Przekopanie kwietniowych njusów wiąże się ze sporą porcją dźwięków i niemałą dawką hajsu. Okazuje się, że użytkownicy coraz więcej słuchają, więc społecznościówki inwestują w rozwiązania, które odpowiedzą na te potrzeby. Jednocześnie social media stoją przed potencjalnym wyzwaniem w postaci spadającego czasu spędzanego w aplikacji. Żeby odwrócić ten trend warto inwestować w atrakcyjne treści, a skoro nie powstaną one bez udziału kreatywnych twórców, to i na nich trzeba znaleźć sposoby. Kwiecień pokazuje, że coraz więcej kanałów społecznościowych rozwija funkcje pozwalające inluencerom monetyzować swoje treści. Poza tym marketing cyfrowy ma się dobrze i inwestuje się w niego coraz więcej ?
Jeszcze więcej dźwięku na Facebooku – wkrótce pojawią się nowe formy audio contentu (Źródło: WERSM)
Rozwój treści składających się wyłącznie z dźwięku nie został zlekceważony przez Facebooka. Wkrótce na kanale może się pojawić możliwość słuchania podcastów bez opuszczania platformy. Będą również testowane Facebook Soundbites, czyli formaty postów w wersji audio. Do tego dojdą narzędzia Audio Creation umożliwiające korzystanie z ciekawych technologii bez konieczności inwestowania w zaawansowane i płatne rozwiązania. Oczywiście nie zostaną pominięte sposoby monetyzacji treści przez twórców. Wszystko po to, żeby… nie opuszczać Facebooka ?
Porcja audio również na Reddicie (źródło: Social Media Today)
Nie tylko Facebook słyszy, co w trendach piszczy. Reddit oficjalnie ogłosił, że na jego platformie pojawi się nowa opcja audio przypominająca możliwości oferowane przez Clubhouse. Dzięki funkcji Reddit Talk można prowadzić dyskusje na żywo w obrębie swojej społeczności. Obecnie można zapisać się na listę oczekujących.
Reddit Ads Formula – nowa baza wiedzy dla reklamodawców (źródło: Social Media Today)
Żeby pozyskać reklamodawców, trzeba ich wyedukować. Reddit stworzył przestrzeń z przewodnikami, wskazówkami i case studies, co być może zmniejszy próg wejścia, jeśli chodzi o promocję na tym kanale. Z podobnych narzędzi korzysta już od dłuższego czasu Facebook, gdzie baza wiedzy jest naprawdę solidna i pomocna.
Teraz również na LinkedInie mamy do dyspozycji przewodnik po reklamach (źródło: Social Media Today)
Nadeszła ważna chwila dla marketerów reklamujących się na LinkedInie – jest już dostępny przewodnik po reklamach, gdzie można znaleźć wszystkie niezbędne informację na temat dostępnych formatów i ich specyfikacji. Pamiętam czasy, w których trzeba było się naprawdę nagooglować I przeklikać, żeby dotrzeć do tych treści.
Clubhouse wyceniany jest na 4 miliardy dolarów (źródło: WERSM)
Początki aplikacji zdają się dobrze rokować. Clubhouse zapowiada, że obecnie posiada 10 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Aleee… przyrost użytkowników spada, obecnie jest poniżej średniej. Co więcej inne kanały społecznościowe pracują nad własnymi opcjami audio, co może wpłynąć negatywnie na dalszy rozwój tej aplikacji.
Payments – pierwsza opcja monetyzacji w Clubhouse (źródło: Clubhouse)
Funkcja jest prosta – na profilu wybranego twórcy możemy kliknąć w przycisk Send money i przesłać dowolną kwotę. Być może dzięki temu użytkownicy stwierdzą, że opłaca się budować społeczność w Clubhouse. Czas pokaże ?
Business Creative Hub – przestrzeń pełna inspiracji dla marek posiadających konta na TikToku (źródło: WERSM)
Dla wielu firm wymyślenie atrakcyjnego i adekwatnego contentu do publikacji na TikToku może być niemałym wyzwaniem. Z pomocą przychodzi TikTok, który przygotował kreatywny hub dla posiadaczy kont biznesowych. W środku można znaleźć inspiracje, case studies oraz oczywiście wskazówki dotyczące projektowania ciekawych treści.
Treści na TikToku dostępne szerszemu gronu odbiorców dzięki automatycznym napisom (źródło: WERSM)
Chociaż TikTok jest kanałem, gdzie zdecydowana większość treści odtwarzana jest z dźwiękiem, to aplikacja zdecydowała się wyjść naprzeciw osobom głuchym lub niedosłyszącym. Dzięki automatycznym napisom treści będą czytelne również dla osób, które w danym momencie nie są w stanie odtworzyć dźwięku. Twórcy contentu mogą wybrać opcję dodania napisów, a następnie je edytować, jeśli tylko zajdzie taka potrzeba. Odbiorcy, podobnie jak na YouTubie, mogą zdecydować, czy chcą oglądać content z napisami czy bez.
TikTok rozwija e-commercowy potencjał – na horyzoncie nowe formaty (źródło: Social Media Today)
Aplikacja, która posiada już ponad 732 miliony aktywnych użytkowników miesięcznie, rozwija kolejne narzędzia, które zachęcą marki do obecności na tym kanale i do inwestycji w reklamę. TikTok zapowiada nowe formaty. Wśród nich Collection ad – reklama, dzięki której możemy połączyć katalog produktów z filmami marki. Do dyspozycji będzie również Dynamic Product Ad, która jest reklamą retargetowaną tworzoną w sposób automatyczny, na podstawie aktywności danego użytkownika w aplikacji lub na stronie internetowej. Pojawią się też takie opcje, jak Promo Tiles, czyli tworzenie alertów sprzedażowych lub z promocjami, oraz Showcase Tiles z miniaturką i linkiem do prezentowanego produktu, które będą wyświetlane w dolnej części ekranu podczas odtwarzania contentu danego twórcy lub marki.
Premiera reklam na TikToku służących do pozyskiwania kontaktów (źródło: WERSM)
Portfolio formatów reklamowych na TikToku robi się coraz ciekawsze. W kwietniu swoją globalną premierę miały reklamy lead generation, dzięki którym marka może pozyskiwać, za zgodą użytkowników, informacje na ich temat. Reklama składa się z krótkiego wideo prezentowanego w feedzie połączonym z formularzem, który otwiera się natychmiast po kliknięciu w przycisk CTA. Formularz jest w całości konfigurowalny, dzięki czemu można go dobrze dopasować do potrzeb danego biznesu.
Wkrótce może pojawić się na Twitterze przycisk Super Follow, dzięki któremu będzie można zmonetyzować swoją obecność na kanale (źródło: Social Media Today)
Bez twórców tworzących ciekawe treści z pewnością o wiele ciężej utrzymać zainteresowanie i obecność pozostałych użytkowników. Dlatego również Twitter pracuje nad opcjami, które sprawią, że posiadanie konta będzie bardziej opłacalne. Jedną z nich jest tzw. Super Follow – przycisk, który pojawi się osobom, które obserwują profil. Po kliknięciu będzie można zdecydować, na jaką odpłatną opcję się decydujemy (np. specjalna odznaka). Prawdopodobnie pojawi się również przycisk Tipping, dla tych, którzy po prostu będą chcieli dać napiwek swojemu ulubionemu twórcy.
Professional Profile, nowy typ profilu dedykowany biznesom na Twitterze, obecnie w fazie testów (źródło: WERSM)
Opcja sprawdzana jest aktualnie wśród wybranych użytkowników w Stanach Zjednoczonych. Dzięki nowemu biznesowemu rodzajowi profilu będzie można dodać na nim dodatkowe informacje, których nie można wyświetlać w zwykłym trybie. Wśród nich między innymi sekcja Sklep lub link do App Store’a.
Twitter Fleets wzbogacone o naklejki oraz dedykowane tła (źródło: WERSM oraz Social Media Today)
Fleets, czyli twitterowy format „Stories”, dostępny jest globalnie od listopada ubiegłego roku. Cały czas jest rozwijany. Od kwietnia twórcy mogą dodać do swoich treści GIFy lub naklejki Tweemojis, a także zamieścić w tle film lub zdjęcie ze swojej rolki aparatu. Wkrótce może pojawić się również opcja prowadzenia transmisji na żywo.
Być może wkrótce użytkownicy zdecydują, czy chcą widzieć liczbę lajków pod postami na Instagramie i Facebooku (źródło: WERSM)
Pierwsze testy związane z ukrywaniem liczby polubień były przeprowadzone w 2019 roku. Niektórym przypadły do gustu, innym nie. W związku z tym obecnie sprawdzana jest inna, bardziej elastyczna opcja. Nowy pomysł pozwoli użytkownikom zdecydować, czy chcą, żeby ich aplikacja (Instagram, Facebook) prezentowała treści bez zmian, żeby ukryte były polubienia pod cudzymi postami lub żeby lajki nie były wyświetlane wyłącznie pod treściami publikowanymi przez danego użytkownika.
YouTube testuje opcję ukrywania liczby kciuków w dół pod filmem (źródło: WERSM)
A wszystko dlatego, że coraz więcej twórców staje się ofiarami akcji skoncentrowanych na dawaniu dużej liczby dislike’ów. Nowa funkcja sprawi, że dany twórca nadal będzie miał dostęp do liczby kciuków w górę i w dół, ale widzowie nie będą mieli wglądu do tej drugiej informacji.
Nowe sposoby Pinteresta na uczynienie ich aplikacji jeszcze bardziej bezpieczną i pozytywną przestrzenią (źródło: Tech Crunch)
Wśród nich Creator Code, czyli zbiór zasad, na które musi się zgodzić twórca. Opublikowane zostało również narzędzie do zarządzania komentarzami, dzięki któremu pojawiła się opcja usuwania lub filtrowania. Będzie można również przypiąć wybrane trzy najbardziej pozytywne komentarze. Użytkownikom będą się wyświetlały także positivity reminders, które po rozpoznaniu potencjalnie negatywnego komentarza, będą pytać, czy osoba na pewno chce go opublikować, czy może jednak edytować.
Efektywniejsze działania w Google Ads dzięki nowym eksperymentom wideo (źródło: Social Media Today oraz Google)
Narzędzie udostępnione reklamodawcom może pomóc im wyłonić najbardziej skuteczne reklamy wideo w YouTube. Te testowane są wśród tej samej grupy odbiorców, a samo przeprowadzenie eksperymentu będzie z pewnością źródłem interesujących danych. TUTAJ instrukcja, jak skonfigurować eksperyment, żeby wszystko ładnie (i wymiernie!) śmigało.
Kilka nowości w reklamach wideo na Facebooku i Instagramie (źródło: Social Media Today)
Na początek targetowanie reklam umiejscowionych w In-streamie – pojawi się mniej przypadkowości, bo reklamodawcy mogą wybrać pośród jakich kategorii będzie się pojawiać ich reklama. Wśród nowych formatów mamy reklamę w Reels. Wygląda jak organiczny content uzupełniony o tag „sponsored” oraz przycisk CTA. Film może mieć maksymalnie 30 sekund długości. Reklamy w Reels testowane są obecnie w Indiach, Niemczech, Brazylii oraz Australii. Możliwości promocji w Facebook Stories również zostają rozszerzone – tym razem o reklamę w formie naklejki.
Kolejne testy głosowania (w górę lub w dół) na komentarze publikowane pod postami w grupach na Facebooku (źródło: Social Media Today)
Opcja była już sprawdzana w listopadzie w zeszłym roku. Obecnie funkcja głosowania została wzbogacona o możliwość przekazania autorowi komentarza informacji, dlaczego oddaliśmy na niego pozytywny głos. Czy opcja głosowania będzie dostępna również poza grupami? Być może dowiesz się tego jeszcze w tym roku 😉
Żegnaj Facebook Analytics ? (źródło: WERSM)
Miłośnicy powyższego narzędzia mogą cieszyć się ostatnimi wspólnymi chwilami do 30 czerwca. Co potem? Jak żyć? Facebook podpowiada, żeby korzystać z takich narzędzi, jak Facebook Business Suite, Menedżer reklam oraz Menedżer zdarzeń.
Facebook w ciągu najbliższych miesięcy rusza z testami i ankietami, których wyniki mogą wpłynąć na obecny algorytm w kanale aktualności (źródło: Tech Crunch)
Facebook zastanawia się, co i w jakich proporcjach wyświetlać użytkownikowi, żeby jego doświadczenie podczas scrollowania kanału aktualności było pozytywne. Jednocześnie cały czas boryka się z sytuacjami pokazującymi, jak wiele jest jeszcze do zrobienia na tym polu. W związku z tym niedługo ruszy z testami przeprowadzonymi na małych grupach użytkowników. Te osoby będą pytane między innymi o to, jak bardzo inspirujące są dla nich posty, które im się wyświetlają, jakie treści chcą widzieć w kanale aktualności oraz posty z jakich kategorii chcą mieć prezentowane częściej/rzadziej. Facebook będzie się również starał, żeby zmniejszyć na kanale częstotliwość prezentowania contentu związanego z polityką.
Miniplayer Spotify dostępny na Facebooku, ale… jeszcze nie w Polsce ?♀️ (źródło: WERSM)
Użytkownicy z 27 państw mogą już korzystać ze wspomnianej opcji. Umożliwia ona odsłuchanie całego udostępnionego utworu lub podcastu bez konieczności opuszczania aplikacji. Utwór będzie odtwarzany nawet po zamknięciu Facebooka. W Polsce musimy jeszcze poczekać na dostęp do tej funkcji.
Dobre wieści dla podcasterów – Spotify wprowadza opcję monetyzacji swoich treści (źródło: WERSM)
Jednak tutaj również dostęp jest ograniczony – platforma z płatnymi subskrybcjami (z treściami tylko dla subskrybentów) będzie dostępna dla użytkowników w Stanach Zjednoczonych (w ciągu kolejnych miesięcy będzie to rozszerzane o kolejne państwa). Całość zarobków będzie trafiać do podcasterów, a w 2023 roku Spotify zacznie pobierać 5% fee.
Premiera Kodeksu Dobrych Praktyk w branży Direct Mail (źródło: Brief)
Kodeks wyszedł spod pióra firm działających w branży Direct Mail i należących do Polskiego Stowarzyszenia marketingu SMB. Całość stanowi z pewnością dobrą zachętę do działania fair play i według najlepszych standardów. Obejmuje obszary: relacje z otoczeniem, firmami i wewnątrzśrodowiskowe. A o direct mailingu można przeczytać TU.
Eagile – nowe narzędzie do marketing automation (źródło: Brief)
Pandemia przyspieszyła rozwój branży e-commerce. A rozwój e-commerce nie obędzie się bez marketing automation. Na rynku pojawiło się nowe narzędzie do automatyzacji, które od innych wyróżnia się swoją prostotą. Obecnie jeszcze w wersji beta. Na listę oczekujących można się zapisać TUTAJ.
Instagram Insider – pierwsza wersja cyfrowego magazynu od Instagrama (źródło: Social Media Today)
A w środku znajdziesz contentowe trendy przygotowane w oparciu o aktywności na Instagramie. Każdy uzupełniony jest o przykładowe zdjęcia oraz linki do profili topowych twórców, których warto obserwować. W sumie 9 stron – w tym miesiącu całość poświęcona modzie.
Wkrótce będzie można tworzyć reklamy na Facebooku za pośrednictwem WhatsAppa (źródło: Social Media Today)
Opcja stworzona jest z myślą o biznesach, które nie posiadają konta na Facebooku i nie korzystają z facebookowego Menedżera reklam. Dzięki nowej funkcji będzie można stworzyć reklamę bezpośrednio w WhatsApp, która wyświetli się na Facebooku, ale będzie linkować do profilu na WhatsAppie. Format może szczególnie sprawdzić się w Indiach, gdzie WhatsApp ma 459 milionów aktywnych użytkowników, a na Facebooku tylko 320 milionów.
Too całe SM to tylko zarobek dla programistów, a nie dla użytkowników.
Pinterest pojawiły się nowe narzędzia związane z bezpieczeństwem treści, a na Twitterze testowane są opcje związane z monetyzacją kont i wprowadzeniem nowych profili dedykowanych dla biznesów. Podsumowując, artykuł pokazuje, że branża marketingu cyfrowego jest dynamiczna i stale rozwijają się nowe funkcje i możliwości dla użytkowników i reklamodawców.
Najlepszy jest darmowy mailing