Wykopalisko #6 | Liczby, trendy, statystyki

Im bliżej końca 2021 roku, tym coraz więcej dowodów na to, że Pinterest miał rację. A dokładnie, że umie w trendy. Ma na koncie 80% celnych trafień na 30 predykcji. Co więcej, trendy u niego cieszą się lepszą kondycją i potrafią przetrwać o 20% dłużej, niż na innych kanałach. O tak dobrą formę musi za to zawalczyć reklama outdoorowa, a także marki oraz influencerzy, którzy chcieliby móc się pochwalić tak wysokim zaufaniem, jakie uzyskuje content tworzony przez użytkowników. Dzisiejsza lektura to porcja trzynastu artykułów 🤌

Nowe trendy w reklamie outdoorowej (źródło: Marketing przy Kawie)

Czasy pandemii odbiły mocne piętno na kondycji reklamy outdoorowej. Sprzedaż tych nośników pod koniec drugiego kwartału 2020 była o 71% niższa, niż w 2019 roku. Obecnie sytuacja się poprawia, a szansami dla OOH będą takie trendy, jak obawy o prywatność dotyczące reklamy cyfrowej, czy łączenie reklamy outdoorowej z nowymi technologiami. Dla przykładu Ford, który opatentował system rozpoznawania reklam na billboardach przez kamery wmontowane w samochodach. Takie kreacje następnie wyświetlać się będą na ekranach w samochodzie.

Raport „Trust is the new king” (źródło: NowyMarketing)

Polscy marketerzy uważają media społecznościowe za bardziej efektywne, niż content marketing czy reklamy w Google. Połowa z nich uważa, że rynek wysycony jest contentem. Inne trudności w budowaniu widoczności marki, to rywalizacja o pozycję w wyszukiwarkach czy niechęć odbiorców do interakcji z reklamą. 81% marketerów uważa, że budowanie zaufania to klucz do sprzedaży. Marki również chcą ufać – nie konsumentom, a agencjom. Co może być wyzwaniem, bo 75% marketerów nie ma pewności, czy narzędzia, z których korzystają, dostarczają im odpowiednich wyników.

Trendy w social media na przestrzeni ostatniej dekady (źródło: Social Media Today)

Największa zmiana, jaką można zauważyć, to wzrost wydatków ze strony użytkowników. Największy wpływ odegrała tutaj Azja, a konkretnie Indie. Wydatki wewnątrz aplikacji sięgną w tym kraju do końca 2021 roku 6,78 miliardów dolarów. Pomiędzy rokiem 2014 a 2018 ludzie byli bardziej ekshibicjonistyczni (publiczne udostępnianie swoich przemyśleń i opinii). Po tym okresie szala przechyliła się w stronę kontaktowania się poprzez czaty lub prywatne grupy.

Kluczowe tematy najczęściej poruszane na Facebooku i Instagramie w drugim kwartale tego roku (źródło: Social Media Today)

Królują wesela 🥳 Zmniejszanie lub znoszenie obostrzeń pozwoliło użytkownikom na nowo planować TEN wielki dzień. Poza tym użytkownicy interesowali się sklepami typu pop-up, opieką nad zwierzętami domowymi , zjazdami rodzinnymi oraz drag show.

Wyniki badania Mediapanel (źródło: Marketing przy Kawie)

Top 5 najchętniej odwiedzanych stron na urządzeniach mobilnych, to Google, Onet, Facebook, YouTube, WP. Natomiast czołówka najpopularniejszych aplikacji, to obecnie Google, Facebook, YouTube, Messenger oraz Mapy Google.

8 trendów w mediach społecznościowych w 2022 roku (źródło: Social Media Today)

Social media już właściwie trochę są i będą jeszcze bardziej platformami zakupowymi. Krótkie treści wideo będą dalej rozpowszechniane, a wszelki content, który da się łatwo i szybko skonsumować, będzie wiódł prym. Media społecznościowe pozostaną częścią codziennego życia. Z Facebookiem na czele. Do zapamiętania ważne skróty, których popularność niezmiennie wzrasta – AR oraz UGC.

Raport na temat najwiekszych przestojów w mediach społecznościowych (źródło: Social Media Today)

W raporcie wykorzystane zostały dane z Downdetector.com na temat awarii, które pojawiły się w przeciągu ostatnich 12 miesięcy. Liderem okazał się Instagram, który zaliczył w tym czasie 192 przestoje. Za nim Twitter z wynikiem 54 oraz Snapchat, do którego dostęp był ograniczony 48 razy.

Ankieta potwierdzająca, że UGC może wpłynąć pozytywnie na wzrost lojalności i zaufania (źródło: Social Media Today)

Biorąc pod uwagę to, jaki content uznawany jest za autentyczny, w czołówce pozostają treści tworzone przez użytkowników. Tylko 19% ankietowanych uważa, że content tworzony przez marki budzi zaufanie. Jeszcze mniej procent, bo tylko 10, przypada treściom tworzonym przez influencerów. 80% osób uważa, że to właśnie UGC wpływa na ich decyzje zakupowe. Ten wynik oznacza, że treści tworzone przez użytkowników mają o 8,7% większy wpływ, niż te, które tworzone są przez influencerów.

Prawie połowa Amerykanów sięga po newsy za pośrednictwem mediów społecznościowych (źródło: TechCrunch)

Jednocześnie ich liczba jest o 5% niższa, niż w zeszłym roku. 31% osób szuka źródeł informacji na Facebooku – tu również nastąpił 5% spadek w stosunku do 2020. Zmiany spowodowane są głównie problemami z szerzącymi się fałszywymi informacjami, co obniżyło zaufanie u części społeczeństwa.

Informacje od Pinteresta na temat kluczowych trendów na jego kanale (źródło: Social Media Today)

W grudniu ubiegłego roku Pinterest opublikował raport „Pinterest predicts”, w którym zawarł 30 trendów na 2021. Gdy obecny rok niemalże dobiega końca, platforma informuje, że jej predykcje były w 80% trafne. Co więcej, dane z Black Swan pokazują, że większość trendów w Internecie kończy swój żywot po około 6 miesiącach. Nie dotyczy to jednak Pinteresta, gdzie trendy żyją o około 20% dłużej. Więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ.

Wyjaśnienie wyników raportu o samopoczuciu nastolatków korzystających z Facebooka i Instagrama (źródło: Facebook, NowyMarketing)

W połowie września The Wall Street Journal opublikował artykuł, w którym zostały przedstawione wyniki ich dochodzenia ujawniające, że Facebook utajnił badanie, z którego wynikało, że Instagram pogłębia problemy z postrzeganiem własnego ciała u nastolatek. W październiku Facebook odniósł się do tych zarzutów, twierdząc, że badanie dotyczy niewielkiego wycinka społeczności (40 osób). Podkreśla również, że pośród 11 na 12 nastoletnich problemów, Instagram pomagał tym osobom poczuć się lepiej w trudnym dla siebie momencie. Linki do badania wraz z komentarzem Facebooka, dostępne są TU i TU.

Aktualizacja estymacji zasięgu reklam na Facebooku (źródło: Social Media Today)

Dotychczasowe szczegółowe liczby zostaną zastąpione przez bardziej uogólnione kategorie zasięgu. Jednocześnie nazwa „Potencjalny zasięg” zostanie zamieniona na „Estymowana wielkość grupy odbiorców”. Być może Facebook w ten sposób próbuje uniknąć sytuacji, w których szczegółowe dane służyły do określenia, jak duża może być grupa z danego regionu lub interesująca się jakąś kategorią (co mogłoby być wprowadzaniem w błąd).

TikTok prezentuje nowe dane pokazujące, jak użytkownicy reagują na reklamy (źródło: Social Media Today)

W badaniu wzięło 343 uczestników, którzy scrollowali TikToka i inne ulubione medium społecznościowe. Podczas tej czynności śledzony był ruch gałek ocznych, mierzone tętno, a także wykorzystywana technologia GSR. Z badania wynika, że zapamiętanie marki dzięki reklamom na TikToku jest wysokie. Co więcej, reklamy mogą być krótsze – wyniki były pozytywne nawet dla filmów o długości 6 sekund lub mniej. Użytkownicy o wiele wcześniej poświęcają swoją uwagę treściom na TikToku i są zaangażowani psychicznie. To oznacza, że treści na tej platformie szybciej wywierają wpływ na odbiorców, niż na pozostałych kanałach społecznościowych. Reklamy są też bardziej lubiane i wpływają korzystniej na podejście wobec marki. Więcej na ten temat w pełnym raporcie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *