Wykopalisko #5 | Co nowego? Co na horyzoncie?

Ubiegły miesiąc to czas świętowania i czas pożegnań. Fleets zniknęły z Twittera na początku sierpnia, Stories na LinkedInie żegnają się z nami pod koniec września. Życzenia składamy za to dwóm solenizantom – Trendom Google z okazji piętnastych urodzin, a także Messengerowi, któremu stuknęło 10 lat. Wszystkiego naj… przydatniejszego dla użytkowników 🥳

Clubhouse zauważa wzrost korzystania z ich aplikacji (źródło: Social Media Today)

W sierpniu miał już 600 000 pokojów dziennie, co jest sporym wzrostem patrząc na wynik z maja (300 000). Przybyło również użytkowników. Szczególnie ważnym rynkiem dla Clubhouse są Indie – co przy wielkości ich populacji (1,3 miliarda) jest zrozumiałym posunięciem.

Liczba osób posiadających kryptowaluty w ciągu ostatnich 6 miesięcy wzrosła dwukrotnie (źródło: WeRSM)

Punktem wyjściowym było 100 milionów właścicieli, a punktem końcowym 221 milionów 🤯 Szczególnie istotny był okres od lutego do maja, kiedy przyrost okazał się najwyższy. Popytem cieszą się nowe kryptowaluty, a Bitcoin oraz Ethereum tracą swoje dotychczasowe zainteresowanie.

Trzeciego sierpnia oficjalnie pożegnaliśmy się z Fleets (źródło: TechCrunch)

Testowane od marca 2020 roku, wprowadzone w listopadzie – okazały się nie być porywającym środkiem wyrazu dla twitterowiczów. Może wystarcza im 280 znaków, a może czegoś zabrakło we Fleets. Teraz Twitter kieruje swoją uwagę w stronę Spaces, które nie powinny podzielić nieszczęsnego losu twitterowych storiesów.

Rozmowy wideo na Telegramie mogą mieć już 1000 widzów (źródło: WeRSM)

Zmiana jest spora, bo dotychczasowym limitem było 30 uczestników rozmowy. Dzięki nowej opcji Group Video Call 2.0 użytkownicy Telegrama mogą prowadzić małe transmisje na żywo.

Zdjęcia i filmy na WhatsApp mogą zniknąć po jednym wyświetleniu (źródło: Facebook)

Funkcja „View Once” jest dostępna dla wszystkich użytkowników. Zaprojektowana z myślą o osobach, które chcą wysyłać do siebie bardziej poufne wiadomości, które nie mają być przechowywane w rolce aparatu lub w historii rozmowy. A zastosowań może być oczywiście o wiele więcej. Kiedy druga strona odbierze od nas tego typu wiadomość, to w czacie wyświetli się dymek z informacją „Opened”.

Facebook ma Reels, TikTok testuje Stories (źródło: Social Media Today)

TikTok do końca roku najpewniej uzyska ponad miliard użytkowników, co skłania go do poszukiwania nowych przestrzeni na reklamy i nowych sposobów na angażowanie odbiorców. Stories może być dobrym tropem. Z jednej strony pozwoli na zupełnie inne, a nawet dłuższe formy wyrazu. Z drugiej można całkiem sprawnie wplatać reklamy pomiędzy organiczne relacje.

Instagram wyjaśnia, jak działa algorytm dla Reels (źródło: Social Media Today)

Zasady jego działania niespecjalnie różnią się do tego, jak funkcjonuje algorytm na Instagramie czy Facebooku. Brane są pod uwagę cztery główne czynniki: #1. Aktywność danego użytkownika (na jakiego typu Reels reaguje, które z nich lubi), #2. Historia interakcji z użytkownikiem, który opublikował Reels, #3. Informacje na temat Reels, #4. Informacje na temat osoby, która opublikowała Reels.

Pierwsza płatna premiera filmu na Facebooku (źródło: Social Media Today)

The Outsider, film dokumentalny na temat budowy Muzeum 9/11 na Manhattanie, został wyświetlony na Facebooku 19. sierpnia. Mógł go obejrzeć każdy, kto mieszka w kraju, gdzie opcja płatnych premier jest dostępna (na liście jest 100 państw). Każdy, kto oczywiście kupił bilet 🙂 Do 2023 Facebook nie będzie pobierał żadnych opłat od wydawców, co oznacza, że do tego czasu cały dochód ze sprzedaży biletów trafia do organizatorów pokazu.

Twitter nawiązuje współpracę z Reuters i Associated Press, żeby skuteczniej walczyć z fałszywymi newsami (źródło: WeRSM)

Będą pracować razem nad kontekstualnymi objaśnieniami, które pojawiają się w wyszukiwarce, sekcjach Trendy, Odkrywaj, a także w powiadomieniach oraz etykietach.

Twitter Spaces może być realizowane przez dwóch gospodarzy (źródło: TechCrunch)

Pojawiła się również możliwość zorganizowania Spaces przy udziale 10 prelegentów. Twitter pracuje nad dedykowaną zakładką dla Spaces, żeby dostęp do tych treści był jeszcze prostszy.

Instagram wprowadza reklamy w zakładce „Sklep” (źródło: TechCrunch)

Nowy format ze zdjęciem lub karuzelą na początku testowany był przez wybranych reklamodawców ze Stanów Zjednoczonych. Szybko jednak dołączyły do tego inne kraje i reklama dostępna jest obecnie dla wszystkich. Jeśli użytkownik zobaczy ten format, może zapisać produkt na swojej liście życzeń lub udostępnić go znajomym. Lub dokonać zakupu 😎

Wyszukiwarka na Instagramie wzbogacona o dodatkową opcję (źródło: Social Media Today)

W nowej zakładce Audio użytkownicy mogą wyszukiwać muzykę, a także odkrywać Reels, które wykorzystują dany klip. Sekcja jest bardzo podobna do tego, co jest już oferowane przez TikToka.

Reddit również inspiruje się TikTokiem (źródło: TechCrunch)

W sierpniu wprowadził zakładkę, w której można oglądać strumień złożony z krótkich filmów zamieszczanych na platformie. Dostępna jest dla wszystkich posiadaczy urządzeń z iOS. Po obejrzeniu klipu użytkownicy mogą głosować za lub przeciw, skomentować, dać nagrodę lub udostępnić go dalej.

TikTok nawiązuje współpracę z Vimeo i Canvą (źródło: Social Media Today)

Menedżer reklam został zintegrowany z powyższymi platformami, co ułatwia załadowanie stworzonych treści do panelu reklamowego. Opcje w generatorach contentu pozwalają na stworzenie reklam, które będą miały właściwe wymiary, a także nie będą odstawać stylem od treści, jakie zamieszczane są na TikToku.

Naklejki z linkiem zastępują swipe up w Stories na Instagramie (źródło: Social Media Today)

Ta nowość może według Instagrama wpłynąć korzystnie na zaangażowanie użytkowników i wzrost ruchu na stronie. Z jednej strony wymaga zmiany dotychczasowych nawyków (przyzwyczailiśmy do swipe up), a z drugiej akcja, akcja jaką ma dokonać odbiorca, jest taka sama, jak w przypadku pozostałych naklejek – wystarczy kliknąć. To ostatecznie może faktycznie okazać się lepiej przyswajalne.

TikTok wprowadza własną platformę do efektów AR (źródło: Social Media Today)

Effect House jest dostępny dla wybranych developerów, a narzędzie przechodzi jeszcze fazę testów. Daje te same możliwości, jak platformy od Facebooka (Spark AR) i Snapchata (Lena Studio) – można zaprojektować własny efekt AR, który następnie zostanie wprowadzony na kanale.

Trendy Google obchodzą 15-te urodziny (źródło: Brief)

W 2006 roku najczęściej wyszukiwanymi tytułami piosenek w Polsce były Szansa, Hej Kobiet, Afrodyzjak, Byle było tak oraz Chryzantemy złociste. Piętnaście lat później Polacy najczęściej szukali piosenek Puerto Bounce, Zygzak, Etc, Fiołkowe pole, Ale jazz.

TikTok rozszerza współpracę z Shopify (źródło: TechCrunch)

W ramach tej nowości firmy będą mogły dodać zakładkę „Sklep” na swoim koncie biznesowym na TikToku. Będzie można również zsynchronizować katalog produktów, żeby część z nich zaprezentować na profilu.

Messenger ma już 10 lat (źródło: TechCrunch)

Z tej okazji Facebook wprowadził kilka nowych funkcji, w tym efekty tekstowe, udostępnianie kontaktów czy przekazywanie prezentu urodzinowego dzięki synchronizacji z Facebook Pay. Testowana jest również możliwość wykonywania połączeń audio i wideo za pośrednictwem Facebooka, bez konieczności odpalania Messengera.

Creator Commons od Clubhouse (źródło: Social Media Today)

To kanał wypełniony informacjami i wskazówkami na temat aplikacji. Cel jego istnienia to wsparcie użytkowników w lepszym rozumieniu niuansów Clubhouse, a także poznanie sposobów na wyciśnięcie jak najwięcej z oferowanych możliwości.

Telegram został ściągnięty ponad miliard razy (źródło: TechCrunch)

Tym samym jest już piętnastą aplikacją na świecie, która została pobrana tyle razy. Telegram powstał w 2013 roku i od tego czasu zdążył też pozyskać 500 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Największy rynek stanowią dla niego Indie, a zaraz za nimi Rosja oraz Indonezja.

Koniec LinkedIn Stories (źródło: Social Media Today)

Dzisiejszy wpis kończę kolejnym pożegnaniem. Stories zaprojektowane przez LinkedIna podzielą los Fleets. Oficjalnie żegnamy się z nimi pod koniec września. LinkedIn planuje wykorzystać to, czego się nauczył (i to, co zdążył stworzyć) na zaprojektowanie nowej przestrzeni do konsumowania treści wideo na ich kanale.

Drogie storiski – bonwłajaż! 👋

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *