Wykopalisko w nowym wydaniu

Witaj po przerwie. 馃槑 W 2022 roku Wykopalisko nabiera nowych kszta艂t贸w. Zmniejszy si臋 liczba serwowanych link贸w. Nie b臋dzie te偶 dotychczasowego podzia艂u i trzech niezale偶nych pras贸wek. Zamiast tego mo偶esz si臋 spodziewa膰 Wykopaliska co dwa tygodnie. 馃 B臋d臋 w nim wskazywa膰 na trzy najwa偶niejsze tematy news贸w z ubieg艂ego tygodnia. Ot, taka odpowiednia porcja, kt贸r膮 b臋dzie mo偶na przyswoi膰 r贸wnie偶 w przys艂owiowym biegu. Cho膰 polecam to robi膰 w towarzystwie fili偶anki swojego ulubionego napoju. 馃
Zapraszam do skosztowania pierwszej ods艂ony nowej pras贸wki. 馃憪

Podejrzewam, 偶e w ostatnim czasie ka偶d膮 swoj膮 woln膮 chwil臋 przeznaczasz na bycie na bie偶膮co z tym, co dzieje si臋 w Ukrainie. Ja r贸wnie偶. 馃檵鈥嶁檧锔 Informacji jest tak du偶o, 偶e bardzo cz臋sto decyduje si臋 na ich skr贸t. Idealnie nadaj膮 si臋 do tego Relacje na Instagramie. By膰 mo偶e 艂膮czy nas obserwowanie tych samych kont, czyli: @make_life_harder, @lukaszbok_kiks, @generalnie.to, @vondrek oraz @milosz.nie.wszystko.wybaczy? Je艣li masz co艣 do dodania do tej listy, daj zna膰 w komentarzu. Dzisiejsze Wykopalisko naturalnie otwieram tematem wojny w Ukrainie oraz sankcji narzucanych na Rosj臋. 猡碉笍

#1. Media spo艂eczno艣ciowe kontra Rosja

Google na艂o偶y艂o geoblokad臋 na kana艂y na YouTubie powi膮zane z Kremlem – Russia Today oraz Sputnik. Na podobne ograniczenia zdecydowa艂a si臋 Meta – dost臋p do profili tych medi贸w b臋dzie ograniczony w krajach nale偶膮cych do Unii Europejskiej. Co wi臋cej, algorytm na Facebooku i Instagramie ma dzia艂a膰 tak, 偶eby powstrzyma膰 rozprzestrzenianie si臋 tre艣ci serwowanych przez rosyjskie strony. Mniej kategoryczny okaza艂 si臋 Reddit – p贸ki co na艂o偶y艂 kwarantann臋 na r/Russia oraz r/RussiaPolitics. Nadal mo偶na odwiedza膰 te spo艂eczno艣ci, ale zanim si臋 tam wejdzie, zobaczy si臋 komunikat ostrzegaj膮cy, 偶e na stronie znajduje si臋 du偶o informacji niepotwierdzonych przez wiarygodne 藕r贸d艂a.

Rosja 鈥瀘dwdzi臋czy艂a鈥 si臋 Facebookowi blokad膮 tej platformy w ich kraju – uznaj膮c, 偶e cenzurowanie w wydaniu Mety jest nieuczciwe. Szacuje si臋, 偶e kosztuje to Facebooka 3,6 miliona dolar贸w dziennie. W ostatni pi膮tek ustanowi艂a r贸wnie偶 prawo, na podstawie kt贸rego mo偶na trafi膰 do wi臋zienia, je艣li Kreml uzna, 偶e rozpowszechnia si臋 nieprawdziwe informacje na temat inwazji w Ukrainie. Za przest臋pstwo grozi do 15 lat wi臋zienia lub kara grzywny w wysoko艣ci 1,5 miliona rubli albo 14 tysi臋cy dolar贸w. TikTok w odpowiedzi na to prawo zawiesza mo偶liwo艣膰 publikacji contentu przez rosyjskich u偶ytkownik贸w (dotyczy to zar贸wno tworzenia tre艣ci, jak r贸wnie偶 transmisji na 偶ywo).

#2. Content, content, CONTENT!

Meta ponownie publikuje raport na temat najcz臋艣ciej wy艣wietlanego contentu – przy okazji podkre艣laj膮c, jak du偶o prezentowanych tre艣ci, to posty naszych znajomych lub cz艂onk贸w rodziny (51,1%). Przedstawione dane dotycz膮 Stan贸w Zjednoczonych i s膮 aktualne dla Q4 2021. Nie s膮 tutaj uwzgl臋dnione wy艣wietlenia reklam, czy tre艣ci, kt贸re s膮 ogl膮dane poza kana艂em aktualno艣ci (np. Watch). Z raportu wynika, 偶e 85,4% wy艣wietle艅 dotyczy contentu, kt贸ry nie zawiera przekierowania do witryny zewn臋trznej. Z jednej strony ta liczba mo偶e szokowa膰. Z drugiej to ca艂kiem naturalne, 偶e posty organiczne to zazwyczaj tre艣ci nastawione na du偶膮 liczb臋 interakcji pod samym postem (reakcje, komentarze, udost臋pnienia). U偶ytkownicy celowo unikaj膮 tworzenia link post贸w, bo wtedy zamiast lajk贸w zgarniaj膮 przej艣cia na witryn臋 – a to dla nich ju偶 鈥瀗ie wygl膮da tak dobrze鈥. 馃槒

Skoro mowa o zaanga偶owaniu pod postami. Na szcz臋艣cie raz na jaki艣 czas pojawiaj膮 si臋 g艂osy rozs膮dku, kt贸re przypominaj膮, 偶e tysi膮ce polubie艅 pod dan膮 tre艣ci膮 wcale nie musz膮 艣wiadczy膰 o jej skuteczno艣ci. W marcu pisa艂o o tym AdMonkey:

Wiele os贸b pope艂nia pewien zasadniczy b艂膮d 鈥 ocenia skuteczno艣膰 swoich tre艣ci przede wszystkim bior膮c pod uwag臋 liczb臋 polubie艅 czy udost臋pnie艅. To nie do ko艅ca dobra droga. Warto pami臋ta膰, 偶e content marketing ma umo偶liwi膰 osi膮gni臋cie konkretnych rezultat贸w 鈥 zwykle zwi臋kszenie zysk贸w.

Od艂o偶臋 teraz interakcje na bok, a skupi臋 si臋 na samej formie. W艂a艣ciwie nie ja to zrobi臋, a TikTok, kt贸ry podzieli艂 si臋 z markami wskaz贸wkami na temat skutecznego contentu. W艣r贸d nich wa偶na przypominajka – nie powinno si臋 zapomina膰 o marce czy wspomina膰 o niej dopiero na samym ko艅cu. W wideo powinno si臋 pojawi膰 3-5 wskaz贸wek na temat danej marki. Wi臋cej konkret贸w znajdziesz na infografice od TikToka: Brand Lift Studies, Creative Insights.

Z kolei Creatopy wzi臋艂o na celownik Pinteresta oraz popularne w naszym 艣rodowisku hipotezy, 偶e:

  • Reklamy wideo to spos贸b na wi臋kszy zasi臋g w por贸wnaniu z reklamami statycznymi,
  • Reklamy statyczne zapewniaj膮 wi臋kszy i bardziej jako艣ciowy ruch na stronie.

Wydali dwa tysi膮ce dolar贸w, 偶eby sprawdzi膰, ile jest w tym prawdy. Po 30 dniach okaza艂o si臋, 偶e:

  • Reklamy statyczne sprawdzi艂y si臋 na Pintere艣cie lepiej (340 wizyt na landing page鈥檜 vs 101 odwiedzin z reklamy wideo).
  • Atutem tych reklam jest ich prostota – wymagaj膮 od odbiorcy mniejszego zaanga偶owania i skupienia. Jednocze艣nie w prosty spos贸b wskazuj膮, do jakich potrzeb si臋 odwo艂ujemy.

Oczywi艣cie 2 tysi膮ce dolar贸w, 30-dniowy test oraz fokus na konkretnej marce, to za ma艂o, 偶eby okre艣li膰 te wnioski mianem uniwersalnych. Niemniej warto pami臋ta膰, 偶e wideo nie zawsze musi by膰 lepsze. 馃槒

#3. Bran偶a marketingowa – hajs 馃捀 i umiej臋tno艣ci 馃洜

Z badania SAR przeprowadzonego po艣r贸d 62 agencji cz艂onkowskich wynika, 偶e wynagrodzenia id膮 w g贸r臋. 馃挵 Stawki wzros艂y dla 60% stanowisk. Wyci膮gni臋to median臋 miesi臋cznego wynagrodzenia dla 26 zawod贸w. I tak Senior Starategic Planner to 11 478 z艂, Copywriter 8 167 z艂, Performance Specialist 7 077 z艂 i Social Media Planner 6 683 z艂.

Jakimi umiej臋tno艣ciami powinno si臋 popisa膰, 偶eby zapracowa膰 na te stawki? W marcu wypowiedzieli si臋 na ten temat eksperci CIM (The Chartered Institute of Marketing). Ju偶 na samym wst臋pie artyku艂u dowiesz si臋, 偶e te najbardziej po偶膮dane cechy marketera, to w og贸lnym uj臋ciu znajomo艣膰 technologii, empatia konsumencka, rozumienie biznesu i kompetencje strategiczne. Dalej szczeg贸艂owo omawiaj膮 t臋 kwesti臋 Artur Maciorowski, trener CIM oraz DIMAQ, Jacek Kotarbi艅ski, Wojciech Szyma艅ski z IDEO Force, prof. Dariusz Jemielniak, Krystyna Jarek z Booster of Innovation oraz Jan Zaj膮c z SoTrendera. Dodatkowo 艂ap case study na temat rozwoju kompetencji w bran偶y digital.

Na koniec porcja link贸w, je艣li masz jeszcze chwil臋 czasu na lektur臋:

鈾 Strategia social media dla 偶贸艂todziob贸w – 7 krok贸w.

馃帶 Twitter pracuje nad zak艂adk膮 鈥濸odcasty鈥.

馃帣 Lekcje na temat podcastowania wyci膮gni臋te na podstawie 30 milion贸w pobra艅.

鈾ワ笍 Poradnik od Social Media Explorer na temat skutecznego wykorzystania social media influencer贸w.

馃 Agency Centre na TikToku, czyli spos贸b na po艂膮czenie tw贸rc贸w z agencjami talent贸w.

馃洅 Badanie pokazuj膮ce, jak u偶ytkownicy medi贸w spo艂eczno艣ciowych reaguj膮 na integracje z e-commerce.

馃 Grzegorz Fr膮tczak pisze o g艂贸wnych funkcjach marketing automation.

馃捇 8 najlepszych praktyk od Jerzego 呕urawieckiego na temat tworzenia landing page鈥檃.

馃毇 Prezydent Stan贸w Zjednoczonych, Joe Biden pracuje nad wprowadzeniem zakazu emisji reklam do najm艂odszych za po艣rednictwem medi贸w spo艂eczno艣ciowych.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *