Wykopalisko #4 | Liczby, trendy, statystyki

??❤️. Tak się prezentuje trio najczęściej używanych emoji w 2021. Tak można określić również kondycję społecznościówek. Wyniki za Q2 potwierdzają, że niemalże wszystkim przybywa użytkowników oraz kasy. Nawet Snapchatowi ?. Nieco gorzej u Pinteresta, ale do tego njusa polecam dokopać się samodzielnie. Do przerobienia 22 artykuły ?

Statystyki od Snapchata na temat kampanii z wykorzystaniem efektów AR (źródło: Social Media Today)

Z danych płynie jeden, główny wniosek – efekty AR nakłaniają użytkowników do konwersji (zakupu) i są skuteczniejsze, niż zwykłe reklamy na Snapchacie. Model atrybucji Ostatnie kliknięcie wymaga według Snapchata poprawy, ponieważ w tym modelu efekty AR są często pomijane, pomimo tego, że zauważalny jest ich wpływ na decyzje zakupowe.

Kluczowe trendy dotyczące e-commerce od Snapchata (źródło: Social Media Today)

Wśród nich zauważalny powrót do zakupów offline – głównie z uwagi na dotychczasowy deficyt w kontaktach społecznych, a także dotykowych. Inną zachętą do odwiedzania sklepów w świecie rzeczywistym stanowi technologia (typu inteligentne lustra, które pozwalają przymierzyć ubrania). Oczywiście liczba zakupów dokonywanych online nie będzie maleć, a znaczącą role odegrają urządzenia mobilne. Dobrą zachętą do kupowania produktów bez wychodzenia z domu będą efekty AR. Ponadto na rynku zaczną się pojawiać w sprzedaży wirtualne, nieistniejące w świecie rzeczywistym produkty. Konsumenci będą również zainteresowani zakupem produktów z drugiego obiegu – platformy, które na to pozwalają, staną się jeszcze bardziej popularne. Całość raportu TUTAJ.

Trendy dotyczące konwersacji od Twittera (źródło: Social Media Today)

Nastawienie wobec aktualnych wakacji jest o wiele bardziej pozytywne w porównaniu z ubiegłym sezonem. Dyskusja na ten temat jest o 17% bardziej wypełniona radością i o 40% mniej w niej gniewu. Wzrasta też popularność wielu wątków, które pokazują, że użytkownicy wracają do normalności. Więcej mówi się o filmach i kinie (+243%), o sporcie (+79%), a także o BBQ i grillowaniu (+71%). Jeśli chodzi o oczekiwania wobec marek, to ludzie spodziewają się, że będą dla nich źródłem pozytywnej energii oraz cennych informacji.

Creative Guidance Navigator – nowy hub ze statystykami od Facebooka (źródło: Social Media Today)

W Przeglądarce wskazówek dotyczących materiałów reklamowym (tak, tak właśnie brzmi Polska nazwa ?) znajdziesz sporo krótkich, ciekawych tipów okraszonych konkretnym źródłem – co sprawia, że nie ma się wrażenia, że są wyssane z palca. Oczywiście nie każda porada pasuje do każdego biznesu, ale właśnie po to została tam stworzona wyszukiwarka, żeby skutecznie przefiltrować wyniki.

Statystyki na temat zaangażowania wokół sportu na Snapchacie (źródło: Social Media Today)

Użytkownicy tego kanału spędzają o 6 godzin więcej na oglądaniu wydarzeń sportowych, niż pozostałe osoby. Średnio wychodzi 28 godzin tygodniowo. W samej Ameryce Północnej jest 90 milionów fanów sportu, a 87 milionów użytkowników Snapchata ogląda sportowy content przynajmniej raz w miesiącu. Korzystają też aktywniej z mediów społecznościowych – 75% z nich używa social media podczas oglądania wydarzeń sportowych.

Global Emoji Trend Report 2021 (źródło: WeRSM)

Top 5 najchętniej używanych emoji to ? (#1), ? (#2), ❤️ (#3), ? (#4), ? (#5). Dzięki emotikonom użytkownicy (89% ankietowanych) czują, że łatwiej im przełamać bariery językowe i porozumieć się z innymi. Podczas flirtowania są szczególnie lubiane trzy emoji (? (#1), ? (#2), ? (#3)). Są też wytypowane trzy, które mogą tobie zaszkodzić (? (#1), ? (#2), ? (#3)). Emotikony wielokrotnie zastępują słowa, zwłaszcza wśród mężczyzn – 70% z nich pisze w ten sposób. Co najważniejsze, ankietowani uznali, że są bardziej skłonni do empatii, jeśli po drugiej stronie mają rozmówcę, który używa emoji.

Reklamy na TikToku bardziej poruszają (źródło: Social Media Today)

Tym razem TikTok zrobił badanie we współpracy z firmą Neuro-Insight, która sprawdza, jak mózg reaguje na komunikacje. Przepytanych w labolatorium zostało 57 mieszkańców Stanów Zjednoczonych. Są dwa aspekty, jakimi wyróżnia się TikTok na tle innych społecznościówek, biorąc pod uwagę reakcje mózgu użytkownika. To Podejście (korelacja pomiędzy tym, co widzimy, a dokonaniem konwersji w danym momencie) i Zaangażowanie (ma najwyższą korelację z pamięcią i decyduje o tym, czy ktoś podejmie działanie w przyszłości). Podejście jest o 44% wyższe na TikToku, a Zaangażowanie wypada o 15% lepiej. Więcej wyników badania TU.

Dostęp do danych na Instagramie rozszerzony do 60 dni (źródło: Social Media Today)

Wcześniej było 30 dni, a do końca wakacji dostęp ma być jeszcze bardziej rozszerzony – aż do 90 dni. Do danych będzie można mieć dostęp również z poziomu Facebook Creator Studio i wykorzystywać je do dalszych działań.

Nowe statystyki na temat ważności dźwięku w reklamach na TikToku (źródło: Social Media Today)

Tym razem istotną rolę odgrywa muzyka, którą kojarzą użytkownicy. Jeśli marka wykorzystuje w swoich materiałach utwór, który jest lubiany przez odbiorców, to zapamiętują ją lepiej (68%), czują silniejszą więź z marką (58%) i są zainteresowani tym, żeby dowiedzieć się więcej na jej temat (62%). 67% użytkowników TikToka woli oglądać materiały od marki, w których wykorzystywane są popularne utwory.

Snapchat w coraz lepszej kondycji – wyniki za Q2 (źródło: Social Media Today)

Przybyło mu 13 milionów aktywnych użytkowników dziennie, co finalnie daje wynik o 49% lepszy niż w ubiegłym kwartale. Z przychodem poszło jeszcze lepiej – wynik wzrósł o 116% w stosunku do poprzedniego roku i osiągnął pułap 982 milionów dolarów.

Twitterowi w ubiegłym kwartale też nie poszło źle (źródło: Social Media Today)

Kanał posiada już 206 milionów monetyzowanych aktywnych użytkowników dziennie (wzrost o 11% w stosunku do ubiegłego roku). Spadła natomiast liczba użytkowników w Stanach Zjednoczonych. Jak mają się zarobki? Przychód wzrósł o 74% w porównaniu do ubiegłego roku i wyniósł 1,19 miliarda dolarów. Obecnie trzy największe grupy użytkowników na Twitterze pochodzą ze Stanów, Japonii oraz Indii.

LinkedIn również nie pozostaje w tyle (źródło: Social Media Today)

Platforma po raz pierwszy zarobiła 10 miliardów dolarów, a liczba sesji wzrosła o 30%. Pełen raport dostępny TUTAJ.

A Facebook w Q2 odnotował spore przychody (źródło: Social Media Today)

Na kanale ma już ponad 1,9 miliarda aktywnych użytkowników dziennie. Wzrost nastąpił głównie w Azji, a w Europie liczba zmalała o 2 miliony. Globalne przychody per użytkownik to 10 dolarów – w sumie dając ponad 29 miliardów.

Gorzej z Pinterestem – ten stracił 24 miliony użytkowników (źródło: Social Media Today)

Spadek według Pinteresta ma głównie związek z wprowadzeniem szczepionek oraz otwarciem sklepów, co sprawiło, że użytkownicy zaczęli spędzać mniej czasu na tego typu platformach. Pinterest stracił sporo użytkowników ze Stanów Zjednoczonych – odnotował spadek o 5% w stosunku do ubiegłego roku. Można traktować zeszłoroczny wynik jako pewną anomalię – ludzie pozamykani w domach byli otwarci bardziej niż dotychczas na korzystanie z Pinteresta.

Raport na temat e-commerce w Polsce od Gemiusa (źródło: BRIEF)

E-commerce rozwija się w przyspieszonym tempie i nic nie wskazuje na to, żeby sytuacja miała się zatrzymać. Średni wzrost wartości tego rynku w kolejnych latach powinien wynosić 12%. Konsumentów zachęca do zakupów przede wszystkim cena, ale też niskie koszty dostawy, a także pozytywne doświadczenia związane z poprzednimi zakupami, co wpływa korzystnie na retencję klientów. To, co znacząco wpływa na budowanie wiarygodności sklepu, to możliwość płatności przy odbiorze, a także czytelna polityka zwrotów.

Badanie na temat siły influencerów w Polsce (źródło: Marketing przy Kawie)

Aż 21 milionów Polaków, czyli 96% internautów, śledzi co najmniej jednego influencera. Osoby w wieku 16-24 lat obserwują największą ilość kont – średnio 64. Obserwowane profile znajdują się głównie na Instagramie, dalej na TikToku, YouTube, Facebooku i Twitterze. Rozrywka, kulinaria i gry to najpopularniejsze kategorie tematyczne. Dla ankietowanych niezwykle istotne jest dzielenie pasji i zainteresowań z obserwowanym profilem.

Wyniki Mediapanel za czerwiec 2021 (źródło: BRIEF)

Średnio dziennie z internetu w Polsce korzysta 23,6 miliona internautów. Czołówka najpopularniejszych domen pozostaje bez zmian. Na pierwszym miejscu Google (26,9 miliona real users), drugie Facebook (21,05 mln RU), trzecie YouTube (21,03 mln RU). Najpopularniejsze aplikacje to Allegro, OLX oraz Jakdojade.

Polacy na TikToku (źródło: Mediarun)

50% badanych posiada konto w aplikacji już ponad 2 lata. W tej grupie przeważają kobiety oraz osoby młodsze. Główne cechy, które łączą użytkowników, to tendencja do częstego korzystania z aplikacji oraz częstotliwość publikowania własnych treści. 40% użytkowników korzysta z aplikacji 1-5 razy dziennie, a ponad 30% deklaruje, że spędza tam 2 godziny na dzień. 39% deklaruje, że korzysta z aplikacji cały czas, a dla 35% jest to rozrywka, po którą sięgają tuż przed snem. Całość raportu do ściągnięcia TUTAJ.

Raport Strategiczny Internet 2020/2021 od IAB Polska (źródło: Marketing przy Kawie)

W 2020 został pobity rekord – wydatki na cyfrową reklamę po raz pierwszy przekroczyły 5 miliardów złotych. Wzrósł odsetek gospodarstw z dostępem do internetu – w ubiegłym roku stanowił 90,4% (rok wcześniej 86,7%). Reklamodawcy zwiększyli wydatki na SEM, programmatic, mobile oraz content marketing. Szacuje się, że jeśli sytuacja pandemiczną pozwoli na ożywienie ekonomiczne w kraju, to wydatki na reklamę cyfrową w 2021 mogą sięgnąć nawet 6 miliardów złotych. Pełen raport dostępny na TEJ stronie.

87% polskich nastolatków w wieku 12-18 lat gra w gry (źródło: BRIEF)

I robi to co najmniej raz w tygodniu. Wśród osób w wieku 9-18 lat odsetek jest nawet wyższy i sięga 91%. Niepełnoletni gracze sięgają głównie po takie tytuły, jak Minecraft (32%), Roblox (20%), The Sims 4 (16%). Najpopularniejsze platformy z grami to Roblox (32%), Steam (31%) oraz PlayStation Now (22%).

Oglądalność reklam w Polsce według raportu Meetrics Q2/2021 (źródło: BRIEF)

Średni współczynnik oglądalności dla reklam displayowych pozostaje bez zmian w porównaniu z poprzednim kwartałem i wynosi 61%. Reklamy wideo uzyskały o 2% niższy wynik niż w ubiegłym okresie – finalnie osiągając średni współczynnik na poziomie 78%. Średnie viewability reklam displayowych dla wszystkich rynków europejskich jest gorsze niż w pierwszym kwartale – spadło do poziomu 57%. Raport można pobrać TU.

UX i Product Design w Polsce (źródło: Marketing przy Kawie)

Najwięcej specjalistów z tej dziedziny mieszka w Warszawie (38%), Krakowie (18%) i Poznaniu (9%). Wśród badanych dominują osoby w wieku 25-34 lat, a 73% z nich nie posiada dzieci. Aktualnie 77% z nich pracuje całkowicie zdalnie. Mediana wynagrodzeń jest różna dla obydwu płci – dla kobiet wynosi 6700 zł, a dla mężczyzn 8650 zł.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *