Wincyj! W lipcu przybyło sekund, jeśli chodzi o limity długości filmów na TikToku oraz Reels na Instagramie. Ubiegły miesiąc to również czas pożegnań. Nk.pl ostatecznie znika z horyzontu. Podobnie Fleets na Twitterze, choć nieśmiałe czerwcowe podrygi nie zapowiadały takiego zakończenia. Poza tym nie potrzebujesz już zaproszenia, żeby korzystać z Clubhouse. Nowości w lipcu to tym razem 44 artykuły. Same cacuszka. Endżoj!
Facebook będzie testował wygląd Instagrama w stylu TikToka (źródło: Social Media Today)
Adam Mosseri, Head of Instagram, uważa, że ten kanał nie jest już po prostu aplikacją do dzielenia się zdjęciami, zdominowaną przez kwadratowy format. Jednocześnie podkreśla, jak mocnymi konkurentami są dla niego obecnie TikTok i YouTube. W związku z tym w planach jest jeszcze większe wyeksponowanie filmów na Instagramie, w tym wideo zakrywające cały ekran od kont, których nie obserwujemy – co nawiązuje wprost do doświadczenia na TikToku.
TikTok pozwoli na nagrywanie dłuższych filmów (źródło: Social Media Today)
Jak długie? A 3-minutowe, co jest ogromną zmianą wobec obecnych limitów (60 sekund). Opcja była testowana wśród mniejszej grupy, a w ciągu najbliższych tygodni będzie dostępna dla wszystkich.
Ban od Pinteresta na reklamy zachęcające do utraty wagi (źródło: Social Media Today)
National Eating Disorders Association podaje, że w 2020 roku odebrali w swojej infolinii o 40% więcej połączeń dotyczących problemów ze zdrowiem psychicznym oraz zaburzeń odżywiania. Pinterest w obliczu tych danych, a także w oparciu o obecne trendy, zdecydował się zakazać reklam, które zachęcają odbiorców do utraty wagi (poprzez zdjęcia, a także tekst). Pełna lista zakazanych treści w podpiętym artykule.
Nowości w modelowaniu konwersji na Facebooku (źródło: Social Media Today)
Odkąd pojawiła się aktualizacja App Tracking Transparency od Apple, Facebook podejmuje starania pomagające w jakiś sposób odzyskać utracone dane. Wśród ostatnich zmian znajdziesz możliwość aktualizowania zdarzeń w ramach kampanii bez konieczności jej wstrzymywania i ponownego uruchamiania. Są również dostępne estymowane konwersje dla 7-dniowego okna atrybucji (dla modelów dotyczących kliknięć). W przypadku użytkowników korzystających z Androida mamy rozszerzone opcje definiowania zdarzeń podczas konfigurowania kampanii.
W Norwegii zdjęcia reklamowe, które były retuszowane, muszą mieć oznaczenie na ten temat (źródło: NowyMarketing)
Nowe prawo dotyczy obecnie tylko norweskich influencerów. Każde publikowane przez nich zdjęcie, które zostało poddane ratuszowi, musi posiadać specjalne oznaczenie. Korzystanie z filtrów będzie również traktowane jako edycja zdjęcia. W planach oczywiście kary za nieprzestrzeganie zasad.
Shoutouts, czyli odpłatne, spersonalizowane wiadomości wideo od twórców na TikToku (źródło: Social Media Today)
Użytkownik, który chce otrzymać taką wiadomość, musi zapłacić za nią TikTok coinami. Te kupuje oczywiście bezpośrednio w aplikacji. Dany twórca ma 3 dni, żeby zaakceptować lub odmówić przygotowania takiej spersonalizowanej treści. Opcja jest dostępna obecnie dla wąskiego grona twórców i tylko w niektórych regionach.
Wpływ algorytmu Google Multitask Unified Model na wyniki wyszukiwania (źródło: NowyMarketing)
Powyższa technologia może być rewolucją w wynikach wyszukiwania. Dlaczego? Z założenia Google MUM pozwoli już przy pierwszym kontakcie z wyszukiwarką znaleźć skutecznie odpowiedź na swoje zapytanie. Wszystko dzięki temu, że technologia będzie korzystać z uczenia maszynowego, sztucznej inteligencji oraz tak zwanego „transformer architecture”. Wyszukiwarka stanie się ekspertem – będzie posiadała ogromną bazę danych, dzięki którym będzie jej łatwiej zrozumieć kontekst zapytania, a następnie przekazać kompleksową odpowiedź. Główne atuty nowego algorytmu to brak barier językowych, wykorzystanie różnych źródeł informacji oraz odpowiadanie na wielowątkowe pytania. Dla branży SEO oznacza zmianę podejścia do pozycjonowania, ale ma na to najprawdopodobniej jeszcze sporo czasu.
Trump pozywa Twittera, Facebooka oraz Google (źródło: TechCrunch)
Uważa, że powyżsi naruszyli jego prawa wynikające z Pierwszej Poprawki do Konstytucji Stanów Zjednoczonych. Wśród pozwanych znajdą się CEO Twittera, Google oraz Mark Zuckerberg.
Obszary, na których Facebook będzie się koncentrować w najbliższym czasie (źródło: Social Media Today)
Wśród podejmowanych działań na pewno będą poszukiwane sposoby pozwalające reklamodawcom skutecznie targetować reklamy na Facebooku pomimo zmian wynikających z aktualizacji ATT od Apple i planowanych ograniczeń w śledzeniu danych przez Google. Poza tym Facebook będzie się koncentrował na spersonalizowanych doświadczeniach w obszarach technologii zwiększającej prywatność, wyszukiwania produktów i firm, zakupów oraz narzędzi biznesowych wykraczających poza marketing.
Resumes na TikToku dla osób poszukujących pracy (źródło: Social Media Today)
Aplikacja ruszyła w Stanach Zjednoczonych z programem Resumes, dzięki któremu można dodawać osobiste oferty pracy tworzone w formie klipów na TikToku. Wśród potencjalnych pracodawców można znaleźć takie firmy, jak Chipotle, Target, WWE, Alo Yoga, Shopify i wiele innych.
Facebook Gaming powiększa swoją bibliotekę gier (źródło: WeRSM)
Obecnie składa się z 25 gier przesyłanych strumieniowo w chmurze. Wśród tytułów takie pozycje, jak Lego Legacy Heroes Unboxed, Dragon Mania Legends czy Assasin’s Creed Legends. Dostęp do platformy w Europie planowany jest na początek 2022 roku.
Instagram testuje limit dotyczący komentarzy pod postem (źródło: Social Media Today)
Funkcja pozwoli na tymczasowe ograniczenie otrzymywania wiadomości i komentarzy od wybranych grup. Instagram będzie rekomendował grupy kont, które według niego powinny być ograniczone. Będzie można nałożyć również limit na konta, które nie obserwują danego profilu lub są jego nowymi followersami. Opcje są obecnie w fazie testów i nie są dostępne u wszystkich.
Channel Achievment Cards na YouTube (źródło: Social Media Today)
Twórcy będą mogli zdobywać odznaki w różnych kategoriach, a te w formie emotek będą się pojawiać na koncie, w YouTube Studio. Wśród kamieni milowych będą takie kwestie, jak zdobycie określonej liczby subskrybentów, wyświetleń filmów czy godzin oglądania.
TikTok nadal jest najczęściej pobieraną aplikacją (źródło: Social Media Today)
Taki wynik osiągnął w czerwcu zarówno w App Store, jak w Google Play. Co więcej, TikTok był na topie przez 18 ostatnich miesięcy (z wyłączeniem listopada ubiegłego roku, gdzie w czołówce był WhatsApp, oraz stycznia tego roku, gdzie pierwsze miejsce zajął Telegram).
Możliwość wyrobienia sobie certyfikatu z reklam na Snapchacie (źródło: Social Media Today)
Certyfikat Snap Ads Manager Campaign Activation składa się z pięciu elementów, każdy z własnym planem lekcji: Drive Full-Funnel Results with Snapchat, Win Bids in the Auction, Reach Your Audiences, Activate Cross-Channel Measurement, Launch a Split-Test Campaign. Każdy kurs trwa 30 minut i jest zakończony egzaminem. Całość za darmo – wystarczy zalogować się za pośrednictwem swojego konta na Snapchacie.
Clubhouse nawiązuje współpracę z TED (źródło: Social Media Today)
Użytkownicy mają dostęp do ekskluzywnych treści tworzonych przez liderów i ekspertów TEDa od 12. czerwca. Pokoje dostępne są w oficjalnym Clubhouse Club. Na pierwszy rzut program „Thank Your Ass Off”, którego gospodarzami są najlepiej sprzedawany autor NY Timesa, A.J. Jacobs, oraz twórca Clubhouse, Mir Harris. Następne pokoje będą ogłaszane w kolejnych tygodniach.
Nowe wyjaśnienia od Facebooka na temat tego, jak działa algorytm (źródło: Social Media Today)
Wielu zmian tu nie ma, a motywacje wciąż te same, czyli chęć pokazania nam najbardziej adekwatnego i wartościowego contentu. Czynniki, które wpływają na to, czy post pojawi się na czyjejś tablicy, to: Inventory, czyli posty w oparciu o strony lub osoby, które obserwuje oraz content, którym do tej pory się dzielił lub na który reagował; Signals, czyli algorytm ocenia różne sygnały, żeby ocenić, jak dobrze dany post jest dopasowany do czyichś zainteresowań (w tym rodzaj posta, np. jeśli ktoś często reaguje na treści wideo, to taki content będzie mu częściej prezentowany); Predictions, czyli na podstawie wcześniejszych analiz algorytm próbuje przewidzieć, jakie jest prawdopodobieństwo, że ktoś zareaguje na post; Score, czyli ostatecznie dany post otrzymuje wynik, który plasuje go na konkretnym miejscu – im lepszy wynik, tym wyższa pozycja posta w kanale aktualności.
YouTube Shorts w wersji beta dostępne w kolejnych regionach (źródło: Social Media Today), w tym w Polsce (źródło: BRIEF)
Shorts to format nawiązujący do treści, jakie można tworzyć i konsumować na TikToku. YouTube zadbał o to, aby te filmy były łatwo dostępne dla użytkowników. Na stronie głównej jest dedykowana „półka” dla Shorts. Jest też nowy odtwarzacz umożliwiający oglądanie filmów w pionie. Wśród nowych cech, w jakie został zaopatrzony format, znajdziesz: dodawanie tekstu w konkretnych momentach, nagrywanie do 60 sekund za pomocą kamery dedykowanej Shorts, automatyczne dodawanie napisów, pobieranie próbki ścieżki dźwiękowej z innych Shorts i dodanie do swojego materiału.
W Londynie został otwarty pop-up store od TikToka (źródło: Social Media Today)
Tymczasem TikTok otwiera się na serwowanie nowych doświadczeń obecnym i potencjalnym użytkownikom. Pop-up został otwarty 22 lipca i był czynny przez dwa tygodnie. Odwiedzający mogli wykupić krótkie lekcje z tworzenia contentu na TikToku – wszystkie prowadzone przez rozpoznawalnych influencerów. Ponadto dostępne były pokoje do nagrywania filmów. YouTube też ma za sobą otwarcie podobnej przestrzeni, ale zrobił to zdecydowanie wcześniej, bo już w 2019 roku.
Nowe funkcje w grupach na Facebooku (źródło: Social Media Today)
Rozwój grup na Facebooku trwa. Najważniejsza ze zmian, to odznaka dla eksperta na danej grupie. Admini grup decydują o tym, komu taką odznakę przyznać. Komentarze i posty takich osób są wyróżnione. Będzie można również zorganizować sesję Q&A z takim ekspertem. Pojawiły się też automatyczne zaproszenia do grupy wysyłane do osób, które są najbardziej aktywne na stronie powiązanej z daną grupą.
Facebook zainwestuje miliard dolarów w twórców (źródło: TechCrunch)
A konkretnie w programy, które pozwolą twórcom zarabiać na swoim contencie, którym dzielą się na Facebooku i Instagramie. Na początek „Bonuses”, które jest dostępne dla twórców po uprzednim otrzymaniu zaproszenia. Program będzie sezonowy – latem ruszy na Instagramie, a jesienią na Facebooku. Główna idea, to nagradzanie twórców za tworzenie wartościowego contentu, który spotyka się z pozytywnym odbiorem ze strony społeczności. Będzie nagroda za stworzenie Reels, za otrzymanie konkretnej odznaki na koncie. Większość póki co dostępna w Stanach Zjednoczonych.
Trzeciego sierpnia oficjalnie żegnamy się z Fleets na Twitterze (źródło: Social Media Today)
Twitter podejmował jeszcze nieśmiałe próby reanimacji w czerwcu, a nawet na początku lipca, po czym finalnie się poddał i rezygnuje z dalszej inwestycji w ten format. Fleets „żyło” niecały rok i nie spotkało się z dużym odzewem ze strony użytkowników. Teraz uwaga Twittera kieruje się w stronę Spaces, czyli formatu audio. Być może tego potrzebują użytkownicy, a może po prostu wystarczy im korzystanie 280 znaków?
Backchannel – platforma do wysyłania wiadomości w Clubhouse (źródło: Social Media Today)
Dzięki nowej funkcji uczestnictwo w audycji nabiera nowego wymiaru. Można w czasie rzeczywistym odbierać pytania od uczestników, wchodzić z nimi w interakcję. Poza tym będzie można po prostu z kimś popisać, co na pewno będzie sprzyjało tworzeniu się więzi wśród osób zainteresowanych podobną tematyką.
Soundmoji na Messengerze (źródło: Facebook)
A Messenger zaopatrzył się w kolejne udoskonalenia na czacie. Z okazji Światowego Dnia Emoji udostępnił bibliotekę emotek wzbogaconych o dźwięk – wśród nich klaskanie, odgłos świerszczy, bębenka lub złowieszczy śmiech. Emoji można wyszukać po kliknięciu w emotkę znajdującą się koło przycisku do wysyłania zdjęć.
Szkice Instagram Stories dostępne dla wszystkich użytkowników (źródło: Social Media Today)
Nie będą jednak czekać w nieskończoność. Po upływie siedmiu dni znikną z biblioteki szkiców ?
Dostępność Facebook Pay wzrasta (źródło: Social Media Today)
Co prawda cały czas jest dostępne tylko w Stanach, ale pozwala tamtejszym biznesom dodać Facebook Pay, jako metodę płatności na swojej stronie internetowej. Dzięki temu użytkownik nie będzie musiał ponownie podawać swoich danych, a sprzedawca za to nie będzie musiał martwić się o zabezpieczenie tych danych. Opcja będzie dostępna od sierpnia dla biznesów korzystających z Shopify.
Premiera Bitmoji 3D na Snapchacie (źródło: Social Media Today)
Będą zawierać ponad 1200 różnych kombinacji wyrazów twarzy, gestów, póz, które pozwolą jeszcze lepiej wyrazić siebie na platformie. Opcja może się szczególnie przydać przy okazji nawiązywania przez Snapchata współprac z markami modowymi, takimi jak Adidas.
Nasza Klasa – kilka wspomnień (źródło: NowyMarketing)
Jakie rzeczy tobie zapadły w pamięć? Zdjęcia klasowe, śledzik? A pamiętasz, że można było się tam reklamować? Na kanale reklamodawcy mieli nawet do dyspozycji kilka opcji targetowania, w tym wiek, płeć, a nawet profile zainteresowań. Kampanie mogły być testowane w zamkniętych grupach przed finalnym startem, a wśród umiejscowień reklam znalazł się również NKTalk. W 2008 roku Nasza Klasa była najpopularniejszym serwisem w Polsce i była odwiedzana przez 7 milionów internatutów. Fani marek mogli gromadzić się na grupach. W 2012 do najbardziej popularnych marek należały: Sony Polska (307 457 użytkowników), Heyah (274 987), Pepsi (208 975). Popularność nk.pl malała na rzecz Facebooka – w 2013 miała 7,5 miliona użytkowników, a Facebook zdążył już nagromadzić 14,4 miliona.
Odświeżony TweetDeck (źródło: Social Media Today)
Nie od razu dostępny dla wszystkich (na początek wybrani użytkownicy ze Stanów, Kanady oraz Australii), ale na pewno będzie się to zmieniać. Nowy TweetDeck jest bardziej przejrzysty, można w nim dostosować szerokości kolumn. Te z kolei można grupować w dedykowanych tablicach. Łatwiejsze stanie się również wyszukiwanie tweetów, dzięki poprawionej i bardziej zaawansowanej wyszukiwarce.
Transmisje na żywo na TikToku z nowymi funkcjami (źródło: Social Media Today)
Od lipca można planować transmisje i je promować. Pojawiła się również opcja utworzenia sesji Q&A lub transmisji prowadzonej we współpracy z innym użytkownikiem. Obecnie każdy użytkownik, który posiada przynajmniej 1000 followersów może transmitować na żywo. Jeżeli natomiast przekroczy próg 5000 followersów, wtedy jest w stanie prowadzić transmisję z innym tiktokerem.
Spark Ads – nowy format reklamowy na TikToku (źródło: Social Media Today)
Pozwala na wypromowanie własnego organicznego contentu lub treści stworzonej przez influencera. W tym drugim przypadku trzeba oczywiście odezwać się do twórcy i uzyskać zgodę na promocję jego treści. Taka reklama może być umiejscowiona w kanale aktualności lub jako TopView.
Kolejne kursy od Facebooka na Coursera (źródło: Social Media Today)
Do tej pory do dyspozycji był jedynie kurs Social Media Marketing. Wkrótce będzie można zrobić szkolenie z analityki marketingowej oraz rozwoju oprogramowania. Podobnie jak obecny kurs, na ukończenie dwóch kolejnych będziesz potrzebować 20 tygodni (jeśli będziesz się uczył 5 godzin tygodniowo). Dostęp do kursów jest darmowy, ale jeśli chcesz uzyskać wsparcie w zakresie tworzenia portfolio, CV, rozmowy rekrutacyjnej, uzyskiwania ocen i certyfikatów, to musisz liczyć się z kosztem 49 dolarów na miesiąc.
Już nie potrzebujesz zaproszenia, żeby korzystać z Clubhouse (źródło: TechCrunch)
Po roku swojego istnienia Clubhouse oficjalnie przestaje funkcjonować w wersji beta i jest dostępny dla wszystkich – bez konieczności uzyskania zaproszenia. Nie jest jednak pewne, czy przyspieszy to jego rozwój – zwłaszcza, gdy opcje tworzenia pokojów audio pojawiły się na Facebooku, Twitterze, a nawet na Spotify.
YouTube testuje zakupy na żywo z wybranymi twórcami (źródło: Social Media Today)
Opcja przypomina testy prowadzone przez TikToka w zeszłym roku we współpracy z Wallmartem. To nie koniec e-commercowych opcji na kanale. YouTube testuje również dodawanie listy produktów pod filmami, reklamy AR pozwalające przymierzyć produkt. W planach są również produktowe tagi.
Spotify nawiązuje współpracę z GIPHY (źródło: TechCrunch)
Na GIPHY będzie można wyszukać specjalne gify, które będą linkować do muzyki konkretnych artystów. Obecnie opcja jest dostępna dla takich muzyków, jak The Weeknd, Nicki Minaj czy Conan Gray. Na tym lista się nie kończy i będą się pojawiać kolejni artyści. Nowa funkcja ma pozwolić użytkownikom w nowy i ciekawy sposób dzielić się muzyką z innymi użytkownikami kanałów społecznościowych.
Instagram automatycznie tłumaczy Stories w 90 językach (źródło: WeRSM)
W 2016 na kanale pojawiła się opcja odczytania automatycznego tłumaczenia opisów pod postami – wtedy dostępna w 60 językach. Teraz można zobaczyć automatycznie utworzone tłumaczenie dla tekstów w Stories, jeżeli Instagram wykryje obcy język z nowej, rozszerzonej listy.
Nowe opcje na Pintereście pozwalające twórcom zarabiać na pinach (źródło: TechCrunch)
Pinterest dołącza do kanałów społecznościowych, które oferują twórcom możliwość monetyzacji tworzonych przez siebie treści. W jego przypadku użytkownik ma możliwość dodania tagu produktu w swoim Idea Pins, które miało premierę w maju. To daje możliwość zarabiania na linkach afiliacyjnych i pozwala też nawiązywać współpracę z markami.
Czas trwania Reels wydłużony do 60 sekund (źródło: Social Media Today)
TikTok pozwala dodawać już dłuższe filmiki (do trzech minut). YouTube wydłużył limit Shorts do 60 sekund. Nie dziwi, że przyszła kolej na Instagrama, który finalnie również zdecydował się dać użytkownikom więcej czasu. Dzięki temu content, dodawany na innych kanałach, będzie mógł być wykorzystany również w Reels.
Instagram testuje opcję tworzenia postów przez dwóch autorów (źródło: WeRSM)
Collab umożliwia dwóm użytkownikom stworzyć jeden post lub Reels – podpięcie innej osoby jest dostępne na końcowym etapie tworzenia treści. Funkcja testowana jest obecnie w wąskiej grupie osób z Wielkiej Brytanii oraz Indii. Twórcy takiego contentu mają wspólny dostęp do statystyk, a post prezentowany jest obydwu ich społecznościom.
Podatek cyfrowy dla Google – kto za niego zapłaci (źródło: NowyMarketing)
Kto? My. A konkretnie osoby, które korzystają z Google Ads (reklamy zarówno w Google, jak YouTube). W związku z pojawieniem się podatku cyfrowego wzrastają ceny reklam. W Austrii i Turcji o 5%, a we Francji, Indiach, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii o 2%. Zmiana będzie obowiązywać od 1 października 2021 roku.
Premiera zakupów na Twitterze w Stanach Zjednoczonych (źródło: TechCrunch)
Moduł zakupowy będzie dostępny tylko na profesjonalnych profilach danej firmy lub marki. Pozwala on przeglądać produkty zaszyte w karuzeli. Jeżeli dana osoba będzie zainteresowana kupnem, może kliknąć w kafelek. W ten sposób zostanie przeniesiona na stronę marki, ale bez opuszczania Twittera, gdzie będzie mogła się zapoznać z informacjami na temat produktu oraz dokonać zakupu. Więcej na temat nowego moduły TUTAJ.
Greenroom od Spotify, klon Clubhouse, został zainstalowany 140 tysięcy razy na urządzeniach z iOS (źródło: TechCrunch)
Na Androidzie liczba najpewniej jest mniejsza i wynosi około 100 tysięcy. Całość nie jest spektakularnym wynikiem biorąc pod uwagę, że Clubhouse został już zainstalowany ponad 30 milionów razy, a sama baza użytkowników Spotify aktywnych miesięcznie to 365 milionów.
Nowe ograniczenie w kwestii reklam do nieletnich na Facebooku i Instagramie (źródło: Marketing przy Kawie)
Konta użytkowników poniżej 16. roku życia będą domyślnie prywatne. Podejrzane profile będą miały utrudniony dostęp do wyszukiwania takich kont, a kierowanie reklam do osób niepełnoletnich z uwagi na zainteresowania lub aktywność w aplikacji zostaną ograniczone.
Możliwość testowania skuteczności reklam na Snapchacie dzięki Campaign Lab (źródło: Social Media Today)
Narzędzie pozwala utworzyć w Menedżerze Reklam split testy, a następnie analizować uzyskane wyniki lub wskazówki ze strony Snapchata. Kryteria, jakie można wybrać do wykonania testu, to kreacje, grupa odbiorców, umiejscowienie oraz cel kampanii. Campaign Lab jest dostępny w zakładce „Analyze”.