VII edycja I DESIGN: odpowiedzialny design, dostępność, no-code, trendy [DZIEŃ #2]

Drugi dzień I DESIGN stał pod znakiem rozszerzania perspektywy. Zaopiekowany został obszar zdrowia psychicznego, które jest przecież naszym niezbędnym zasobem. Poruszona została kwestia wyobraźni i jej rola w kreowaniu przyszłości. Omawiane były rzeczy nie dla wszystkich oczywiste. Że cyfrowy świat nie jest jakimś tam efemerycznym bytem i że każde z naszych działań w tym obszarze ma wpływ na środowisko. Lub że projektowanie uniwersalne to korzyści nie tylko dla tych 16% populacji z niepełnosprawnościami, ale też dla całej reszty. Było o MVP, które może być ziemniakiem. I było o ważnej roli, jaką pełnią projektanci, jeśli chodzi o przyszłość naszej planety. Reasumując: same-ważne-rzeczy!

Nie przedłużając zatem wstępu, zapraszam do lektury. Lub do wpisania do kalendarza przypominajki, żeby wypatrywać terminu kolejnej edycji I DESIGN. I potem można już przejść do czytania 😏

Lista streszczonych wystąpień

Polecane źródła i narzędzia

🔗 Strona Fundacji NON LICET, która była wspierana podczas tegorocznej edycji I DESIGN.

🔧 Topowe narzędzia no-code oraz do automatyzacji: Bubble, Flutter, Xano, Make, Zapier.

Najważniejsze cytaty

💡 Wrażliwość jest tym, co designerzy kapitalizują w swojej pracy. Być może ta wrażliwość jest tym, co różnicuje ich na rynku pracy ~ Tomek Ciesielski

💡 Nadgodziny nie pokazują nam zaangażowania. Świadczą one o tym, że proces pracy jest źle ułożony ~ Lidia Pauch-Bryłkowska

💡 Jeśli nie położymy nacisku w inwestycję w wyobraźnie, to gdzieś nam umknie element związany z innowacją ~ Marcin Maciejewski

💡 Przyszłość się sama nie wygeneruje. My musimy ją sobie wyobrazić i zmaterializować ~ Marcin Maciejewski

💡 Niestety słowo ekologia zostało mocno wyświechtane. Tak naprawdę ekologia, to jest wszystko to, co dzieje się pomiędzy. To nauka o współzależnościach. W kontekście cyfrowym mamy zależności pomiędzy tym, co cyfrowe, a tym co fizyczne ~ Joanna Murzyn

💡 Każde decyzje projektowe, jakie podejmujemy, wpływają na żywotność sprzętu elektronicznego ~ Joanna Murzyn

💡 Projektowanie uniwersalne to tworzenie produktów usług, które bez szczególnej adaptacji będą dostępne dla wszystkich ~ Piotr Źrołka

💡 Każdy projektant powinien znać kryteria sukcesu według WCAG ~ Piotr Źrołka

💡 W Polsce definicja MVP jest zbyt górnolotna. MVP to na przykład może być też wishlista. MVP jest czymś, co ma na celu zwalidowanie pomysłu biznesowego ~ Michał Sukiennik

💡 Dla kogo jest no-code? Dla wszystkich ~ Michał Sukiennik

💡 Mam dużą wątpliwość, czy kreatywność wynikająca ze sztucznej inteligencji jest w stanie rozwiązać problemy klimatyczne na świecie ~ Monika Hajdas

💡 Kiedy myślimy o przyszłościach, to rozumiemy, że przyszłość się jeszcze nie wydarzyła i że nie musimy ich zgadnąć, tylko je wymyślić. Najpierw jest wyobraźnia ~ Monika Hajdas

💡 Wyobraźnia i myślenie potrzebuje czasu oraz przestrzeni. Nasz umysł potrzebuje zwolnić. Potrzebujemy czasu na refleksję ~ Joanna Murzyn

💡 Kreatywność rodzi się tam, gdzie są niedobory ~ Joanna Murzyn

💡 Tip dla projektowania – non-human persona. Żeby włączać do swoich projektów nieludzkie postaci. Żeby poczuć dzięki temu, że jest się częścią czegoś większego ~ Marcin Maciejewski

💡 Zainwestujcie w wyobraźnię. Uruchomcie również myślenie krytyczne, obracanie rzeczy w innym obiegu. Nie bądźcie więźniami jednego schematu pracy. Myślmy po swojemu – w kontekście, w którym jesteśmy i w którym funkcjonujemy ~ Marcin Maciejewski

Streszczenia wystąpień

➡️ DEBATA: Jak dbać o nasz zdrowie psychiczne?

Czasem odnoszę wrażenie, że kwestia dbania o zdrowie psychiczne, to temat polaryzujący społeczeństwo. Jedna część mówi o tym otwarcie, druga nazywa to modą i w ogóle jakąś taką nadwrażliwością. Ufam, że dyskusja mimo wszystko zmierza w stronę normalizacji tej kwestii. Potwierdzenie odnalazłam w poniższej debacie ⤵️

🎤 Kto brał udział?

Tomek Ciesielski to trener biznesu i facylitator procesów twórczych. Zajmuje się strategiami twórczymi – bada, w jaki sposób można rozwijać swoją kreatywność i co decyduje o sukcesie procesu twórczego.

Lidia Pauch-Bryłkowska jest HR Business Partnerem w Ten Square Games.

Bartłomiej Postek to Startup Mentor w SuperCharger Ventures. CEO Funmedia.

💡 Wyłapane wskazówki

  1. Ponieważ jestem mocno zanurzona w biznesie, to wrażliwość jest dla mnie trudnym słowem. Jest łatwo łączona z emocjonalnością, a biznes nie zostawia na nią przestrzeni ~ Lidia Pauch-Bryłkowska
  2. We wrażliwości mieszczą się dla mnie dwa słowa – empatia oraz wyrozumiałość. To bardzo istotne, żeby pamiętać, że ani my ani nasi pracownicy nie jesteśmy idealni ~ Lidia Pauch-Bryłkowska
  3. Wrażliwość jest tym, co designerzy kapitalizują w swojej pracy. Być może ta wrażliwość jest tym, co różnicuje ich na rynku pracy ~ Tomek Ciesielski
  4. Wrażliwość często łączy się z uważnością ~ Tomek Ciesielski
  5. Na koniec dnia to, co widzimy w excelu przechodzi przez ludzi. Wrażliwości tych osób są różne. Wartość interdyscyplinarnego zespołu, który jest w stanie połączyć różne wrażliwości, to nie jest łatwa robota ~ Bartłomiej Postek
  6. Trzeba mieć świadomość własnych ograniczeń ~ Bartłomiej Postek
  7. Albo utoniesz, albo popłyniesz. Do zmienności trzeba się przyzwyczaić i znaleźć własną receptę na to, jak sobie z tym radzić ~ Lidia Pauch-Bryłkowska
  8. Trzeba być świadomym, kiedy ładuje się swoje baterie. Jeśli ktoś się wyczerpie, to nie będzie w stanie ładować innych. Trzeba szukać sposobów na regenerację ~ Lidia Pauch-Bryłkowska
  9. Zaczynamy się interesować zdrowiem psychicznym dopiero, jak coś się dzieje ~ Lidia Pauch-Bryłkowska
  10. Trzeba wiedzieć, na co mamy wpływ. Zmienność jest czymś stałym, co należy zaakceptować. Przestrzeń, na którą mamy wpływ, jest bardzo mała ~ Bartłomiej Postek
  11. Zgadzam się, że zmienność jest czymś, do czego trzeba się przysposobić i przed czym nie ma ucieczki ~ Tomek Ciesielski
  12. Nadgodziny nie pokazują nam zaangażowania. Świadczą one o tym, że proces pracy jest źle ułożony ~ Lidia Pauch-Bryłkowska
  13. Wartości organizacji to właśnie coś, czego możemy się chwycić. Wskazują one nam jakie decyzje jak mamy podejmować ~ Lidia Pauch-Bryłkowska
  14. Wciąż wiele osób uważa pracę twórczą jako konieczność „wypruwania” siebie. Wartościowanie tej pracy często staje się problematycznym kontekstem ~ Tomek Ciesielski
  15. Skupiam się na promowaniu zdrowej przedsiębiorczości. Trzeba zrozumieć, że nadganianie rzeczy po godzinach to nie jest dobry sposób na dbanie o swoje zdrowie psychiczne ~ Bartłomiej Postek

✅ Pogłębienie wiedzy

Wystąpienie Brene Brown na temat siły wrażliwości

➡️ New ROI (Return On Imagination) – o kryzysie wyobraźni i konieczności snucia o przyszłościach

Przyznaję, że ta dalsza przyszłość (10, 15, 30 lat) jawi się w mojej głowie jako coś, co się po prostu przydarzy. To zaskakujące, bo widzę, jak moje działania wpływają na tę bardziej „uchwytną” przyszłość. Na najbliższą godzinę, tydzień, miesiąc, rok. Wystąpienie Marcina uświadomiło mi, że warto wyjść myślami bardziej wprzód. I nie czekać sobie po prostu na tę przyszłość, tylko zacząć ją kreować. Tu i teraz.

🎤 Kim jest prelegent?

Marcin Maciejewski to Business Foresight Advisor w infuture.institute. Specjalizuje się w planowaniu strategicznym i w monitorowaniu trendów.

💡 Wyłapane wskazówki

  1. Nie dajemy przyszłości zbyt wielkiej uwagi i nie włączamy jej zbyt często w proces projektowy.
  2. Nie potrafimy osadzić się w konsekwencjach naszego działania na tu i teraz.
  3. Spekulatywność jest bardziej powiązana z debatą o przyszłości.
  4. Zdaje nam się myśleć, że internet jest efemeryczną rzeczą, a w rzeczywistości jest związany z fizyczną infrastrukturą.
  5. Prowotyp – coś, co zmusza do myślenia.
  6. Jeśli damy przestrzeń na to, żeby myśleć o rzeczach niewyobrażalnych, rozwijamy w ten sposób naszą świadomość.
  7. Jeśli nie położymy nacisku w inwestycję w wyobraźnie, to gdzieś nam umknie element związany z innowacją.
  8. Przyszłość się sama nie wygeneruje. My musimy ją sobie wyobrazić i zmaterializować.
  9. Jeśli chcemy coś kreować, to musimy mieć na to przestrzeń.

✅ Pogłębienie wiedzy

Spekulacja to nie to samo, co spekulatywność. Źródło: Marcin Maciejewski, 7. edycja konferencji I DESIGN.
Inspiracja + wyobraźnia + innowacje_. Źródło: Marcin Maciejewski, 7. edycja konferencji I DESIGN.

➡️ 5 pytań, które powinna sobie zadać każda osoba, która projektuje odpowiedzialne rozwiązania cyfrowe

Prezentacja Joanny stanowiła dla mnie zeskrobanie kolejnych mylnych przekonań. Przyznaję, że należałam do grona osób, które nie zastanawiały się nad tym, skąd się bierze internet. Świat cyfrowy jawił mi się jako pole nieograniczonych możliwości, które nie wpływają na naszą planetę, bo przecież… są takie efemeryczne. A tu się okazało, że wszystko, co istnieje i wszystko co robimy, ma wpływ na świat, w jakim żyjemy.

🎤 Kim jest prelegentka?

Joanna Murzyn to inicjatorka Instytutu Ekologii Cyfrowej. Działa aktywnie na rzecz zmniejszenia negatywnego wpływu rozwoju nowych technologii na środowisko naturalne oraz tkankę społeczną.

💡 Wyłapane wskazówki

  1. Niestety słowo ekologia zostało mocno wyświechtane. Tak naprawdę ekologia, to jest wszystko to, co dzieje się pomiędzy. To nauka o współzależnościach. W kontekście cyfrowym mamy zależności pomiędzy tym, co cyfrowe, a tym co fizyczne.
  2. Każde decyzje projektowe, jakie podejmujemy, wpływają na żywotność sprzętu elektronicznego.
  3. Trzeba sobie zadawać pytanie, w jaki sposób nasze projekty, szczególnie cyfrowe, wspierają troskę o urządzenia cyfrowe?
  4. Świat cyfrowy wyobraża się jako świat bez limitu. A on jednak ma swoje limity określane limitami środowiskowymi.
  5. Zachęcam do myślenia w limicie – środowiskowym, budżetu węglowego, śladu wodnego urządzeń.
  6. Często nam się wydaje, że produkty cyfrowe istnieją gdzieś w zawieszonym ekosystemie.
  7. Drugie ważne pytanie: czy w naszych projektach uwzględniany jest limit środowiskowy?
  8. Projektujemy świat i interfejsy w sposób liniowy. Kreujemy w ten sposób nawyki osób użytkujących. A rzeczywistość jest bardziej rozproszona.
  9. Trzecie pytanie: Jakiego typu nawyki i przekonania nasze produkty cyfrowe kreują w naszych odbiorcach?
  10. Czwarte pytanie: kwestia wsparcia technologicznego dla starszych osób i urządzeń?
  11. Nasze pieniądze mają moc. W momencie, w którym decydujemy się na jakieś rozwiązanie technologiczne, to płacąc za to dajemy temu moc.
  12. Ostatnie pytanie: na co idą nasze pieniądze? Jakie technologie tym wspieramy?
  13. Zastanówmy się nad tym, co i jak wspieramy. Gdzie idą nasze pieniądze.
  14. Jeżeli czytam coś na ekranie laptopa przez 30 minut, to dużo lepiej pod kątem środowiska wydrukować coś na kartce, niż czytać coś za długo na komputerze.

✅ Pogłębienie wiedzy

Joanna Murzyn. Czym jest ekologia cyfrowa? | Noc Naukowców LEM 2.0 ’22

➡️ Dostępność i projektowanie uniwersalne: wyzwania i rozwiązania

16% populacji jest niepełnosprawnych. Do tej już pokaźnej liczby dołożyć można osoby z ograniczeniami fizycznymi związanymi z wiekiem lub z czasowymi problemami zdrowotnymi. Jak pogodzić potrzeby wszystkich? Można na przykład zacząć od zgłębienia wiedzy na temat projektowania uniwersalnego ⤵️

🎤 Kim jest prelegent?

Piotr Źrołka to Accessibility Expert & Design Ops w WHO. Mentor w obszarach projektowania i dostępności. Posiada tytuł Certified Professional in Accessibility Core Competencies (CPACC).

💡 Wyłapane wskazówki

  1. Projektowanie uniwersalne to tworzenie produktów usług, które bez szczególnej adaptacji będą dostępne dla wszystkich.
  2. Projektowanie inkluzywne zakłada pewną metodologie, która uwzględnia różne parametry.
  3. Dostępność cyfrowa to produkty cyfrowe dla wszystkich, z uwzględnieniem osób, które mają specjalne potrzeby.
  4. Każdy projektant powinien znać kryteria sukcesu według WCAG.
  5. Struktura nagłówków to jedno z kryteriów sukcesu w WCAG.
  6. Każdy z projektantów powinien wiedzieć, jak każdy element, który projektujemy jest obsługiwany za pomocą klawiatury.
  7. Fokus powinien spełniać minimalny kontrast 3:1.
  8. Trzeba zadać sobie pytanie: W jaki sposób chcielibyśmy, żeby osoby korzystające z technologii wspierającej usłyszały zaprojektowaną przez nas informację?
  9. Element klikalny powinien mieć wielkość 24×24 px, żeby każdy miał możliwość kliknięcia.
  10. Nie lubię person, ale lubię impact map.
  11. To ważne, żeby tworzyć produkty, które są bardziej inkluzywne.
  12. Co to znaczy projektować uniwersalnie?
    • Budujemy lepsze systemy dla wszystkich
    • Docieramy do większego grona
    • Poprawiamy użyteczność
    • Mniej kosztów developmentu i supportu – budujemy rozwiązanie, które jest solidne
    • Jest to też prawo
  13. Musicie sami stworzyć szablony, które będą mówić, jak wypracować dostępność.
  14. Tworzenie produktu cyfrowego to gra zespołowa. Musimy poznać, czy coś dla osób, dla których projektujemy, będzie miało sens.

✅ Pogłębienie wiedzy

Why We Need Universal Design | Michael Nesmith | TEDxBoulder
Szacuje się, że 16% osób na całym świecie jest niepełnosprawnych. Źródło: Piotr Źrołka, 7. edycja konferencji I DESIGN.

➡️ Designer jak programista – od pomysłu do MVP aplikacji w jeden weekend z no-code

MVP = sposób na walidację pomysłu biznesowego. To najważniejsza myśl, jaką wyciągam z wystąpienia Michała. Na drugim miejscu znajduje się odpowiedź na pytanie, dla kogo jest no-code. Okazało się, że jest dla… wszystkich 🥳

🎤 Kim są prelegenci?

Michał Sukiennik, COO w Personit, które zajmuje się rozwojem MVP dla startupów z wykorzystaniem rozwiązań no-code.

💡 Wyłapane wskazówki

  1. Odkrycie narzędzi no-code to był dla mnie game-changer.
  2. W Polsce definicja MVP jest zbyt górnolotna. MVP to na przykład może być też wishlista. MVP jest czymś, co ma na celu zwalidowanie pomysłu biznesowego.
  3. „Jeśli jesteś dumny ze swojego MVP, to znaczy, że wypuściłeś je za późno”.
  4. Topowe narzędzia: bubble, flutter, xano, make, zapier.
  5. Korzyści i problemy:
    • Próg wejścia w no-code jest tak niski, że każda osoba jest się w stanie tego nauczyć
    • No-code to ciekawa alternatywa dla osób, które zaczynają w branży
    • Ma to ograniczenia związane z funkcjonalnością
    • Kolejny problem to kwestie związane z bezpieczeństwem i przetwarzaniem danych.
    • No-code nie będzie idealnym rozwiązaniem dla aplikacji, która przetwarza wiele danych.
  6. Pierwszym krokiem to stworzenia swojego start-upu w weekend, to stworzenie projektu w Figmie i import do Bubble.
  7. Dla kogo jest no-code? Dla wszystkich.
    • Już teraz korzystamy z narzędzi no-code.
    • Narzędzia no-code mogą jeszcze bardziej zwiększyć kompetencje i możliwości.
  8. Już dziś powinniśmy przyzwyczaić się do konieczności nauki i zdobywania nowych kompetencji.
  9. Bubble ma rozwinięta część edukacyjną oraz kanał na Discordzie „No-code starter”.
  10. Webflow nadaje się do prostych miniserwisów czy landing page’y. Bubble ma więcej funkcjonalności oraz więcej opcji integracji.
  11. Plus narzędzi no-code – to, czego nie ma w kodzie, to można to dopisać customowo.
  12. Na etapie MVP musimy iść na pewne kompromisy, jeśli chodzi o funkcjonalność.
  13. No-code nie zawsze jest idealny długoterminowo. Dobierać narzędzie do potrzeb biznesowych, nie wciskać czegoś na siłę.

✅ Pogłębienie wiedzy

MVP może być jak Michael Jordan. Ale może być też ziemniakiem. Źródło: Michał Sukiennik, 7. edycja konferencji I DESIGN.
Szybki przegląd narzędzi no-code. Źródło: Michał Sukiennik, 7. edycja konferencji I DESIGN.
Jest możliwe skalowanie aplikacji no-code. Źródło: Michał Sukiennik, 7. edycja konferencji I DESIGN.

➡️ Debata: trendy w designie i co nas czeka w przyszłości?

Przyszłość ciężko zobaczyć, ale można o niej myśleć. Dość często można ją też przewidzieć. A, co najważniejsze – można ją również kreować 💪

🎤 Kto brał udział w debacie?

Monika Hajdas, facylitatorka design thinking w DT HUB UEW. Strateżka, konsultantka, szkoleniowiec. Wizjonerka i entuzjastka FRIS.

Joanna Murzyn działa aktywnie na rzecz zmniejszenia negatywnego wpływu rozwoju nowych technologii na środowisko naturalne oraz tkankę społeczną.

Marcin Maciejewski to Business Foresight Advisor w infuture.institute. Specjalizuje się w planowaniu strategicznym i w monitorowaniu trendów.

💡 Wyłapane wskazówki

  1. Mam dużą wątpliwość, czy kreatywność wynikająca ze sztucznej inteligencji jest w stanie rozwiązać problemy klimatyczne na świecie ~ Monika Hajdas
  2. Rola wyobraźni i kształcenia w taki sposób, żeby młodzi ludzie nauczyli się jej używać, jest tutaj kluczowa (w kwestii myślenia o przyszłości) ~ Monika Hajdas
  3. Kiedy myślimy o przyszłościach, to rozumiemy, że przyszłość się jeszcze nie wydarzyła i że nie musimy ich zgadnąć, tylko je wymyślić. Najpierw jest wyobraźnia ~ Monika Hajdas
  4. Trzeba rozwijać wyobraźnię, żeby rozwiązywać najbardziej palące tematy świata ~ Monika Hajdas
  5. Najistotniejszą umiejętnością jest to, aby uczyć się i czerpać międzypokoleniowo, z różnych źródeł wiedzy ~ Marcin Maciejewski
  6. Odpowiedzi nie są w kopercie jednej osoby, tylko w kopertach wielu osób ~ Marcin Maciejewski
  7. Wyobraźnia i myślenie potrzebuje czasu oraz przestrzeni. Nasz umysł potrzebuje zwolnić. Potrzebujemy czasu na refleksję ~ Joanna Murzyn
  8. Trzeba pozwolić sobie, żeby nie robić nic i dać przestrzeń na myślenie ~ Joanna Murzyn
  9. Kreatywność rodzi się tam, gdzie są niedobory ~ Joanna Murzyn
  10. To nie tak, że mamy kryzys wyobraźni, tylko myślmy się rozleniwili i zapomnieli, że mamy takie narzędzie, jak wyobraźnia ~ Joanna Murzyn
  11. Życie jest zbiorem skłębionych rutyn i praktyk. Potrzeba myślenia systemowego, na wielu płaszczyznach ~ Monika Hajdas
  12. Warto się zastanowić, jak wnosić swoją specjalizację do jakiejś większej sprawy, a nie tylko do własnego poletka ~ Monika Hajdas
  13. Im mamy szerszą ogólną wiedzę, tym łatwiej jest nam współpracować z osobami, które mają różną wiedzę ~ Monika Hajdas
  14. Nie możemy mieć podejścia, że znajdziemy na wszystko receptę czy szybkie rozwiązanie. Dajmy przestrzeń, niech coś dojrzeje. Może jak coś „zgnije”, to będzie mieć wtedy fantastyczne „faktury” ~ Marcin Maciejewski
  15. Trend dobrostanu psychicznego świadczy o tym, że patrzymy na człowieka i że jest on ważnym elementem ~ Marcin Maciejewski
  16. Tip dla projektowania – non-human persona. Żeby włączać do swoich projektów nieludzkie postaci. Żeby poczuć dzięki temu, że jest się częścią czegoś większego ~ Marcin Maciejewski
  17. Staram się zmieniać sposób postrzegania tego, jaką mamy relację z technologią. To uczłowieczenie sprzętu/technologii ~ Joanna Murzyn
  18. Nasz sprzęt ma tak krótki cykl życia, bo nie mamy z nim relacji. Nie mamy refleksji na temat tego, co dzieje się z naszym sprzętem, gdy jego cykl życia się dla nas skończy ~ Joanna Murzyn
  19. Wszystko zaczyna się od nas – rynek nas słucha. To my jesteśmy trendem. To my go kreujemy. To nasze przekonania. To my jesteśmy tą zmianą i tą siłą ~ Joanna Murzyn
  20. Empowerment – projektujmy tak, żeby produkty/usługi dawało ludziom realną moc/siłę – umożliwiało im coś ~ Monika Hajdas
  21. Projektanci mają dużą moc – trzeba projektować w taki sposób, aby dawać ludziom rozwiązania ~ Monika Hajdas
  22. Dbajcie o siebie i swój wolny czas. Zajmijcie się sobą ~ Joanna Murzyn
  23. Zainwestujcie w wyobraźnię. Uruchomcie również myślenie krytyczne, obracanie rzeczy w innym obiegu. Nie bądźcie więźniami jednego schematu pracy. Myślmy po swojemu – w kontekście, w którym jesteśmy i w którym funkcjonujemy ~ Marcin Maciejewski

✅ Pogłębienie wiedzy

Graphic Design Trends 2024 [18 styles explained] | Matt Thorne

I to by było na tyle 😏

👉 Możesz teraz przejść do podsumowania wiedzy z pierwszego dnia VII konferencji iDESIGN.

👉 Jeszcze więcej wskazówek znajdziesz w strefie wiedzy stowarzyszenia iDESIGN, organizatora konferencji: https://i-design.com.pl/blog.

👉 O UX i UI przeczytasz w dedykowanej zakładce na mojej stronie, choć będzie to raczej pokaźna lektura.

👉 A tutaj znajdziesz komplet informacji na temat konferencji iDESIGN: https://i-design.com.pl/conference.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *