Wykopalisko #2 | Co nowego? Co na horyzoncie?

Jedno zdanie, które podsumuje majowe nowości: społecznościówki testują, wprowadzają lub rozwijają podpatrzone u innych funkcje. Dotyczy to głównie opcji dostępnych na TikToku lub w Clubhouse, a głównym naśladowcą jest oczywiście Facebook. Jego z kolei doganiają Pinterest (transmisje na żywo), Twitter (przyciski reakcji) oraz LinkedIn (boostowanie postów). W sumie masz do przekopania 36 majowych njusów 🕳

Twitter Spaces dostępne dla wszystkich użytkowników (Źródło: Twitter)

Spaces to dokładnie pokoje audio do prowadzenia rozmów na żywo, w swoich założeniach przypominające Clubhouse, ale bardziej dostępne dla użytkowników. Obecnie jedynym wymogiem jest konieczność posiadania co najmniej 600 followersów. Twitter uzasadnia, że taka liczba obserwatorów zapewni twórcom lepszą „słuchalność” 🙂

Emotional Health Centre od Facebooka (źródło: Social Media Today)

Facebook zdecydował się dbać o zdrowie emocjonalne za pośrednictwem strony, na której dana osoba może znaleźć bazę inspirujących artykułów. Teksty są zweryfikowane i tworzone przez ekspertów. Dla osób poszukujących pomocy są dodatkowo udostępnione telefony zaufania.

Naklejka pozwalająca dodać automatycznie tworzone napisy do Instagram Stories (źródło: TechCrunch)

W zeszłym miesiącu była mowa o automatycznych napisach na TikToku, teraz okazuje się, że Instagram nie pozostaje w tyle. Naklejka, która umożliwia dodanie wygenerowanych napisów do Stories, obecnie jest dostępna dla języka angielskiego i państw anglojęzycznych. Trwają prace nad innymi językami.

Creator Marketplace od Snapchata (źródło: Social Media Today)

Dzięki wyszukiwarce twórców na Snapchacie marka może łatwiej znaleźć adekwatne osoby do współpracy. Parametry wyszukiwania to między innymi lokalizacja, język lub budżet. W marketplace można trafić również na osoby, które tworzą efekty AR.

YouTube Shorts dostępne dla wszystkich użytkowników w Stanach Zjednoczonych (źródło: Social Media Today)

Format stanowi alternatywę dla TikToka i sprawdził się już w Indiach, gdzie aplikacja została zablokowana w zeszłym roku. Obecnie YouTube Shorts zostało udostępnione dla wszystkich twórców w Stanach Zjednoczonych. Użytkownik może stworzyć klip nieprzekraczający 60 sekund. Do formatu można dodać muzykę, dźwięk, tekst. Szerzej o możliwościach na TEJ stronie.

eBay będzie wkrótce akceptował kryptowaluty jako formy płatności (źródło: Reuters)

Co prawda określenie „wkrótce” może być nieco na wyrost, ponieważ eBay nie spieszy się z pracami. Niemniej ma to na oku – podobnie jak NFT, czyli niewymienialne tokeny, które również mogą zagościć na platformie.

Creator First Program – Clubhouse ogłosił listę finalistów (źródło: Clubhouse)

Clubhouse o programie informował już w połowie marca. Jego ideą jest wspieranie wybranych twórców dzięki dodatkowym narzędziom i materiałom, które wspierają kreatywną pracę. W maju pojawiła się lista finalistów, a pilotażowe odcinki twórców pojawiły się na platformie 10. maja.

W końcu mamy większe zdjęcia w kanale aktualności na Twitterze (źródło: Social Media Today)

Jeśli znajdujesz się w gronie osób sfrustrowanych przycinaniem grafik przez Twittera (do tego nieznośnego małego prostokąta), to niezmiernie ucieszy ciebie fakt, że te czasy już przemijają. Od maja pojedyncze zdjęcia w tweetach będą się wyświetlać w całości (również wertykalne w proporcjach 2:1 i 3:4). Zmiana nie dotyczy tweetów z kilkoma zdjęciami – tu aktualny pozostaje stary wygląd.

Napiwki na Twitterze? Platforma oficjalnie ogłosiła testy funkcji „Tip Jar” (źródło: TechCrunch)

Opcja dostępna jest obecnie w niektórych regionach i dla wybranych twórców. Napiwek można przesłać za pomocą różnych form płatności online – w tym PayPal i Patreon. Funkcja działa na urządzeniach z iOS i Androidem.

Facebook testuje wyskakujące okienko z wiadomością zachęcającą do przeczytania, co znajduje się na stronie, zanim udostępnimy link (źródło: TechCrunch)

To jeden z kroków w walce z rozprzestrzenianiem się fałszywych informacji. Facebook chce uczulić odbiorców na bezrefleksyjne udostępnianie linków, które mogą prowadzić do niewłaściwych stron. Podobne działania podjął w zeszłym roku Twitter – wynik testów był pozytywny i rozszerzyli dostęp do funkcji. Facebook będzie sprawdzał opcję pośród 6% użytkowników aplikacji na Androidzie.

YouTube przeznaczy 100 milionów dolarów na nagrody dla czołowych twórców YouTube Shorts w 2021 i 2022 roku (źródło: TechCrunch)

Twórcy nie będą mogli się zgłosić bezpośrednio do YouTube z prośbą o wsparcie finansowe na produkcję contentu. To YouTube będzie się kontaktował z czołowymi twórcami YouTube Shorts. Treści, które uzyskają wyjątkowo dużo wyświetleń/zaangażowania będą przez platformę wynagradzane prawdziwą gotówką.

Nowe narzędzia od TikToka dla rekruterów (źródło: Social Media Today)

Okazuje się, że TikTok może się nieźle sprawdzić w rekrutacji. Liczba osób poszukujących porad zawodowych w aplikacji stale rośnie (hashtag #careeradvice ma już ponad 80 milionów wyświetleń wideo). TikTok nie pozostaje obojętny na tak wyraźne trendy i rozpoczął testy narzędzia, dzięki któremu marki mogą znaleźć potencjalnych pracowników, a także promować wewnętrzną kulturę firmy. Platforma do prowadzenia rekrutacji nie jest obecnie zintegrowana z TikTokiem, ale można ją połączyć z kontem w aplikacji.

Green Screen Duet – nowa funkcja od TikToka (źródło: TikTok)

Z połączenia jednych z najbardziej popularnych narzędzi na TikToku, Green Screen oraz Duet, powstał nowy sposób na tworzenie ciekawego contentu. Green Screen Duet umożliwia dodanie w tle filmu nakręconego przez innego twórcę i wejścia z nim w interakcję.

Facebook ruszył w Tajwanie z testami Audio Room – funkcji a’la Clubhouse (źródło: Social Media Today)

Platforma nie chce pozostać w tyle za Twitterem, który testuje swoje Spaces. Oczywiście chce również wyprzedzić Clubhouse (zwłaszcza, że liczba ściągnięć tej aplikacji nadal spada). W związku z tym ruszyły pierwsze testy Live Audio Room w Tajwanie – narzędzie zostało udostępnione osobom publicznym oraz popularnym twórcom treści. Opcja w przyszłości będzie najpewniej dostępna również na grupach na Facebooku.

YouTube rozszerza dostęp do nowej opcji „Clips” (źródło: Social Media Today)

Mimo tego, że możliwość tworzenia Clips jest dostępna u kolejnych twórców, to ich grono wciąż jest dość niewielkie. A czym w ogóle są Clips? Narzędzie pozwala wyciąć krótki klip (5-60 sekund) z oglądanego przez nas filmu. Takie wideo można później nazwać oraz udostępnić na innych kanałach społecznościowych. Więcej TUTAJ.

Pinterest testuje z 21 twórcami transmisje na żywo (źródło: TechCrunch)

Funkcja miała swoją premierę 24-26. maja podczas trzydniowego wirtualnego wydarzenia. Transmisje na żywo były prowadzone przez czołowych twórców treści na Pintereście. Jak to działa? Użytkownicy mogą wziąć udział w transmisji bez opuszczania aplikacji. Dostępna jest również opcja komentowania i wchodzenia w interakcję z autorem.

Testy reklam bez „krzyżyka” (źródło: Brief)

Nowy format jest następcą reklamy full page. Ta druga była bardzo często blokowana przez Google, który uznawał ją za inwazyjną. A ponieważ żaden z wydawców nie chciał spadać w jego rankingu, format full page praktycznie zniknął z rynku. Nowy format jest bardziej przyjazny. Zajmuje 80% ekranu, a na górze wyraźne są przyciski – jeden informuje, po ilu sekundach reklama zniknie, a drugi umożliwia powrót do strony głównej. Czyli nie będzie się trzeba męczyć, żeby na małym ekranie trafić w krzyżyk. Bo go nie ma 🙂

Twitter pracuje nad nowym zestawem narzędzi, które będą dostępne w ramach miesięcznego abonamentu (źródło: Social Media Today)

Są pewne rzeczy, za które użytkownicy Twittera być może będą w stanie zapłacić. Jane Manchung Wong dotarła do informacji, które wskazują, że platforma testuje Twitter Blue, które oferuje dodatkowe funkcje na 2,99 dolarów miesięcznie. Po dwóch tygodniach od tego odkrycia Twitter potwierdził, że to nie plotka 😎 Wśród płatnych funkcji znajdziesz możliwość włączenia trybu czytania i wygodnego zapoznania się z całym tekstem w ramach jednego wątku złożonego z wielu tweetów. Będzie można też zmienić tryb koloru na osi czasu, a także korzystać z opcji pozwalającej na tworzenie kolekcji tweetów.

Idea Pins – nowy format na Pintereście dedykowany kreatywnym twórcom (źródło: TechCrunch)

Kolejna wariacja na temat TikToka oraz Stories, tym razem w wydaniu Pinteresta. Na platformie pojawił się format Idea pins, który pozwala stworzyć film przy dodatkowym użyciu kreatywnych narzędzi.

Premiera Live Shopping Fridays na Facebooku (źródło: Facebook)

Od maja do lipca tego roku będzie można wziąć udział w sprzedaży produktów prowadzonej na żywo na Facebooku. Aktualnie można coś upolować wśród marek Abercrombie & Fitch, Alleyoop, Bobby Brown Cosmetics, Clinique, Dermatologica, Dolce Vita, Sephora oraz ZOX. Zakupy odbywają się w trzech blokach tematycznych: Glow up (21.05, 11.06, 2.07), New Fashion Finds (28.05, 18.06, 9.07), Self Care Spotlight (4.06, 25.06, 16.07).

Google nawiązuje współpracę z Shopify (źródło: TechCrunch)

W obliczu prac, jakie przedsięwziął Amazon, szykując się do stworzenia własnej działalności reklamowej, Google nawiązał współpracę z Shopify. W ten sposób ponad 1,7 miliona sprzedawców będzie mogło skorzystać z integracji z Google i jeszcze skuteczniej dać się znaleźć przez potencjalnych konsumentów.

Pay-per-view na Facebooku będzie rozszerzone o lokalne wydarzenia sportowe (źródło: Social Media Today)

Opcja płacenia za możliwość wzięcia udziału w wydarzeniu transmitowanym online pojawiła się już w sierpniu ubiegłego roku i była skierowana do artystów. Całkowity dochód trafiał do ich kieszeni. Teraz jest w planach rozszerzenie tego o lokalne wydarzenia sportowe i kto wie – może w przyszłości dołączą też więksi gracze.

Spotify w gronie aplikacji z automatycznymi napisami (źródło: WeRSM)

Pojawiły się na TikToku, pojawiły się w Stories. Teraz rownież Spotify pracuje nad opcją generowania automatycznej transkrypcji. Na początek funkcja będzie testowana w najpopularniejszych podcastach, ale celem ostatecznym jest udostępnienie tego dla wszystkich twórców.

Twitch będzie obniżał koszty subskrybcji (źródło: Wirtualne Media)

Platforma chce być bardzie dostępna, dlatego koszt miesięcznej subskrybcji będzie dostosowany do każdego kraju. Na początek nowe ceny zostały wprowadzone w Meksyku i Turcji. Od trzeciego kwartału 2021 roku dołączy większość pozostałych państw. Obecny koszt to 4,99 dolarów miesięcznie.

Wirtualne koncerty na żywo na Spotify (źródło: TechCrunch)

Pandemia inspiruje artystów do poszukiwania nowych ścieżek kontaktu ze swoimi fanami. Spotify wyszedł naprzeciw niezaspokojonym potrzebom brania udziału w koncertach i ruszył z cyklem wydarzeń na żywo. Na początek, za jedyne 30 zł, można posłuchać The Black Keys, Rag’n’Bone Man, Bleachers, Leon Bridges oraz Girl in red. Bilety do zakupu TUTAJ.

Nowe zasady weryfikacji profili na Twitterze, czyli jak uzyskać niebieską odznakę (źródło: TechCrunch)

Do tej pory tylko około 360 tysięcy kont na Twitterze posiadało niebieskie oznaczenie potwierdzające, że profil jest autentyczny. W 2017 roku możliwość wnioskowania o odznakę została zawieszona. Aż do teraz. Obecnie każdy może złożyć wniosek, który następnie weryfikowany będzie przez dedykowany zespół (co oznacza, że na decyzję trzeba będzie chwilę poczekać – od tygodnia do czterech). Można się również odwoływać od odmownej decyzji.
Z ważnych aktualizacji – po tygodniu Twitter zawiesił możliwość zgłaszania wniosku, żeby poradzić sobie z tymi, które zostały jak dotąd wysłane.

Ticketed Spaces – kolejny sposób na monetyzację treści na Twitterze (źródło: Social Media Today)

Tym razem Twitter oferuje twórcom treści audio w Spaces możliwość organizowania biletowany wydarzeń online. Są jednak pewne ograniczenia. Funkcja jest dostępna w Stanach Zjednoczonych, trzeba mieć ukończone 18 lat, posiadać ponad 1000 followersów, a także mieć utworzone co najmniej trzy audycje w Spaces w ciągu ostatnich 30 dni.

Instagram pracuje nad nową funkcją, która pozwoli wynagradzać twórców za publikowanie Reels (źródło: Social Media Today)

Idea, która stoi za programem Bonuses, to zachęcanie do częstszej publikacji Reels na Instagramie. A bonusy to prawdziwa kasa. Ile tego będzie? Poczekamy, zobaczymy 😎

W ciągu dwóch tygodni ponad milion użytkowników Androida zarejestrowało się w Clubhouse (źródło: Social Media Today)

Aplikacja borykała się ze spadkiem zainteresowania i dokonała skutecznej reanimacji dzięki premierze Clubhouse na Androida. Jednak dynamika wzrostu może ponownie zwolnić, ponieważ pojawia się sporo konkurencyjnych formatów ze strony innych społecznościówek.

Premiera publicznych kont biznesowych na Snapchacie (źródło: WeRSM)

Wreszcie marki mogą być obecne na Snapchacie już nie tylko dzięki reklamom. Profile biznesowe dają następujące możliwości: publikacja Stories, efektów AR, tworzenie kolekcji wyróżnionych treści, korzystanie z natywnego sklepu (zakupy bezpośrednio na Snapchacie, dzięki integracji z Shopify – opcja dostępna w Stanach Zjednoczonych). Konto marki może być wyszukane i oczywiście obserwowane przez zainteresowanych użytkowników.

Nowy przycisk „Boost” na LinkedInie dzięki któremu w szybki sposób wypromujemy organiczne posty (źródło: Social Media Today)

Działa to podobnie jak na Facebooku i jest niewątpliwym udogodnieniem. Do wyboru mamy cztery cele reklamowe (Rozpoznawalność marki, Wyświetlenia filmu, Zaangażowanie, Ruch) oraz trzy sposoby konfiguracji grupy docelowej (w oparciu o dane z profilu, o zainteresowania lub szablon grupy odbiorców utworzony przez LinkedIna). TUTAJ najlepsze praktyki, jeśli chodzi o skuteczne wykorzystanie tej nowej opcji.

Instagram Drops – nowa sekcja wspierająca sprzedaż (źródło: TechCrunch)

Możliwość zapowiedzi na Instagramie limitowanej liczby produktów lub ich premiery jest aktualnie dostępna tylko w Stanach (i tylko na urządzeniach mobilnych). Nowa zakładka gromadzi w jednym miejscu tego typu ogłoszenia i jednocześnie ułatwia ich przeglądanie i zapisywanie na później. Funkcja jest obecnie testowana i Instagram zarządza tym, jakie premiery produktów są prezentowane użytkownikom.

Mamy to! Użytkownicy mogą ukrywać liczbę lajków na Facebooku i Instagramie (źródło: TechCrunch)

Doczekaliśmy się premiery, choć globalny dostęp do nowej funkcji może się pojawić dopiero w ciągu najbliższych tygodni. Opcja działa zgodnie z zapowiedziami – to użytkownik decyduje o tym, czy chce ukryć liczbę polubień pod swoimi postami i/lub pod postami innych osób.

Nasza Klasa odchodzi w niepamięć (źródło: Marketing przy Kawie)

Kiedyś górowała nad Facebookiem, a później decyzje lub funkcje typu „Śledzik” stopniowo doprowadziły do jej niechybnego końca. Oficjalnie 27 lipca 2021 żegnamy się z Naszą Klasą.

Twitter pracuje nad przyciskami reakcji (źródło: Social Media Today)

Obecnie testuje pięć sposobów reagowania na tweety: Like, Cheer, Hmm, Sad oraz Haha. Jednak finalny wygląd przycisków nie jest pewny, bo w marcu Twitter przepytywał użytkowników o najbardziej odpowiednie zestawy reakcji – tam dodatkową opcją była możliwość głosowania na tweeta (głos w dół oraz w górę).

Reklamy Instagram Reels dostępne w kolejnych regionach (źródło: Social Media Today)

Format na początku był dostępny w Indiach, Brazylii, Niemczech oraz Australii. Teraz zasięg został rozszerzony o Kanadę, Francję, Wielką Brytanię oraz Stany Zjednoczone. Polska musi jeszcze zaczekać na swoją kolej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *