Wykopalisko 3 co nowego

Wykopalisko #3 | Co nowego? Co na horyzoncie?

Wśród czerwcowych njusów smutne wieści dla stron trzecich – Google planuje zablokować im możliwość śledzenia internautów za pośrednictwem ciasteczek. Aleee… to się wydarzy dopiero w 2023, a po drodze jeszcze tyle się może zmienić 🙃 Poza tym sporo nowości, z których mogą skorzystań mieszkańcy Stanów Zjednoczonych – Live Audio Room, podcasty i Bulletin na Facebooku oraz Super follow i biletowane Spaces na Twitterze. Jakieś smaczki dla Polaków? Sprawdź poniżej 👇 Dzisiaj 41 artykułów 🤓

LinkedIn testuje tryb nocny na komputerach (źródło: Social Media Today)

Większość kanałów społecznościowych posiada już tryb nocny, a LinkedIn pozostaje cały czas w fazie testów. Co więcej, już w 2019 testował ten tryb, jednak najwyraźniej potrzebuje jeszcze chwili, żeby go na stałe wprowadzić.

Twitter Blue, płatna subskrypcja, oficjalnie dostępne w Kanadzie i Australii (żródło: TechCrunch)

Na początek funkcja będzie dostępna tylko w tych dwóch obszarach, żeby Twitter mógł zweryfikować, czy subskrypcja dobrze odpowiada na potrzeby użytkowników. W Kanadzie dostęp miesięczny będzie kosztował 3.49$, a w Australii 4.49$. Z ciekawszych opcji użytkownicy będą mogli skorzystać z „undo tweet”, które jest najbliżej funkcji pozwalającej na edycję tweeta (której obecnie brakuje na Twitterze).

Donald Trump ma dwuletniego bana na Facebooka (źródło: TechCrunch)

A po upływie tego okresu będzie rozpatrywane, czy tego bana przedłużyć. Wszystko zależy od tego, jak zostanie ocenione niebezpieczeństwo zagrażające ze strony Trumpa wobec publiki.

Coraz więcej regionów ma dostęp do zakupowych opcji na Pintereście (źródło: Social Media Today)

W gronie szczęśliwców znalazła się Australia, Kanada, Francja oraz Niemcy. Wraz z rozszerzeniem dostępu będzie można ubiegać się również o niebieską parafkę potwierdzającą przynależenie do Verified Merchant Program.

Facebook do 2023 nie będzie pobierał opłat za organizację płatnych wydarzeń za pośrednictwem ich platformy (źródło: Social Media Today)

Poinformował o tym Mark Zuckerberg – jednocześnie zaznaczając, że od 2023 opłata będzie wynosić mniej niż 30% (w przeciwieństwie do Apple). Powyższej zasadzie podlegają również płatne subskrypcje i odznaki.

YouTube Shorts dostępne w kolejnych krajach (źródło: Social Media Today)

Format podobny do filmów, które można tworzyć na TikToku, został udostępniony szerszej publice. Mogą z niego korzystać użytkownicy z Wielkiej Brytanii, Kanady i Ameryki Łacińskiej. Jednocześnie będą mieli dostęp do kanału aktualności, w którym będzie można konsumować te treści.

Nowy afiliacyjny program na Instagramie (źródło: Social Media Today)

W najbliższych miesiącach twórcy na Instagramie będą mogli odkrywać produkty dostępne w programie. Po udostępnieniu informacji na ich temat w swoim kanale, otrzymają prowizję od każdej sprzedaży, jaką dzięki temu wygenerowali. Na początek będzie to udostępnione małej grupie użytkowników i firm ulokowanych w Stanach Zjednoczonych.

Facebook Smartwatch może mieć swoją premierę w przyszłym roku (źródło: Social Media Today)

Dołączy do grona dostępnych i zapowiadanych urządzeń (Portal, Oculus VR, okulary AR). Smartwatch będzie posiadał dwie kamery, pozwalające na robienie zdjęć oraz filmów i publikowanie ich bezpośrednio na Facebooka oraz Instagrama.

Nowości na Messengerze, w tym promowane tematy czatu (źródło: Social Media Today)

Ponadto użytkownicy mogą korzystać z opcji szybkiego odpowiadania na wysłane multimedia, a także korzystać z kodów QR lub linków do przekazywania sobie pieniędzy.

Nowe narzędzia od YouTube do wykrywania naruszeń praw autorskich (źródło: Social Media Today)

Jedna z nowych funkcji to możliwość odhaczenia opcji (podczas publikacji filmu na YouTube), która ma chronić materiał przed rozprowadzaniem jego kopii na kanale. Jeżeli Twoja treść zostanie skopiowana i opublikowana, to dostaniesz na ten temat notyfikację i będziesz mógł to zweryfikować.

Smart Crop – nowe narzędzie w Creator Studio od Facebooka (źródło: Social Media Today)

Inteligentne przycinanie jest jeszcze w fazie testów. Jednocześnie możliwość sprawdzenia narzędzia udostępniona jest szerszemu gronu użytkowników, którzy mają do tego dostęp za pośrednictwem Creator Studio. Smart Crop pozwala przyciąć film do formatu 1:1 lub 4:5.

Lista 50 influencerów, którzy posiadają największą liczbę followersów na świecie (źródło: Social Media Today)

A w czołówce, czyli top 5, mamy: Cristiano Ronaldo (517M), Justin Bieber (455M), Adriana Grande (429M), Selena Gomez (425M) oraz Taylor Swift (361M). Wynik to suma wszystkich followersów, jakich posiadają te osoby na wszystkich swoich kanałach społecznościowych.

A tutaj najbardziej wpływowi influencerzy w Polsce (źródło: Press)

W Polsce najbardziej wpływową osobą publiczną również piłkarz – nie kto inny, a Robert Lewandowski. Dalej Ania Lewandowska i Martyna Wojciechowska. A najbardziej wpływowa wśród blogerów została Mama Ginekolog.

Nowe restrykcje reklamowe na YouTube (źródło: Social Media Today)

Reklama Masthead, która zapewnia dobrą ekspozycję markom na kanale, nie będzie dostępna dla takich kategorii, jak alkohol, hazard, leki na receptę i polityka.

Twitter pracuje nad narzędziami pozwalającymi kontrolować, kto wspomina nas w tweetach (źródło: Social Media Today)

Mogło ci się zdarzyć co najmniej raz, że zostałeś otagowany w jakimś niewłaściwym tweecie. Tak już bywa na Twitterze, ale być może niedługo się to skończy, ponieważ kanał pracuje nad funkcją, która pozwoli przejąć nad tym większą kontrolę. Jedną z opcji będzie możliwość usunięcia swojego znacznika z toczącej się dyskusji pod tweetem, w którym zostaliśmy oznaczeni.

Funkcja „Blood Donation” na Facebooku jest dotępna w 37 państwach (źródło: WeRSM)

O powyższym Facebook poinformował z okazji Światowego Dnia Dawcy Krwi (14 czerwca). Każdy, kto się zarejestruje, otrzyma informację o najbliższych miejscach, w których może oddać krew. Od momentu powstania tej opcji zapisało się ponad 100 milionów użytkowników i potencjalnych dawców. Funkcja nie jest jeszcze dostępna w Polsce.

Mark Zuckerberg poprowadził pierwszy Live Audio Room w Stanach Zjednoczonych (źródło: TechCrunch)

Wcześniej opcja była testowana w Tajwanie, a w czerwcu transmisja została po raz pierwszy poprowadzona w Stanach Zjednoczonych. Podczas audycji na górze widać ikony osób, które prowadzą spotkanie, a na dole widoczni są uczestnicy. Funkcja jest bardzo zbliżona do tych, które są dostępne w Clubhouse i na Twitterze.

Facebook odpalił testy reklam w wirtualnej rzeczywistości (źródło: Social Media Today)

Reklamy będą widoczne dla właścicieli Oculus Quest 2. Te sprzedały się w pierwszym kwartale tego roku w liczbie dwóch milionów egzemplarzy.

Reklamy w Instagram Reels dostępne globalnie (źródło: TechCrunch)

Format może mieć maksymalnie 30 sekund długości. Podobnie, jak organiczne Reels, film się zapętla, a reklamę można polubić, skomentować lub zapisać na później.

Grupowe zbiórki pieniędzy na Instagramie (źródło: WeRSM)

Swoje siły w zbiórce pieniędzy na ważny cel można połączyć w prosty sposób. Należy wybrać zdjęcie do publikacji, wybrać cel zbiórki, a następnie dodać osoby, które razem z tobą będą ją prowadzić.

Mem Doge sprzedaży za 4 miliony dolarów (źródło: WeRSM)

Zdjęcie psa, które zostało zrobione przez Atsuko Sato w 2010 roku, zostało jak dotąd najdrożej sprzedane (w formie NFT). Dla porównania Charlie Bit My Finger oraz Disaster Girl zostało sprzedane za milion dolarów.

Audio Newsy na Wirtualnej Polsce (źródło: Press)

Opcja dostępna jest na urządzeniach mobilnych na stronie głównej WP i pozwala odsłuchać selekcję newsów. Co więcej, można ich słuchać w tle i dalej korzystać z innych aplikacji.

Facebook Independent Artist Program (źródło: Social Media Today)

Dzięki programowi niezależni artyści mogą dodać swoje utwory do biblioteki, które następnie będą dostępne na Facebooku oraz Instagramie (między innymi w Stories, Reels). Rejestracja jest bezpłatna i można również otrzymać zapłatę w przypadku wykorzystania muzyki (warunki określane są przez każdego dystrybutora osobno). Link do programu TUTAJ.

Premiera Spotify Greenroom (źródło: WeRSM)

Aplikacja pozwala prowadzić transmisje audio na żywo. Cecha, która wyróżnia ją spośród innych graczy, to możliwość zapisania stworzonego w ten sposób contentu. Do aplikacji można się zalogować za pośrednictwem swojego konta na Spotify.

Jakie zmiany czekają nas w reklamach Google w 2021 (źródło: Social Media Explorer)

Najważniejsza ze zmian, to pożegnanie się z third-party cookies (i przepięcie na FLoC). Ponadto konta sprzedażowe na Google będą mogły skorzystać z integracji z Shopify. Będzie też dostępna sekcja z okazjami, gdzie firmy będą mogły prezentować swoje aktualne oferty. Wśród nowości znalazła się też opcja Performance Max, dzięki której marki mogą maksymalizować zasięg swoich reklam.

Facebook testuje wyświetlanie komentarzy pod Facebook Stories (źródło: Social Media Today)

Odpowiedź na Stories będzie dostępna na dole ekranu (w przypadku publicznych komentarzy). Będzie dostępne również powiadomienie o prywatnych wiadomościach. Na razie testy realizowane są na wąską skalę.

Premiera Live Audio Rooms oraz podcastów na Facebooku w Stanach Zjednoczonych (źródło: TechCrunch)

Na początek funkcja będzie dostępna dla wybranych osób publicznych (zweryfikowane profile) oraz grup na Facebooku. Natomiast wszystkie osoby w Stanach będą mogły odsłuchać audycje. Kolejne tygodnie będą się wiązały z rozszerzeniem dostępu o dodatkowych użytkowników.

Super follow i biletowane Spaces są już dostępne na Twitterze (źródło: TechCrunch)

Super follow będzie dostępne dla kont osób powyżej 18 roku życia, posiadających co najmniej 10 tysięcy followersów i publikujących minimum 25 tweetów na miesiąc. Biletowane Spaces (możliwy zakres cen to 1 do 999 dolarów) również mają swoje ograniczenia. Użytkownik także musi być pełnoletni, powinien posiadać co najmniej 1000 followersów i zrealizować minimum trzy Spaces w ciągu ostatnich 30 dni. Ok, jeszcze w temacie ograniczeń. Funkcje dostępne są tylko na urządzeniach mobilnych z iOS i tylko w Stanach Zjednoczonych 🤷‍♀️

Premiera badania Brand Lift na TikToku (źródło: Social Media Today)

Ważna zmiana i dobra zachęta dla potencjalnych reklamodawców. TikTok będzie współpracował z Kantarem, żeby zapewnić jeszcze większą gwarancję wobec rzetelności uzyskanych danych. W ramach badania użytkownikowi zostanie zadane jedno z czterech pytań zdefiniowanych przez marketera.

Funkcja „Sklep” dostępna również na WhatsApp (źródło: TechCrunch)

Podczas pierwszego Live Audio Room Mark Zuckerberg zapowiedział kilka e-commercowych nowości: wspomniane powyżej Sklepy na WhatsApp, a do tego reklamy sklepów oraz wyszukiwarka obrazem na Instagramie.

Jest już dostępne na iOS udostępnianie tweetów w Instagram Stories (źródło: Social Media Today)

Funkcja testowana w grudniu zeszłego roku jest aktualnie dostępna już dla wszystkich użytkowników posiadających urządzenie z iOS. Dość sporym mankamentem jest brak możliwości kliknięcia w tweet i przejścia do contentu.

Nowy cel w reklamach na Twitterze (źródło: Social Media Today)

Tym razem gratka dla reklamodawców skoncentrowanych na maksymalizacji wyświetleń filmów. Dzięki nowemu celowi mogą optymalizować promocję pod 15 sekundowe wyświetlenia filmu. Dodatkowo pojawiają się oczywiście nowe metryki – 15s wyświetlenie filmu, koszt 15s wyświetlenia filmu oraz 15s video view rate.

Wkrótce pojawi się możliwość publikowania postów na Instagramie z poziomu komputera (źródło: TechCrunch)

Zapowiadana nowość może się wiązać ze zmianą zachowań w obliczu pandemii, gdzie więcej użytkowników zaczęło korzystać z Instagrama również z poziomu komputera. Żeby sprawdzić, czy jesteś w gronie osób, które załapały się na testy, musisz odpalić aplikację na komputerze.

Nowe funkcje na Tinderze (źródło: WeRSM)

Wśród nich nowa wyszukiwarka, pozwalająca znaleźć drugą połówkę za pośrednictwem zawężonych kryteriów (zainteresowania, aktywność, rodzaj contentu). Ponadto będzie można dodać film do profilu, a także korzystać ze społecznościowych funkcji (tzw. Hot Takes pozwalające odbyć z kimś krótką rozmowę zanim zdecydujemy się na swipe).

Snapchat nawiązuje współpracę z Universal Music Group (źródło: Social Media Today)

Dzięki temu użytkownicy aplikacji będą mogli dodać do Stories muzykę od twórców z UMG – wszystko za pośrednictwem wbudowanej w aplikacji biblioteki. Funkcja „Sounds” była dodana na Snapchacie już w zeszłym roku, a teraz nabrała na atrakcyjności.

Start blokady plików cookie w Chrome przesunięty na 2023 rok (źródło: Wirtualne Media)

Privacy Sandbox, czyli mechanizm, który ma blokować stronom trzecim możliwość śledzenia internautów za pośrednictwem plików cookies, nie zostanie uruchomiony na początku 2022 roku. Google zapowiedziało niemal dwuletnie opóźnienie, ponieważ dobre opracowanie funkcji wymaga czasu.

Wartość Facebooka podskoczyła do biliona dolarów (źródło: WeRSM)

Dotarcie do tego pułapu wydarzyło się po raz pierwszy, a Facebook stanął na podium razem z Google oraz Apple. Ponadto Facebook jest jedyną firmą technologiczną założoną w 2000 roku, której udało się osiągnąć taką wartość.

Facebook Good Ideas Festival (źródło: Social Media Today)

Okazywanie wsparcia małym biznesom trwa. Tym razem Facebook odpalił Good Idea Festival – siedmiotygodniowe wydarzenie, podczas którego będzie można skorzystać z darmowych treningów oraz porad wskazujących, jak najefektywniej korzystać z możliwości dostępnych na platformie i pomagających rozwinąć biznes.

Premiera Facebook Bulletin (źródło: Facebook)

Bulletin to platforma dla niezależnych pisarzy. Narzędzie pozwala na publikowanie oraz subskrybowanie treści i obecnie jest dostępne tylko w Stanach Zjednoczonych. Oprócz tekstów na platformie będzie też miejsce na podcasty oraz Live Audio Room. Każdy z pisarzy będzie miał swoją własną autorską stronę, na której będzie mógł zaprezentować siebie szerszemu gronu odbiorców.

Instagram rozwija swoją wersję twitterowego przycisku „Super follow” (źródło: TechCrunch)

Nie może być, że Twitter ma jakąś fajną funkcję, której nie byłoby na którymś kanale należącym do Facebooka. Super Follow w wydaniu Instagrama to Exclusive Stories – treści dostępne tylko dla płatnych subskrybentów. Instagram potwierdził, że faktycznie testuje tę funkcję, nie zdradza jednak żadnych dodatkowych szczegółów.

Niedługo dla wszystkich użytkowników Instagram Stories będą dostępne naklejki z linkiem do witryny zewnętrznej (źródło: Social Media Today)

W ramach przypomnienia – dotychczas opcja była dostępna tylko dla kont posiadających powyżej 10 tysięcy followersów. Testy są potwierdzone, ale data premiery nie jest jeszcze określona.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *