać pytanie, jakiej chcemy przyszłości i jak sprawić, żeby się wydarzyła.
  6. O żywotności każdej idei decyduje to, czy mieści się ona w oknie skrajności.
  7. Przesuwaj granice skrajności, aby niemożliwe stało się możliwe.
  8. Kwestionuj założenia:
    • Myśl nie tylko o produkcie i systemie.
    • Złam proces – nie ma czegoś takiego, jak właściwa kolejność do wdrażania nowych narzędzi.
    • Bądź wszechstronny – nie trzymaj się sztywno swojej roli.
  9. Twórz rzeczy, o które nikt nie prosi (jeszcze):
    • Uświadomienie sobie, że przyszłość może w niczym nie przypominać przeszłości, jest szczególnym rodzajem umiejętności.
    • Wypatruj sygnałów poza twoją domeną.
  10. Odkrywaj implikacje:
    • Musi być ktoś, kto będzie pytał o etyczne konsekwencje naszych decyzji i przyszłych rozwiązań.
    • Pytaj nie tylko o to „Co, jeśli”, ale również „Co to”.
  11. „Nie chodzi o przyszłe decyzje, które muszą zostać podjęte, ale o przyszłość decyzji, które podejmujemy dzisiaj” – Amy Webb.

✅ Dodatkowe linki

  • Podstawy projektowania spekulatywnego, które warto poznań od UX Planet.
  • Design thinking vs. Speculative design od Gdynia Design Days.
Celem projektowania spekulatywnego jest nie tylko przychodzenie z dzikimi pomysłami, ale również inspirowanie do tworzenia innowacji w teraźniejszości.
Źródło: Michał Dorosz, Waysconf 2023
W projektowaniu spekulatywnym chcemy zamienić listę A na listę B.
Źródło: Michał Dorosz, Waysconf 2023
Podczas tworzenia pomysłów powinniśmy się skupić na przyszłości średnioterminowej.
Źródło: Michał Dorosz, Waysconf 2023

➡️ Etyka w projektowaniu cyfrowym. Podejmowanie świadomych i odpowiedzialnych decyzji

Wystąpienie Alexandry zaczęło się od pytania do społeczności ➡️ Czy kiedykolwiek podjąłeś decyzję projektową, z którą się w pełni nie zgadzałeś? Choć nie widziałam tego lasu rąk z poziomu komputera, to wiem, że wiele osób potwierdziło tę „bolesną” prawdę. Bolesną, bo każda projektowa decyzja ma wpływ na użytkownika. I czasami ten wpływ „boli”. Poniżej dowiesz się, jak nie robić „krzywdy” zarówno użytkownikowi, jak też biznesowi. Pomoże w tym tobie etyczny design.

? Kim jest prelegentka?

Alexandra (Gurita) Mihai pracuje jako Principal Product Designer w UiPath. Projektuje doświadczenia użytkowników dla jednego z najpopularniejszych na świecie narzędzi do zarządzania automatyzacją. Jest wielokrotnie nagradzaną projektantką z prawie dziesięcioletnim doświadczeniem w tej dziedzinie. Więcej na stronie Waysconf.

? Wyłapane wskazówki

  1. Osoba decyzyjna jest bezpośrednio odpowiedzialna za pracę, która wychodzi na światło dzienne.
  2. Obecne nowe technologie i produkty (m.in. sztuczna inteligencja, media społecznościowe, metaverse, uczenie maszynowe) są jeszcze niewystarczająco poznane i uregulowane, co wiąże się z potencjalnymi konsekwencjami dla użytkowników.
  3. Ponieważ technologia kształtuje naszą przyszłość, etyka będzie odgrywać centralną rolę w tym, jak będzie wyglądało nasze społeczeństwo.
  4. Co możesz zrobić, jako projektant – gdy nie jesteś jedyną osobą, która wpływa na kształt produktu:
    • Postaraj się, żeby być zaangażowanym w proces podejmowania decyzji (przed etapem projektowania produktu).
    • Zwiększaj standardy produktów.
    • Podnoś świadomość na temat etycznego projektowania.
  5. Jako projektanci musimy być świadomi, co projektujemy i jak to wpłynie na końcowego użytkownika, bez względu na rodzaj medium.
  6. Naszym obowiązkiem jest rezygnacja z projektowania ekranów i doświadczeń, które nie odpowiadają naszym wartościom.
  7. Etyczna checklista:
    • Nie korzystaj ze zwodniczych wzorców, ponieważ w dłuższej perspektywie mają bardzo negatywny wpływ na biznes.
    • Nie wywołuj efektu pilności dokonania decyzji.
    • Zadbaj o dostępność twojego produktu. Minimum, o które powinieneś zadbać, to właściwy kontrast kolorów oraz wielkość tekstów, zapewnienie kontekstu (nagłówki, etykiety) oraz alt text dla obrazków.
    • Warto również brać pod uwagę zrównoważony rozwój. Minimum do zrobienia: korzystanie z 1-2 fontów, kompresowanie obrazków, dostępna paleta kolorów, zoptymizowane copy, ekologiczne serwery hostingowe.

✅ Dodatkowe linki

  • Manifest etycznego projektowania od Ind.ie.
  • Kompas projektowania etycznego od DDC.dk.
  • Zbiór informacji na temat zwodniczych wzorców od Deceptive.design.
  • Informacje na temat Calm Technology™ od Calmtech.com.
  • Another Lens od Airbnb.
Etyka projektowa = odpowiedzialne wytyczne dla każdego zaangażowanego w proces projektowy.
Źródło: Alexandra Mihai, Waysconf 2023
Etyczna hierarchia potrzeb w projektowaniu.
Źródło Ind.ie oraz Alexandra Mihai, Waysconf 2023
Kompas projektowania etycznego.
Źródło: DDC.dk oraz Alexandra Mihai, Waysconf 2023

➡️ Generatywna sztuczna inteligencja dla UX writerów i projektantów

Parafrazując Yuvala, niezależnie od tego, czy jesteś UX writerem, projektantem czy menedżerem, to nauka korzystania z generatywnej AI może pomóc tobie wyprzedzić konkurencję. W tym akapicie znajdziesz nie tylko zbiór wskazówek, ale również link do darmowego kursu AI for UX. Endżoj!

? Kim jest prelegent?

Yuval Keshtcher prowadzi podcast Writers in Tech oraz UX Writing Hub i UX Writing Academy, czyli obszerny program szkoleniowy oraz pierwszy i jedyny na świecie obóz dla początkujących w zakresie pisania UX. Więcej info na stronie WaysConf.

? Wyłapane wskazówki

  1. Nie uważam, że AI odbierze nam pracę. Ale to nasza odpowiedzialność, żeby nauczyć się jak współpracować z narzędziami AI.
  2. Sztuczna inteligencja jest obecnie najlepsza w researchu i analizowaniu danych.
  3. Trzy rzeczy, których powinny się nauczyć osoby pracujące w UX:
    • Projektowanie promptów.
    • UX Ops.
    • Narzędzia AI.
  4. Mamy tendencję do gubienia się w narzędziach. Nie koncentruj się na nowych, „błyszczących” narzędziach. Skup się na doświadczeniu użytkownika i narzędziach, które pozwolą ci je poprawić.
  5. Czy AI zabija kreatywność? Myślę, że ze sztuczną inteligencją musimy być jeszcze bardziej kreatywni. Eksperymentować. AI jest skalowalna. Ludzie, którzy nie są kreatywni, nie będą wiedzieć, jak korzystać z narzędzi AI – będą one skalować ich brak kreatywności.
  6. Jak zachować kreatywną spójność podczas korzystania z AI? Trzymaj się tego samego kontekstu i zmieniaj jedynie pozostały wkład.
  7. AI Easter Eggs od Yuvala:
    • Uczyń ChatGPT swoim osobistym asystentem. Szczegóły od AI Advice.
    • Korzystaj z wtyczek UX w ChatGPT (np. z WebPilot).
    • Korzystaj z Code Interpreter dla UX. Wyjaśnienie na stronie DataCamp.
    • Skorzystaj z biblioteki promptów UX dostępnej na UX Writing Hub.
    • Stwórz za pomocą AI zestaw ilustracji dla UI.

✅ Dodatkowe linki

AI nie zabiera nam pracy. AI ją zmienia.
Źródło Yuval Keshtcher, WaysConf 2023.
Porady dotyczące projektowania promptów.
Źródło: Yuval Keshtcher, WaysConf 2023
Implementacja narzędzi AI jest wspólną odpowiedzialnością i wspólnym wysiłkiem całego zespołu.
Źródło: Yuval Keshtcher, Waysconf 2023
Wskazówki pomagające wybrać właściwe narzędzia AI.
Źródło: Yuval Keshtcher, Waysconf 2023

➡️ Jak stworzyć framework projektowy dla dużej organizacji?

Zaczęło się od eksperymentów projektowych realizowanych przez grupę pasjonatów, a skończyła na przekrojowej standaryzacji procesu rozwoju produktów. Okazuje się, że do realizacji drugiego, czegoś naprawdę na DUŻĄ SKALĘ, nie musisz zatrudniać rzeszy nowych ekspertów. Ale ludzie ci się z pewnością przydadzą. Dlaczego i po co? Wyjaśnienie poniżej ⤵️

? Kim są prelegenci?

Andrzej Pyra to założyciel POGO i LEARN DESIGN – agencji wspierającej organizacje w rozwoju produktów i usług procesów rozwoju kompetencji. Obecnie User Experience Manager Leader zarządzający zespołem projektantów w Santander Bank Polska. Więcej na stronie WaysConf.

Jakub Tyczyński jest współzałożycielem POGO i LEARN DESIGN. Obecnie Service Design Transformation Lead wspierający kluczowe procesy projektowania i transformacji w Santander Bank Polska.

? Wyłapane wskazówki

  1. Nieprawdą jest, że każda organizacja potrzebuje własny framework. W przypadku Santadera dużo projektów serwisowych działo się obok. Chcieli też połączyć to z obecnymi procesami w banku. Stąd potrzeba stworzenia własnego frameworka.
  2. Jak zachęcić ludzi do korzystania z nowego narzędzia? Oddolna ewangelizacja nie wystarczy. Decyzja o korzystaniu z narzędzia musiała być świadoma. Potrzebna była też pomoc w nauczeniu się samodzielnego wykorzystywania narzędzia. Tu niezbędni okazali się liderzy.
  3. Prawdziwą zmianą było wpisanie poprawy satysfakcji klienta do celów organizacji. To pomogło wypromować Kompas.
  4. Ostateczną miarą sukcesu jest to, na ile wspierasz realizację celów biznesowych.
  5. Dzięki wdrożeniu w Santanderze nowego frameworku zwiększył się odsetek podejmowania decyzji w oparciu o dane. Wdrożenie procesu zmniejszyło też liczbę fakapów. Zespoły wiedzą, czego się spodziewać.
  6. Dla tak dużego projektu potrzebowali innego podejścia. Zdecydowali, że nie będą zatrudniać dodatkowych ekspertów (kosztowne), tylko wyposażą obecnych w odpowiednie kompetencje. Porady:
    • Przy projekcie na dużą skalę nie zaczynaj od mówienia, że potrzebujemy zatrudnić więcej ekspertów.
    • Wyposażaj jak najwięcej ludzi w nowe skille i zaakceptuj to, że nie będą projektantami.
    • Oprzyj rozwój kompetencji o pełen proces projektowy, mentoring i training on the job.
  7. Kluczowe było zrozumienie tego, jak rzeczy, które robili na początku przekładają się na końcowe efekty biznesowe. Szkolenia dla pracowników to byłoby za mało, żeby przeprowadzić zmianę w organizacji. Ważniejsza była praca w trybie mentoringowym – przekazywanie wiedzy, wtedy kiedy jest potrzebna i i taka, jaka jest potrzebna.
  8. Spraw, żeby ludzie, którzy chcą się zaangażować, sami się do ciebie zgłaszali:
    • Znajdź pierwszych ambasadorów i wykorzystać efekt kuli śniegowej, żeby społeczność rosła
    • Stwórz przestrzeń do współpracy – organizuj wewnętrzne meetupy i miejsca wymiany doświadczeń.
    • Postaw na samoorganizację – ludzie na placu boju sami wiedzą, co ulepszyć.
  9. Tak naprawdę to ludzie są najważniejsi. Dzięki nim daje się wdrożyć coś na dużą skalę.

✅ Dodatkowe linki

  • Opis 8 najpopularniejszych frameworków projektowych od UX Pin.
  • Poradnik od Salesforce na temat tego, jak stworzyć framework dla projektu.
Kompas, Framework rozwoju produktów i usług w Santander Bank Polska.
Źródło: Andrzej Pyra, Jakub Tyczyński, Waysconf 2023
Elementy, z których składa się Kompas.
Źródło: Andrzej Pyra, Jakub Tyczyński, WaysConf 2023
Sposoby na wzrost liczby osób korzystających z Kompasu.
Źródło: Andrzej Pyra, Jakub Tyczyński, WaysConf 2023
Odłóż idealizm na bok. Projektowanie jest narzędziem służącym do realizacji celów biznesowych.
Źródło: Andrzej Pyra, Jakub Tyczyński, WaysConf 2023

➡️ Sztuczna inteligencja skoncentrowana na człowieku: rola projektowania w tworzeniu lepszych produktów AI

Jeśli myślisz, że sztuczna inteligencja, o której słyszymy niemalże nieustannie od 2022 roku, jest z nami od niedawna, to Mateusz Cygan pożytecznie przypomina, że jesteś w błędzie. Jeżeli trafisz kiedykolwiek na jego pełne wystąpienie o AI, uzyskasz porcję niezbędnych tech-informacji, która pozwoli tobie lepiej zrozumieć, czym jest sztuczna inteligencja, a także jak przy niej nie zapomnieć o człowieku.

? Kim jest prelegent?

Mateusz Cygan czyli projektant i Product Manager, który łączy wiedzę biznesową z kreatywnym podejściem. Jako założyciel Memory Squared Software House pasjonuje się odkrywaniem skrzyżowań projektowania i technologii. Nieustannie poszukuje insightów, które sprzyjają pomyślnej współpracy między projektantami i programistami. Więcej na stronie WaysConf.

? Wyłapane wskazówki

  1. Esencja AI związana jest z uczeniem maszynowym.
  2. Sztuczna inteligencja istnieje od dawna. W 2022-23 wydarzył się po prostu boom na generatywną AI.
  3. Uczenie maszynowe = dane zamiast dostawania komend od człowieka.
  4. Sztuczna inteligencja skoncentrowana na człowieku -> tworzenie produktów AI, które mają wartość dla człowieka. Nie skupia się na najbardziej imponującej technologii.
  5. Kiedy zdecydować o tym, czy AI jest odpowiednia dla projektu?
    • Czy jest bezpośrednie rozwiązanie dla problemu? Jeśli nie, skorzystaj wtedy z pomocy sztucznej inteligencji.
    • Czy posiadasz wystarczającą ilość danych? Jeśli tak, możesz korzystać z large language model (LLM) lub innych, albo stworzyć własny.
  6. Warto projektować tak, aby zamienić użyteczność w zmianę czyjegoś zachowania.
  7. Projektuj narzędzia, które pozwalają na komunikację pomiędzy ludźmi a technologią.
  8. 4 ważne rzeczy do zapamiętania:
    • AI posiada długą historię. Generatywna AI to kolejny wzrost zainteresowania sztuczną inteligencją, ale nie jest jej początkiem.
    • AI ≈ Uczenie maszynowe. Zrozumienie esencji i mechanizmu uczenia maszynowego pomoże zrozumieć sztuczną inteligencję.
    • Technology is a Material of Design. Musimy jedynie znaleźć odpowiednie narzędzia projektowe, żeby kreatywnie ulokować AI w produktach.
    • Sztuczna inteligencja potrzebuje designu. Jest mnóstwo obszarów specyficznych dla AI, które potrzebują umiejętności i doświadczenia projektantów skupionych na człowieku.

✅ Dodatkowe linki

Pojemność pojęcia sztucznej inteligencji i miejsce, w którym znajduje się generatywna AI.
Źródło: Mateusz Cygan, WaysConf 2023
Sposoby na podjęcie decyzji o tym, czy korzystanie z AI jest odpowiednie.
Źródło: Mateusz Cygan, Waysconf 2023
Istota designu w AI – rozmowa z Samem Altmanem, CEO OpenAI.
Źródło: Lex Fridman Podcast #367, Mateusz Cygan, WaysConf 2023

➡️ Jak badania UX oparte na sztucznej inteligencji usprawniają proces projektowania

W innym wystąpieniu na temat AI podczas WaysConf, padło zdanie, że sztuczna inteligencja obecnie najlepiej sprawdza się w obszarze badań (zbieranie i analizowanie danych). Bruno Recht, który tworzy obecnie narzędzie do automatyzacji powtarzalnych zadań związanych z badaniem użytkowników, zdaje się potwierdzać to zdanie. Przy okazji dzieli się swoimi proroctwami na temat wpływu AI na UX.

? Kim jest prelegent?

Bruno Recht jest Product Design Lead’em w projektach uczenia maszynowego skupionych na człowieku w Porsche Digital. Bardzo interesuje go rozwiązywanie złożonych problemów, które służą zarówno użytkownikowi, jak i biznesowi. Więcej na stronie WaysConf.

? Wyłapane wskazówki

  1. LLMy są podsekcją generatywnej sztucznej inteligencji. LLM to typ algorytmu AI, który wykorzystuje techniki deep learning oraz masywną ilość danych, żeby zrozumieć, podsumować, stworzyć i przewidzieć nowe treści.
  2. LLM są dostępne, ale obecnie brakuje im konkretnego interfejsu użytkownika, który byłby naprawdę korzystny dla całego workflow.
  3. „Tworzymy nasze narzędzia i potem te narzędzia tworzą nas” – Marshall McLuhan.
  4. Rola projektantów po pojawieniu się AI się zmienia, ale nie oznacza, że została w całości przejęta.
  5. AI zredefiniuje, jak w przyszłości będzie przebiegał rozwój produktów. Predykcje:
    • Naturalny język do projektowania interfejsów i front-endu w oparciu o systemy projektowe i generatywną sztuczną inteligencję.
    • Język naturalny do funkcjonalnego kodu. Spełnia się obietnica przyszłości no-code.
    • Autonomiczna AI przygotowuje, przeprowadza i analizuje badania z użytkownikami.

✅ Dodatkowe linki

  • Opis problemów i ograniczeń dotyczących narzędzi AI wspomagających przeprowadzanie badań UX na stronie Nielsen Norman Group.
  • Zestaw 20 narzędzi AI, które mogą wspomóc przeprowadzenie badań UX od User Interviews.
Potencjał biznesowy dla generatywnej AI.
Źródło: Bruno Recht, WaysConf 2023
Jak rolę pełni człowiek, a jaką odgrywa AI?
Źródło: Bruno Recht, WaysConf 2023
Rzeczy, które należy wziąć pod uwagę, gdy wykorzystuje się AI do przeprowadzania badań z użytkownikami.
Źródło: Bruno Recht, WaysConf 2023

➡️ Opowiadanie historii za pomocą kodu dla lepszej dostępności (i SEO)

Czy wiesz, że projektując z myślą o dostępności, uwzględniasz również Google? Bo, cóż, Google jest ślepy. Nie patrzy na strony w taki sposób, jak robią to osoby, które widzą. Liczy się dla niego możliwie deskryptywny i dobrze „poukładany” kod. Justyna Weronika Łabądź wyjaśniała podczas swojego wystąpienia jak i dlaczego powinno się stosować w kodowaniu zasady opowiadania (dobrych) historii.

? Kim jest prelegentka?

Justyna Weronika Łabądź, PhD, jest doświadczoną badaczką i autorką książek. Jako twórczyni treści pracuje w Bejamas, firmie zajmującej się tworzeniem stron internetowych oraz w Dodonut, agencji zajmującej się zrównoważonym projektowaniem stron internetowych. Więcej na stronie WaysConf.

? Wyłapane wskazówki

  1. Strony internetowe są jak książka, a nagłówki jak rozdziały tej książki.
  2. Panuje zły nawyk wśród developerów, polegający na „wkładaniu” wszystkiego w <div>. Dla ludzi, którzy nie potrafią widzieć, to jak znaleźć się w ciemnym pomieszczeniu bez włączników światła.
  3. Dla większej przejrzystości należy używać semantycznych elementów HTML.
  4. Nagłówki na stronie powinny być możliwie deskryptywne.
  5. Nagłówki pomagają nam upewnić się, że nie zgubiliśmy wątku „opowieści”.
  6. Tekst alternatywny (Alt text), który jest taki sam, jak nazwa pliku, to błąd, którego należy unikać.
  7. Poprawny tekst alternatywny opisuje to, co znajduje się na obrazie – tak, żeby można było go zobaczyć w wyobraźni.
  8. Google nie jest w stanie widzieć, dlatego należy mu pomagać poprzez właściwy zapis kodu strony.
  9. Linearność jest kluczowa podczas tworzenia struktury strony i jej kodu. Developerzy powinni być storytellerami. I powinny być na stronie umieszczone proste znaki informujące o tym, gdzie się udać.
  10. Płótno nie jest zarezerowane tylko dla fizycznych obrazów. Rozszerza się na każdą cyfrową przestrzeń, na której tworzymy.
  11. Możesz stworzyć angażującą historię na swojej stronie internetowej, która będzie rezonować z użytkownikiem.

✅ Dodatkowe linki

Warto patrzeć na stronę jak na obraz, który opowiada konkretną historię.
Źródło: Justyna Weronika Łabądź, WaysConf 2023
Przykład wykorzystania semantycznych elementów HTML na stronie.
Źródło: Justyna Weronika Łabądź, WaysConf 2023
Przykład poprawnego kodu uwzględniającego nagłówki.
Źródło: Justyna Weronika Łabądź, Waysconf 2023

➡️ Odkrywanie etyki zwodniczych wzorców w projektowaniu UX: równoważenie celów biznesowych z zaufaniem i lojalnością użytkowników

Zwodniczy wpływ zwodniczych wzorców ➡️ markom wydaje się, że odniosły dzięki nim sukces (dużo klików, użytkowników, dużo tu i teraz), a w rzeczywistości odbija się to później rykoszetem. I to boleśnie. Jeśli nadal kuszą ciebie dark patterny, to przeczytaj wstydliwe historie poczynań dużych marek w tym obszarze.

? Kim jest prelegentka?

Magdalena Błaszczyk jest doświadczoną projektantką UX z doświadczeniem w projektowaniu graficznym i tworzeniu front-endu. Specjalizuje się w tworzeniu doświadczeń zorientowanych na użytkownika, pracując nad takimi projektami jak optymalizacja e-commerce i rozwój oprogramowania. Pracuje jako Senior UX Designer w QIAGEN. Więcej na stronie WaysConf.

? Wyłapane wskazówki

  1. W naszym świecie istnieje cicha akceptacja dla korzystania ze zwodniczych wzorców.
  2. Zwodnicze wzorce to triki używane na stronach lub w aplikacjach, które skłaniają do robienia rzeczy, które niekoniecznie chciało się zrobić.
  3. Jeżeli nie mówisz od początku całej prawdy, to korzystasz ze zwodniczego wzorca.
  4. Uświadamiaj biznes, z jakimi konsekwencjami wiąże się wykorzystywanie zwodniczych wzorców.
  5. Przykłady dużych marek, które wykorzystały zwodnicze wzorce:
    • LinkedIn, który uzyskał dostęp do pełnej listy adresów e-mail i wysyłał zaproszenia na swoją platformę w imieniu użytkownika – opis przypadku napisany przez Dana Schlossera na Medium.com.
    • HP, które „zobligowało” ludzi do subskrypcji tonerów do ich drukarek – opis przypadku na stronie xma.co.uk.
    • Adobe, które „naciągnęło” ludzi na 12-miesięczną subskrypcję – opis na portalu X (dawniej Twitter).

✅ Dodatkowe linki

Przykład wykorzystania zwodniczego wzorca przez Linkedin.
Źródło: Magdalena Błaszczyk, WaysConf 2023
Przykład wykorzystania zwodniczego wzorca przez HP.
Źródło: Magdalena Błaszczyk, WaysConf 2023
Przykład wykorzystania zwodniczego wzorca przez Adobe.
Źródło: Magdalena Błaszczyk, WaysConf 2023
Lista rzeczy, które warto zrobić, żeby przekonać biznes o negatywnym wpływie korzystania ze zwodniczych wzorców.
Źródło: Magdalena Błaszczyk, WaysConf 2023

I to by było na tyle ?

? Jeszcze więcej wskazówek znajdziesz w drugim podsumowaniu WaysConf.

? O UX i UI przeczytasz w dedykowanej zakładce na mojej stronie, choć nie jest to lektura do przysłowiowej „kawki”.

? A tutaj znajdziesz komplet informacji na temat WaysConf: https://www.waysconf.com/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *