Autentyczność, przydatność, częstotliwość. Zacznij od zapamiętania tych trzech słów. Za parę zdań i akapitów przekonasz się, że są kluczowymi składnikami. Sprawią, że reklamy będą nie tyle zjadliwe, co łatwo przyswajalne i po prostu… dobre ? Co jeszcze polecają tytułowe kanały?
Zarówno TikTok, jak Google są ze sobą zgodni – tworząc reklamy, nie możesz zapominać o tym, aby były autentyczne. Można to uznać za pewną oczywistość. Ale po prawdzie, jak często widzisz autentyczne reklamy? No właśnie.
Na tym nie kończą się konkretne wskazówki. W ostatnich tygodniach TikTok, Twitter oraz Google podzielili się ze światem zbiorem porad – zebranych na stronie internetowej lub w praktycznych dokumentach. Za moment dostaniesz do nich linki, a także bonus – moje notatki ? Czyli wszystko to, co w mojej opinii jest szczególnie warte zapamiętania.
Google mówi: Bądź przydatny (źródło: blog.google)
78% konsumentów uważa, że w reklamach powinno być pokazane, w jaki sposób dana oferta lub usługa będzie pomocna w życiu codziennym. To nie jedyna rzecz, na którą zwraca uwagę Google. Swoje wskazówki, które zawarł w poradniku „Build better creative for your performance marketing”, zamknął w czterech głównych kategoriach: #1. Prowadź za pomocą wyraźnego CTA, #2. Łącz się w sposób autentyczny za pomocą szerokiego wachlarza kreacji, #3. Projektuj z myślą o małych ekranach, #4. Daj kreacjom czas na bycie przetestowanymi. Przy każdej dorzuca kilka dodatkowych porad:
#1. Prowadź za pomocą wyraźnego CTA:
- Bez tego odbiorcy mogą się nie zorientować, co oferujesz, a także jak mają dokonać akcji.
- Używaj CTA w nagłówkach i opisach, wraz z podkreśleniem wyraźnych korzyści związanych z zainteresowaniami odbiorców lub w odniesieniu do tego, co wyszukują.
- Personalizuj przekaz i zwracaj się bezpośrednio do odbiorcy. Personalizowane nagłówki są o 1,3x skuteczniejsze, a personalizowane opisy działają aż dwukrotnie lepiej.
- Podkreślaj informacje na temat produktu i oferty. Nagłówki z ofertą są o 38% skuteczniejsze, a opisy o 27% lepsze (w porównaniu z kreacjami bez tej informacji).
#2. Łącz się w sposób autentyczny za pomocą szerokiego wachlarza kreacji:
- Im więcej będziesz mieć kreacji, tym system w sposób bardziej efektywny będzie w stanie wybrać te reklamy, które są najskuteczniejsze.
- Grupy reklam twórz wokół wąskich tematów i unikaj generycznych treści.
- Zapoznaj się ze wskazówkami dla każdej konkretnej kampanii (w jednej mogą być rekomendowane 3 kreacje, a w drugiej do 20).
- Zaprezentuj rzeczywisty, z życia wzięty kontekst i pokaż produkt, który używany jest przez jedną lub więcej osób. Zdjęcia prezentujące ludzi działają o 30% lepiej.
#3. Projektuj z myślą o małych ekranach:
- Używaj wąskich kadrów i jasnego, naturalnego oświetlenia, aby kierować wzrokiem odbiorcy i pomoc mu szybko połączyć kreację z wezwaniem do działania.
- Obrazy bez tekstu (lub z tekstem poniżej 20 znaków) mają 1,2x wyższą skuteczność w realizacji celu kampanii.
- Korzystaj z jasności i kontrastu, aby grafika była dobrze widoczna na małych ekranach.
- Przedstaw markę w ciągu pierwszych 5 sekund.
#4. Daj kreacjom czas na bycie przetestowanymi:
- Daj nowym kampaniom co najmniej trzy tygodnie, żeby zebrać informacje na temat najlepiej działających zasobów i móc zoptymalizować wyniki.
- Wymieniaj reklamy, które są oznaczone, jako „słabe”.
- Unikaj nagłówków powielających tekst w opisie oraz kreacji, które nie nawiązują do wezwania do działania.
Twitter radzi: Zadbaj o regularność (źródło: Twitter Agency Playbook)
W dokumencie stworzonym dla agencji swoją narrację zaczyna od superlatywów. Że na Twitterze można zaobserwować 40% wyższy zwrot z inwestycji w reklamy (versus inne media i kanały społecznościowe). Że marketer ma o 2,3x większe szanse na osiągnięcie zakładanego KPI, jeśli w swoim planie promocji uwzględnia Twittera. Dalej pojawiają się informacje, które nie będą już tak dyskusyjne. Zatem będzie o nich ?
#1. Pisz dobre tweety:
- Tweet powinien być zwięzły i konkretny. Te najbardziej efektywne posiadają 50-100 znaków.
- Hashtagi są skuteczne, jeśli wiążesz je z jakimś wydarzeniem lub okazją. Są klikalne i mogą odwrócić uwagę odbiorcy od akcji, jakiej od niego oczekujesz. Z tego powodu nie dodawaj więcej niż 1-2 hashtagów.
- Tweet powinien posiadać wyraźne CTA.
- Regularne tweetowanie pomoże utrzymać obecność na Twitterze. Na początek warto publikować 2-3 organicznych tweetów dziennie oraz 3-5 tweetów tygodniowo w przypadku kampanii.
- Materiały wizualne powinny przyciągać wzrok, być skupione na kluczowym przekazie. Na obrazach nie powinno być za dużo tekstu, a filmy powinny trwać nie dłużej, niż 15 sekund, mieć wyraźny branding i być zrozumiałe bez dźwięku.
#2. Kampania – najlepsze praktyki:
- Eksperymentuj z różnymi i równoległymi kampaniami, żeby znaleźć odpowiedni miks dla siebie lub swojego klienta.
- W każdej kampanii wykorzystuj kilka formatów reklamowych. Stosowanie co najmniej 3 reklam zwiększa świadomość kampanii o 20%, a zamiar zakupu o 7%.
- Branding w wideo powinien pojawić się w pierwszych 3 sekundach (a najlepiej pozostawać na ekranie przez cały czas).
- Unikaj wprowadzania zmian przez pierwsze 5 dni w kampaniach promujących aplikację.
- Aby zoptymalizować aktywne kampanie, pamiętaj, aby często odświeżać kreacje i zawsze mieć aktywnych kilka tweetów dla danej kampanii.
- Modyfikuj stawki, jeśli widzisz, że jakaś kampania idzie świetnie i warto w nią jeszcze mocniej zainwestować.
- Spróbuj przyjąć sposób myślenia na Twitterze. Poznaj język danej społeczności i docieraj do niej w oparciu o adekwatne hashtagi, konta oraz słowa kluczowe, które będą dla niej autentyczne.
- Podczas targetowania znajdź odpowiedni balans słów kluczowych. W przypadku większości kampanii Twitter zaleca, żeby stosować 25-50 właściwych słów kluczowych.
TikTok podkreśla: Serwuj natywne doświadczenie (źródło: tiktok.com)
W jego sercu leży content ❤️ Dlatego, jeśli myślisz o obecności na TikToku, to skup się na treściach. Platforma uważa, że kluczem do sukcesu jest autentyczność. Firmy osiągają na kanale dobre wyniki, jeśli serwują użytkownikom natywne doświadczenie. Dlatego nie potrzebujesz dużego budżetu do tworzenia kreacji. TikTok zaleca, żeby korzystać z wbudowanych narzędzi. Firmy detaliczne, które posłuchały tej rady, docierały z kreacjami 14x bardziej efektywnie.
#1. TikTok 101 – porady na start:
- Aby docierać do nowych odbiorców, trzeba na bieżąco dzielić się różnorodnym contentem. Na początek postaraj się publikować 1-4 filmów dziennie, żeby sprawdzić, jak są odbierane różnego rodzaju treści.
- Dźwięk nie jest kwestią drugorzędną – to istotny element kreacji na TikToku.
- Filmy powinny być krótkie, skoncentrowane na danym temacie i wciągające.
- Dodanie podpisu pod filmem wzmacnia jego przekaz. Warto uwzględnić w nim hashtagi.
- „Swipe up” to działanie, do którego nie zachęca się użytkowników TikToka (ponieważ taki ruch powoduje przejście do kolejnego filmu). Zamiast tego zachęcaj, żeby odbiorcy kliknęli w przycisk – jeśli taki jest cel twojej reklamy.
- Zadbaj o to, aby produkować na bieżąco nowe, odświeżone reklamy. Unikalność i kreatywność pomogą osiągnąć lepsze wyniki.
- Nie korzystaj na TikToku z kreacji, których używasz na innych platformach – twórz dedykowane treści.
- Nie oczekuj, że każda reklama przyczyni się do osiągnięcia sukcesu na TikToku.
To z grubsza tyle. Każdy z powyższych kanałów wymaga innego podejścia. Oczekiwania użytkowników względem contentu na tych platformach będą różne. Wynika to oczywiście z ich motywacji – po co innego zaglądają do TikToka, po co innego do Twittera i Google. W tym wszystkim uderza jednak powtarzalność niektórych porad. Bo pewne kwestie są niezmienne, niezależnie od danego medium społecznościowego.
- Twórz autentyczny content – bo w żadnym miejscu odbiorcy nie będą dobrze reagować na sztuczność, czy na treści niedopasowane do kanału i do doświadczenia, jakiego się tam spodziewają.
- Bądź przydatny – bo to jeden z lepszych triggerów wzmacniających u danego odbiorcy potrzebę. No i warto po prostu troszczyć się o ludzi.
- Publikuj z odpowiednią częstotliwością – bo łatwiej będzie wtedy ciebie zobaczyć i zapamietać. Tobie z kolei może być prościej zrozumieć, co naprawdę lubią twój odbiorcy.