VII edycja I DESIGN: praca w branży UX, dojrzała kultura projektowa, research [DZIEŃ #1]

Nieczęsto pojawia się okazja, żeby podczas udziału w konferencji osiągnąć potrójny zysk: rozwinąć swoje kompetencje, pomóc dzięki nim swoim klientom i ich biznesom oraz wesprzeć cel charytatywny. Myślę więc, że udział w wydarzeniu I DESIGN powinien być na stałe wpisany do kalendarzy wszystkich (WSZYSTKICH!) projektantów. Czego można było się nauczyć podczas 7. edycji tego eventu?

Tematy były zbalansowane – znalazło się coś dla juniorów, ale także dla seniorów. Można było poznać oczekiwania względem kandydatów oraz dowiedzieć się, jak wygląda rzeczywistość pracy na stanowisku projektanta. Całość została uzupełniona wiedzą o tym, jak rozwijać dojrzałą kulturę projektową (zdaje się, że u nas to wciąż duże pole do zaopiekowania) lub jak umiejętnie zadawać pytania podczas prowadzenia badań. Dodatkowo wyjaśniony został proces demokratyzacji badań i znalazła się też solidna porcja wiedzy, dzięki której można „zgrabniej” i bardziej profesjonalnie zakończyć relację z klientem.

Poniżej znajdziesz subiektywny skrót najważniejszych wskazówek z pierwszego dnia konferencji. Możesz spodziewać się standardowej struktury, czyli:

→ Polecane źródła i narzędzia
→ Najważniejsze cytaty
→ Streszczenia wystąpień (w formie listy punktowej, linków uzupełniających wiedzę oraz paru screenów prezentacji)

Lista streszczonych wystąpień

Polecane źródła i narzędzia

🔗 Strona Fundacji NON LICET, która była wspierana podczas tegorocznej edycji I DESIGN.

📕 Książka Gary’ego Vaynerchuka „Jab, Jab, Jab, Right hook

🔉 Jak mówić, żeby nas słuchano – prelekcja prof. Jerzego Bralczyka

📊 Raport „Pracownik przyszłości” od Samsunga

📝 Blog o UX od Uli Mitas-Drozdowskiej

🎙️ Podcast „UX po godzinach” (Krzysztof Miotk & Szymon Trzepla)

📕 Link do Wiedźmińskiego e-booka o demokratyzacji badań od agencji Quale

📊 Arkusz kalkulacyjny od Dawida Tkocza pozwalający przejrzyście porównywać różne oferty pracy.

📊 Raport „State of User Research 2023” od User Interviews

Najważniejsze cytaty

💡 Trzeba być w kontakcie z potencjalnym miejscem, w którym chce się pracować. Dawać jakąś wartość – nie wysyłać tylko CV ~ Nikodem Krajewski

💡 Im więcej ma się doświadczeń niezwiązanych z UX, tym lepiej dla nas. Bo wiele rzeczy jest podobnych, tylko inaczej nazwanych ~ Krystian Polański

💡 Czy czasem to nie jest tak, że to projektant jest najważniejszym narzędziem w pracy w projektanta? I czy praca nad sobą nie jest odpowiedzią na obecne tempo zmian? ~ Ula Mitas-Drozdowska

💡 Aby mieć dojrzałą kulturę projektową i społeczność, potrzebujemy dojrzałych projektantów. I ta dojrzałość rodzi się w każdym z nas ~ Ula Mitas-Drozdowska

💡 Żeby porozmawiać z człowiekiem, musisz się z nim spotkać, a nie chować się za ankietą ~ Iga Mościchowska

💡 Zawsze musimy łączyć dwa światy – klienta i biznesu ~ Maja Krasnopolska, Piotr Wojciechowski

💡 Klienci widzą, że marki traktują klientów inaczej na początku niż na końcu. Więc warto o te końce zadbać ~ Maja Krasnopolska, Piotr Wojciechowski

💡 Nie ma jednego frameworku, który sprawdzi się w każdej sytuacji ~ Dawid Tkocz

Streszczenia wystąpień

➡️ DEBATA: Jak wkręcić się w UX i w nim pozostać?

Jeśli od dłuższego czasu próbujesz dostać swoją pierwszą pracę w UX, wiesz, że to dość… trudne. Ku mojemu pozytywnemu zaskoczeniu, debata na ten temat nie była ani zbyt optymistyczna, ani zbyt… posępna. Pojawiły się po prostu rozsądne rady, które zachęcają do dalszej pracy (takiej przez duże „pe”).

🎤 Kto brał udział w debacie?

Dawid Tkocz to Head of Product Design w Centra. Prowadzi swój własny kanał na YouTube, na którym między innymi dzieli się wskazówkami dla osób, które dopiero wchodzą do branży UX.

Nikodem Krajewski, CEO agencji IDEACTO. Autor popularnego biuletynu na LinkedInie → UX Czwartek.

Krystian Polański jest Lead Product Designerem w Intive. Design mentor na Uniwersytecie SWPS oraz w programie Design Mentorship.

💡 Wyłapane wskazówki

  1. Trzeba pytać, trzeba chodzić, trzeba rozmawiać – o tym, jakie ma się potrzeby i pomysły ~ Krystian Polański
  2. Cokolwiek robisz, bądź blisko tego – jest w tym dużo prawdy ~ Nikodem Krajewski
  3. Kiedyś UX to był dziki zachód. Teraz mamy taką sytuację, że rynek się mocno skonwencjonalizował ~ Nikodem Krajewski
  4. Widzę dwa podstawowe istotne kierunki w temacie osadzenia się w UX – umiejętność słuchania kontekstu biznesowego (rozumienia tego, co mówi biznes/analityka biznesowa). Druga strona to obszar badawczy – ma to w sobie duży potencjał, większy niż rzeczy związane z projektowaniem oparte o konwencje. Umiejętności graficzne są wtórne ~ Nikodem Krajewski
  5. Zawsze będzie się zwracało uwagę na to, kto jest jakim człowiekiem. Każda firma ma inną potrzebę Wszystkiego da się nauczyć, więc istotne jest to, jaką osobą jest kandydat ~ Krystian Polański
  6. Osoby ciekawskie często mają szansę wylądować w świecie UX, bo samą swoją rozkminą zarażają osoby rekrutujące ~ Krystian Polański
  7. Podczas rekrutacji szuka się kandydatów, z którymi chce się pogadać ~ Krystian Polański
  8. Umiejętność sprzedawania siebie jest niezwykle ważną umiejętnością – jak siebie reprezentujemy i jak umiemy pokazać swój sposób myślenia ~ Krystian Polański
  9. Trzeba być w kontakcie z potencjalnym miejscem, w którym chce się pracować. Dawać jakąś wartość – nie wysyłać tylko CV ~ Nikodem Krajewski
  10. Są pewne wytyczne, które warto wziąć pod uwagę, gdy aplikujemy na daną rolę ~ Krystian Polański
  11. To, gdzie powinniśmy zacząć jest związane z tym, co chcemy robić. Kiedyś potrzebowaliśmy generalistów, teraz potrzebujemy specjalistów ~ Dawid Tkocz
  12. Jeśli chcemy szybkiego wzrostu, trzeba iść tam, gdzie jest dużo projektów. Jeśli chcemy wejść w coś głębiej i powoli, to product design jest czymś, na czym warto się skupić ~ Dawid Tkocz
  13. Testowanie oprogramowania i UX ma ze sobą dużo wspólnego . Więc można spróbować zacząć od testowania zanim wejdzie się na stanowisko projektanta ~ Krystian Polański
  14. Jeszcze nigdy nie działo się w UX tyle, ile się dzieje teraz ~ Nikodem Krajewski
  15. Zawsze jest jakiś sposób na znalezienie swojej niszy. Należy akceptować to, że wszystko się zmienia i się do tego adoptować ~ Dawid Tkocz
  16. Im więcej ma się doświadczeń niezwiązanych z UX, tym lepiej dla nas. Bo wiele rzeczy jest podobnych, tylko inaczej nazwanych ~ Krystian Polański

✅ Pogłębienie wiedzy

Film od Mizko, w którym znajdziesz 8 rzeczy do rozważenia przed podjęciem decyzji o zostaniu UX/UI designerem

➡️ Egzamin dojrzałości. Jak wzmacniać relacje w zespole i świadomość projektową w organizacji?

W wystąpieniu Uli doceniam narrację, która kładła odpowiedzialność za dojrzałość projektową nie tylko na „górze” biznesu (właścicielach firmy), ale również na nas samych. Bo przecież ciężko o dojrzały biznes, gdy nie ma w nim dojrzałych pracowników, prawda?

🎤 Kim jest prelegentka?

Ula Mitas-Drozdowska to Senior UX Designerka w ING. Pasjonatka dzielenia się wiedzą – wykładowczyni na ASP w Katowicach oraz autorka bloga https://www.ulamitas.pl/.

💡 Wyłapane wskazówki

  1. Potrzebujemy dojrzałej kultury projektowej. Ale nie pojawi się ona sama. Należy zadawać sobie pytanie, co można zrobić, żeby kultura projektowa dojrzała.
  2. Niesamowicie ważne [podczas rozwijania dojrzałości kultury projektowej] jest to, aby działania były odgórne (od szefostwa) i oddolne. Warto skupić się na tym, co jest oddolne, bo na to mamy większy wpływ.
  3. Warto pokazywać, jak wygląda twoja praca i jaką wartość ona wnosi.
  4. Sama rola projektanta nie sprawia, że jesteśmy lepsi lub gorsi. Niezwykle ważny jest wzajemny szacunek – uwzględnienie różnych perspektyw jest ważne.
  5. Niesamowicie ważne jest to, w jakiej pozycji siebie stawiam. Staram się od samego początku projektu myśleć o sobie jako o partnerze biznesowym.
  6. Bardzo ważne jest wychodzenie poza projektową bańkę – budowanie świadomości, jak możemy pomóc i na czym nasza praca polega.
  7. Czy czasem to nie jest tak, że to projektant jest najważniejszym narzędziem w pracy w projektanta? I czy praca nad sobą nie jest odpowiedzią na obecne tempo zmian?
  8. Aby mieć dojrzałą kulturę projektową i społeczność, potrzebujemy dojrzałych projektantów. I ta dojrzałość rodzi się w każdym z nas.
  9. Pokazanie kontekstu to coś, co zaczyna budować mosty pomiędzy ludźmi.

✅ Pogłębienie wiedzy

Dojrzała kultura projektowa w firmach nie pojawi się magicznie. Co ja mogę zrobić? Co robię już teraz? Źródło: Ula Mitas-Drozdowska, 7. edycja konferencji I DESIGN.
Czy czasem to nie jest tak, że to projektant jest najważniejszym narzędziem w pracy w projektanta? I czy praca nad sobą nie jest odpowiedzią na obecne tempo zmian? Źródło: Ula Mitas-Drozdowska, 7. edycja konferencji I DESIGN.

➡️ Jak pytać, żeby poznać prawdę?

Iga zaczęła swoją prezentację od nakreślenia pewnego paradoksu. Z jednej strony czujemy, że potrafimy zadawać pytania. Ot, wystarczy dodać znak zapytania na końcu zdania. W rzeczywistości jednak zadawanie pytań tak, aby nie sugerować odpowiedzi i uzyskać maksimum przydatnych informacji, to prawdziwa sztuka.

🎤 Kim jest prelegentka?

Iga Mościchowska jest doświadczoną projektantką i współzałożycielką [ation] center, firmy oferującej kursy mistrzowskie, warsztaty i narzędzia dla ludzi produktu. Jest kierownikiem studiów podyplomowych UX & Product Design na AGH oraz mentorem w programie akceleracyjnym Google for Startups.

💡 Wyłapane wskazówki

  1. 5 ważnych zasad formułowania pytań:
    • Pytaj o jedną rzecz naraz – więcej się dowiemy i możemy odkryć kombinację odpowiedzi, których nawet nie przewidywaliśmy
    • Pytaj neutralnie, nie zdradzając swoich opinii – dobór słów wpływa na to, co nam ludzie mówią
    • Zadawaj pytania otwarte – mocno niedoceniane, jak istotna jest ta kwestia
    • Pytaj o problemy, nie o potrzeby – każda irytacja jest dla nas szansą, żeby zrobić coś lepiej
    • Pytaj o przeszłość, nie przyszłość – ludzie są fatalni w przewidywaniu przyszłości
  2. Szukaj inspiracji w tym, jak ludzie się zachowywali.
  3. Rozmawiając z respondentami musisz się dowiedzieć, jakie są ich nawyki, bolączki, zwyczaje. Tam dopiero szukamy inspiracji do ulepszeń, usprawnień, czy w ogóle nowych pomysłów.
  4. Żeby porozmawiać z człowiekiem, musisz się z nim spotkać, a nie chować się za ankietą.
  5. Najlepsze narzędzie dla badaczy to… Zoom. Nie trzeba żadnych specjalistycznych narzędzi do realizacji badań.

✅ Pogłębienie wiedzy

I know of no way of judging the future but by the past ~ Patrick Henry. Źródło: Iga Mościchowska, 7. edycja konferencji I DESIGN.
To find ideas, find problems. To find problems, talk to people. Źródło: Iga Mościchowska, 7. edycja konferencji I DESIGN.

➡️ Wiedźmin szkoły UX, czyli czy badaniami każdy wojować powinien?

Prelekcję Krzysztofa mogłam słuchać niecałe dwa tygodnie wcześniej na txb.digital. A, że przyswojoną wiedzę warto (a nawet należy) powtarzać, to chętnie przesłuchałam wszystko ponownie 👌

🎤 Kim jest prelegent?

Krzysztof Miotk, konsultant i badacz UX, współwłaściciel agencji UX „Quale”, współtwórca podcastu branżowego „UX po godzinach” i kierownik studiów podyplomowych z badań UX w CDV.

💡 Wyłapane wskazówki

  1. Wady i zalety scentralizowanego zespołu UX:
    • ✅ UX na wysokim poziomie
    • ✅ Przydzielanie według specjalizacji
    • ✅ Szybszy wzrost kompetencji
    • ❌ Pieniądze są zdobywane przez zespół
    • ❌ Na badania można czekać nawet rok
    • ❌ Bywa, że taniej i szybciej jest wdrożyć produkt bez badań
  2. Wady i zalety zdecentralizowanego zespołu UX:
    • ✅ UX jest nieodłączną częścią produktu
    • ✅ UX zbiera zaufanie i uczy swojej roli
    • ✅ Manager przepycha czasem UX
    • ❌ UX zarządza sobą i potrzebami interesariuszy
    • ❌ Błąd w rekrutacji jest najbardziej kosztowny
    • ❌ UX musi robić operację i strategię
  3. Wady i zalety matrix UX team:
    • ✅ Zaangażowanie w codzienne życie produktu
    • ✅ Zdobywanie i wymiana wiedzy między UX-ami
    • ✅ Podwójna koncentracja na UX
    • ❌ UX może być między młotem a kowadłem
    • ❌ UX może mieć za dużo spotkań, aby to działało
  4. Demokratyzacja badań to zachęcanie innych osób z zespołu, żeby robili badania. Skuteczność tego rodzaju badań jest z góry ograniczona.
  5. Jak to zrobić dobrze?
    • Konieczne są konsultacje z badaczem
    • Akcja operacyjna pod kontrolą
    • Trzeba udostępniać ludziom odpowiednie narzędzia – takie, które znają

✅ Pogłębienie wiedzy

  • Na stronie Maze znajdziesz wyjaśnienie różnych struktur zespołów UX, wraz z opisem wad i zalet.
  • Nielsen Norman Group wyjaśnia kwestię demokratyzacji badań oraz podaje narzędzia, które pomogą przejść przez ten proces.

➡️ Koniec to nowy początek – jak poprawić doświadczenia na tym odcinku rzeczywistości?

Lata pracy w marketingu potwierdzają zdania, które padły na tym wystąpieniu – że rzadko poświęcamy uwagę temu, jak marka kończy relację z klientem. Większość (jeśli nie całość) zasobów przeznaczona jest na to, żeby klienta pozyskać i utrzymać (choć i to czasami bywa pomijane). A końce też są ważne. Potwierdzenie znajdziesz poniżej ⤵️

🎤 Kim są prelegenci?

Piotr Wojciechowski, CEO w Fuzers. Certified Customer Experience Professional (CCXP). Prowadzi kanał o CX & EX na YouTube: https://www.youtube.com/@FuzersCX.

Maja Krasnopolska jest Menadżer ds. Strategicznych projektów marketingowych i Service Design w Credit Agricole Bank Polska S.A. Wspiera transformację kultury klientocentrycznej w organizacji.

💡 Wyłapane wskazówki

  1. Końce relacji z klientem naprawdę istnieją. Rzadko o nich myślimy. Nie do końca te końce umiemy ogarnąć. Końce są dla nas wyzwaniem.
  2. Szukanie danych jako punktu wyjścia jest niezwykle ważne. Trzeba wiedzieć, ile osób kończy relację z daną marką.
  3. Sam model podwójnego diamentu to trochę za mało, jeśli chodzi o rzeczywistość biznesową. Uzupełniamy to o etap przygotowania i wdrażania.
  4. Szkolenie zespołu z service designu przed projektem pomaga „uziemić” cały zespół i wyrównać oczekiwania.
  5. Jak zmierzyć sukces projektu? Warto odpowiedzieć na pytanie, co chcemy mierzyć, jak będziemy to mierzyć oraz kiedy to zmierzymy.
  6. Zawsze musimy dwa światy łączyć – klienta i biznes.
  7. Jak się zachowujemy, kiedy coś jest nie tak i kiedy chcę klient odejść, jest papierkiem lakmusowym marki.
  8. Klienci widzą, że marki traktują klientów inaczej na początku niż na końcu. Więc warto zadbać o te końce.

✅ Pogłębienie wiedzy

Marka to nie reklama. Marka to doświadczenie klienta. Źródło: Maja Krasnopolska, Piotr Wojciechowski, 7. edycja konferencji I DESIGN.
Sam model podwójnego diamentu to trochę za mało, jeśli chodzi o rzeczywistość biznesową. Uzupełniamy to o etap przygotowania i wdrażania. Źródło: Maja Krasnopolska, Piotr Wojciechowski, 7. edycja konferencji I DESIGN.

➡️ Instagram vs Reality: Cała prawda o dojrzałości produktów cyfrowych

Chciałoby się żyć w świecie, w którym ma się czas na przejście przez pełen proces projektowy, odpowiednią liczbę iteracji oraz badań. Ale trzeba też wiedzieć, jak się przystosować do tego, jak naprawdę wygląda rzeczywistość projektowa. Dawid podpowiada, z czym mogą się zderzyć czyjeś osobiste oczekiwania względem pierwszej pracy w UX.

🎤 Kim jest prelegent?

Dawid Tkocz to Head of Product Design w Centra. Prowadzi swój własny kanał na YouTube, na którym między innymi dzieli się wskazówkami dla osób, które dopiero wchodzą do branży UX.

💡 Wyłapane wskazówki

  1. Freelance – warto przetestować na początku swojej drogi, bo można siebie sprawdzić w skrajnych warunkach.
  2. Pierwsze zderzenie z rzeczywistością w branży UX -> zespół -> Jednak samemu musze wszystko robić.
  3. Drugie zderzenie -> budżet -> Musimy dzielić każdą złotówkę.
  4. Trzecie zderzenie -> czas -> Zawsze go brakuje.
  5. Musimy rozróżniać typy badań i osoby, z którymi współpracujemy. Nie mylmy faktu, jaki research robimy.
  6. Cel powinien być adekwatny do naszych możliwości.
  7. Nie ma jednego frameworku, który sprawdzi się w każdej sytuacji.
  8. Ważne są analiza i adaptacja. Nie wszystko zawsze działa. Nie daj się zwieść przekonaniu, że jest tylko jedna metoda/droga.
  9. Działaj proaktywnie, nie bój się porażek, schowaj ego do kieszeni, bez badań możesz zaprojektować jakąś funkcję, ale później to zbadaj.

✅ Pogłębienie wiedzy

Projektowanie UX – oczekiwania vs rzeczywistość
The „Reverse” Double Diamond by Andy Budd. Źródło: Dawid Tkocz, 7. edycja konferencji I DESIGN.
Każdy się stara i robi co może. Liczy się na koniec sukces całego zespołu. Źródło: Dawid Tkocz, 7. edycja konferencji I DESIGN.
HIPPO – the highest paid person’s opinion. Źródło: Dawid Tkocz, 7. edycja konferencji I DESIGN.

I to by było na tyle 😏

👉 Możesz teraz przejść do podsumowania wiedzy z drugiego dnia VII konferencji iDESIGN.

👉 Jeszcze więcej wskazówek znajdziesz w strefie wiedzy stowarzyszenia iDESIGN, organizatora konferencji: https://i-design.com.pl/blog.

👉 O UX i UI przeczytasz w dedykowanej zakładce na mojej stronie, choć będzie to raczej pokaźna lektura.

👉 A tutaj znajdziesz komplet informacji na temat konferencji iDESIGN: https://i-design.com.pl/conference.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *