Wykopalisko w nowym wydaniu

Witaj po przerwie. ? W 2022 roku Wykopalisko nabiera nowych kształtów. Zmniejszy się liczba serwowanych linków. Nie będzie też dotychczasowego podziału i trzech niezależnych prasówek. Zamiast tego możesz się spodziewać Wykopaliska co dwa tygodnie. ? Będę w nim wskazywać na trzy najważniejsze tematy newsów z ubiegłego tygodnia. Ot, taka odpowiednia porcja, którą będzie można przyswoić również w przysłowiowym biegu. Choć polecam to robić w towarzystwie filiżanki swojego ulubionego napoju. ?
Zapraszam do skosztowania pierwszej odsłony nowej prasówki. ?

Podejrzewam, że w ostatnim czasie każdą swoją wolną chwilę przeznaczasz na bycie na bieżąco z tym, co dzieje się w Ukrainie. Ja również. ?‍♀️ Informacji jest tak dużo, że bardzo często decyduje się na ich skrót. Idealnie nadają się do tego Relacje na Instagramie. Być może łączy nas obserwowanie tych samych kont, czyli: @make_life_harder, @lukaszbok_kiks, @generalnie.to, @vondrek oraz @milosz.nie.wszystko.wybaczy? Jeśli masz coś do dodania do tej listy, daj znać w komentarzu. Dzisiejsze Wykopalisko naturalnie otwieram tematem wojny w Ukrainie oraz sankcji narzucanych na Rosję. ⤵️

#1. Media społecznościowe kontra Rosja

Google nałożyło geoblokadę na kanały na YouTubie powiązane z Kremlem – Russia Today oraz Sputnik. Na podobne ograniczenia zdecydowała się Meta – dostęp do profili tych mediów będzie ograniczony w krajach należących do Unii Europejskiej. Co więcej, algorytm na Facebooku i Instagramie ma działać tak, żeby powstrzymać rozprzestrzenianie się treści serwowanych przez rosyjskie strony. Mniej kategoryczny okazał się Reddit – póki co nałożył kwarantannę na r/Russia oraz r/RussiaPolitics. Nadal można odwiedzać te społeczności, ale zanim się tam wejdzie, zobaczy się komunikat ostrzegający, że na stronie znajduje się dużo informacji niepotwierdzonych przez wiarygodne źródła.

Rosja „odwdzięczyła” się Facebookowi blokadą tej platformy w ich kraju – uznając, że cenzurowanie w wydaniu Mety jest nieuczciwe. Szacuje się, że kosztuje to Facebooka 3,6 miliona dolarów dziennie. W ostatni piątek ustanowiła również prawo, na podstawie którego można trafić do więzienia, jeśli Kreml uzna, że rozpowszechnia się nieprawdziwe informacje na temat inwazji w Ukrainie. Za przestępstwo grozi do 15 lat więzienia lub kara grzywny w wysokości 1,5 miliona rubli albo 14 tysięcy dolarów. TikTok w odpowiedzi na to prawo zawiesza możliwość publikacji contentu przez rosyjskich użytkowników (dotyczy to zarówno tworzenia treści, jak również transmisji na żywo).

#2. Content, content, CONTENT!

Meta ponownie publikuje raport na temat najczęściej wyświetlanego contentu – przy okazji podkreślając, jak dużo prezentowanych treści, to posty naszych znajomych lub członków rodziny (51,1%). Przedstawione dane dotyczą Stanów Zjednoczonych i są aktualne dla Q4 2021. Nie są tutaj uwzględnione wyświetlenia reklam, czy treści, które są oglądane poza kanałem aktualności (np. Watch). Z raportu wynika, że 85,4% wyświetleń dotyczy contentu, który nie zawiera przekierowania do witryny zewnętrznej. Z jednej strony ta liczba może szokować. Z drugiej to całkiem naturalne, że posty organiczne to zazwyczaj treści nastawione na dużą liczbę interakcji pod samym postem (reakcje, komentarze, udostępnienia). Użytkownicy celowo unikają tworzenia link postów, bo wtedy zamiast lajków zgarniają przejścia na witrynę – a to dla nich już „nie wygląda tak dobrze”. ?

Skoro mowa o zaangażowaniu pod postami. Na szczęście raz na jakiś czas pojawiają się głosy rozsądku, które przypominają, że tysiące polubień pod daną treścią wcale nie muszą świadczyć o jej skuteczności. W marcu pisało o tym AdMonkey:

Wiele osób popełnia pewien zasadniczy błąd – ocenia skuteczność swoich treści przede wszystkim biorąc pod uwagę liczbę polubień czy udostępnień. To nie do końca dobra droga. Warto pamiętać, że content marketing ma umożliwić osiągnięcie konkretnych rezultatów – zwykle zwiększenie zysków.

Odłożę teraz interakcje na bok, a skupię się na samej formie. Właściwie nie ja to zrobię, a TikTok, który podzielił się z markami wskazówkami na temat skutecznego contentu. Wśród nich ważna przypominajka – nie powinno się zapominać o marce czy wspominać o niej dopiero na samym końcu. W wideo powinno się pojawić 3-5 wskazówek na temat danej marki. Więcej konkretów znajdziesz na infografice od TikToka: Brand Lift Studies, Creative Insights.

Z kolei Creatopy wzięło na celownik Pinteresta oraz popularne w naszym środowisku hipotezy, że:

  • Reklamy wideo to sposób na większy zasięg w porównaniu z reklamami statycznymi,
  • Reklamy statyczne zapewniają większy i bardziej jakościowy ruch na stronie.

Wydali dwa tysiące dolarów, żeby sprawdzić, ile jest w tym prawdy. Po 30 dniach okazało się, że:

  • Reklamy statyczne sprawdziły się na Pintereście lepiej (340 wizyt na landing page’u vs 101 odwiedzin z reklamy wideo).
  • Atutem tych reklam jest ich prostota – wymagają od odbiorcy mniejszego zaangażowania i skupienia. Jednocześnie w prosty sposób wskazują, do jakich potrzeb się odwołujemy.

Oczywiście 2 tysiące dolarów, 30-dniowy test oraz fokus na konkretnej marce, to za mało, żeby określić te wnioski mianem uniwersalnych. Niemniej warto pamiętać, że wideo nie zawsze musi być lepsze. ?

#3. Branża marketingowa – hajs ? i umiejętności ?

Z badania SAR przeprowadzonego pośród 62 agencji członkowskich wynika, że wynagrodzenia idą w górę. ? Stawki wzrosły dla 60% stanowisk. Wyciągnięto medianę miesięcznego wynagrodzenia dla 26 zawodów. I tak Senior Starategic Planner to 11 478 zł, Copywriter 8 167 zł, Performance Specialist 7 077 zł i Social Media Planner 6 683 zł.

Jakimi umiejętnościami powinno się popisać, żeby zapracować na te stawki? W marcu wypowiedzieli się na ten temat eksperci CIM (The Chartered Institute of Marketing). Już na samym wstępie artykułu dowiesz się, że te najbardziej pożądane cechy marketera, to w ogólnym ujęciu znajomość technologii, empatia konsumencka, rozumienie biznesu i kompetencje strategiczne. Dalej szczegółowo omawiają tę kwestię Artur Maciorowski, trener CIM oraz DIMAQ, Jacek Kotarbiński, Wojciech Szymański z IDEO Force, prof. Dariusz Jemielniak, Krystyna Jarek z Booster of Innovation oraz Jan Zając z SoTrendera. Dodatkowo łap case study na temat rozwoju kompetencji w branży digital.

Na koniec porcja linków, jeśli masz jeszcze chwilę czasu na lekturę:

♟ Strategia social media dla żółtodziobów – 7 kroków.

? Twitter pracuje nad zakładką „Podcasty”.

? Lekcje na temat podcastowania wyciągnięte na podstawie 30 milionów pobrań.

♥️ Poradnik od Social Media Explorer na temat skutecznego wykorzystania social media influencerów.

? Agency Centre na TikToku, czyli sposób na połączenie twórców z agencjami talentów.

? Badanie pokazujące, jak użytkownicy mediów społecznościowych reagują na integracje z e-commerce.

? Grzegorz Frątczak pisze o głównych funkcjach marketing automation.

? 8 najlepszych praktyk od Jerzego Żurawieckiego na temat tworzenia landing page’a.

? Prezydent Stanów Zjednoczonych, Joe Biden pracuje nad wprowadzeniem zakazu emisji reklam do najmłodszych za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *