Wykopalisko #7 | Co nowego? Co na horyzoncie?

Październik można mianować miesiącem Facebooka. Zaczęło się od mocnego wejścia. Wszystko za sprawą Francis Haugen, która ujawniła sporo „brudów” na temat swojego byłego pracodawcy. Później pauza. Facebook, Instagram i WhatsApp przestały działać, co przykuło uwagę giełdy. Notowania spadły o 5% 🙈 Następnie chwilę nic, żeby na koniec miesiąca dowiedzieć się, że Facebook to już właściwie nie Facebook, a Meta. I jego metaverse, czyli „świetlana” wizja wirtualnej przyszłości.

Zakaz reklam w przestrzeni miejskiej w Genewie (źródło: NowyMarketing)

Od 2025 roku w tym mieście nie będzie można zobaczyć praktycznie żadnej reklamy outdoorowej, oprócz promocji wydarzeń kulturalnych. Decyzja wiąże się jednak ze stratami pieniężnymi (będzie to ponad 4 mln franków).

Frances Haugen, była pracownica Facebooka, ujawnia fakty na temat działania tej platformy (źródło: NowyMarketing)

Na początku przekazywała informacje anonimowo, później w programie „60 minutes” ujawniła swoją tożsamość. Jej zdaniem Facebook i Instagram pogłębiają polaryzację polityczną w Stanach Zjednoczonych. Uważa również, że Facebook przedkłada zysk nad bezpieczeństwo. Algorytm tej platformy ma optymalizować treści tak, by spotykały się z największą liczbą interakcji, a odbiorcy najczęściej reagują na materiały wywołujące gniew.

Telegram uzyskał 70 milionów nowych użytkowników, po tym jak Facebook, WhatsApp i Instagram przestały działać (źródło: TechCrunch)

Jak do tej pory był to największy przyrost nowych osób w tak krótkim czasie. Sama aplikacja została już ściągnięta ponad miliard razy i na początku tego roku miała ponad 500 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie.

IGTV – nazwa formatu przechodzi na emeryturę (źródło: Facebook)

Filmy w kanale aktualności oraz IGTV zostają połączone w jeden format – wideo na Instagramie. Można je zamieszczać w ten sam sposób, a także odkrywać w tym samym miejscu. Na każdym profilu dostępna będzie zakładka, w której będą magazynowane obydwa formaty.

Nowe e-commercowe opcje na Pintereście (źródło: Social Media Today)

Pierwszą z nich jest format reklamowy „Slideshow for Collections” – tworzony w sposób automatyczny ze zdjęć, które zostały dodane do katalogu produktów. Dodatkowo na profilu marki można dodać wartości danej firmy (np. Eco-friendly), a także można podkreślić grupę społeczną, do jakiej się należy (np. Black-owned).

Klipy w Clubhouse dostępne dla wszystkich użytkowników urządzeń z iOS (źródło: Social Media Today)

Opcja musiała się dobrze sprawdzić w testach, ponieważ niedługo potem została udostępniona dla szerokiego grona odbiorców. Klipy pozwalają wyciąć ostatnie 30 sekund z danego pokoju publicznego i udostępnić taki plik innym osobom.

Tinder startuje z własną walutą (źródło: WeRSM)

Wirtualny pieniądz będzie dostępny wewnątrz aplikacji i pozwoli na zakup opcji premium. Pierwszy pilotażowy program wystartuje w Australii.

Kodeks ochrony danych dla branży marketingowej (źródło: Marketing przy Kawie)

KODO zostało opracowane przez Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB. Ma pomóc przedsiębiorcom efektywnie wdrażać regulacje dotyczące danych osobowych i na bieżąco, w bezpiecznym środowisku, pomóc im sprawdzać, czy spełniają wymagania. Kodeks jest wynikiem wielu dyskusji z UODO. Twórcy starali się maksymalnie uprościć zapisy, tak aby były czytelne i łatwe do wykorzystania w codziennej pracy.

Facebook Workplace ma już 7 milionów płatnych subskrybentów (źródło: Social Media Today)

W październiku świętował swoje 5. urodziny. Tempo wzrostu szczególnie przyspieszyło w czasie pandemii (+40%). Od momentu powstania na platformie przybyło ponad 200 nowych funkcji.

Twitter testuje nowe umiejscowienie reklam (źródło: Social Media Today)

Konkretnie chodzi o wyświetlanie reklam pośród odpowiedzi na tweety. Użytkownicy zobaczą format po pierwszej, trzeciej i ósmej odpowiedzi na dany tweet. Podobna funkcja została wprowadzona we wrześniu przez Reddita.

Na Instagramie pojawia się możliwość zaplanowania transmisji na żywo (źródło: Social Media Today)

Można to zrobić nawet z 90-dniowym wyprzedzeniem. Użytkownicy mają możliwość ustawienia sobie przypomnienia o transmisji, które wyśle powiadomienie dzień przed, a następnie na 15 minut przed transmisją. Zapisaną transmisję na żywo możesz promować za pomocą dedykowanej naklejki dodanej do Relacji.

Microsoft w tym roku wycofa obecność LinkedIn na rynku chińskim (źródło: TechCrunch)

To jedna z firm, której trudno pogodzić własne interesy z autorytarnymi żądaniami ze strony rządu chińskiego. Microsoft nie mógł między innymi zaakceptować próśb o ograniczenie dostępu do indywidualnych profili. Ostatecznie do całej sprawy podszedł kategorycznie i zrezygnował z dostępności LinkedIn dla Chińczyków.

YouTube dzieli się informacjami na temat kluczowych aspektów, na jakich będzie się skupiał podczas dalszego rozwijania formatu Shorts (źródło: Social Media Today)

Koncentruje się na trzech celach: #1. Stworzyć narzędzia ułatwiające tworzenie contentu i wpływające na wzrost liczby odbiorców (użytkownicy chcą wyraźnego rozdzielenia Shorts od pozostałych filmów), #2. Dbać o to, żeby Shorts były unikalne, ale zgodne z YouTube, jakiego odbiorcy kochają (widzowie lubią angażować się w ten sam sposób, ale potrzebują różnego rodzaju doświadczenia), #3. Stworzyć program do monetyzacji treści dopasowany do krótkich formatów, jakimi są Shorts (co wymaga świeżego spojrzenia na to, jak nagradzać kolejne pokolenie mobilnych twórców).

Nowa reklama karuzelowa od Twittera (źródło: WeRSM)

Format może kierować w różne miejsca – do tej pory karuzela na Twitterze była powiązana z jednym linkiem. Reklamę można wykorzystać w kampaniach z celem Kliknięcia linku, Wyświetlenia filmu, Zaangażowanie oraz Zasięg. Funkcja dostępna jest również jako post organiczny, który można stworzyć w narzędziu Tweet Composer.

Reels na Instagramie z nowymi funkcjami (źródło: TechCrunch)

Wśród nich możliwość tworzenia treści we współpracy z innym twórcą, zbieranie funduszy, a także możliwość lepszego wykorzystywania muzyki. Ponadto od 21. października Instagram na komputerze staje się bardziej przydatny dzięki nowej funkcji pozwalającej publikować zdjęcia oraz filmy <60 s już nie tylko za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

Premiera Discover List na TikToku, na której będzie można wyszukiwać czołowych influencerów (źródło: Social Media Today)

Na liście znajduje się 50 czołowych twórców – dzięki niej można odkryć najbardziej wpływowe osoby na platformie. Influencerzy zostali podzieleni na pięć kategorii: Changemakers, Icons, Innovators, Foodies oraz Originators.

Donald Trump z własną platformą społecznościową (źródło: NowyMarketing)

TRUTH Social ma być alternatywą dla innych kanałów społecznościowych – w tym czołowych platform, które zablokowały Donaldowi Trumpowi możliwość posiadania konta. Jego misja to „stworzenie rywala dla liberalnego konsorcjum medialnego i walkę z firmami Big Tech z Doliny Krzemowej, które wykorzystały swoją jednostronną siłę, by uciszyć przeciwstawne głosy w Ameryce”. Aplikacja w tym miesiącu zostanie udostępniona dla wybranej grupy użytkowników, a ogólnokrajowe wdrażanie ma zostać domknięte na początku 2022 roku.

Google stworzył platformę dla twórców (źródło: Social Media Today)

Google for Creators to contentowe kompendium wiedzy dla twórców. Znajdziesz tam inspirację, porady, mini kursy. Całość pomoże stworzyć dobrze działającą strategię contentową.

Nowe narzędzia dla influencerów na Instagramie, którzy promują marki (źródło: Social Media Today)

Na początek osobny folder na wiadomości od osób, które zareagowały na content tworzony we współpracy z marką. Następnie możliwość tworzenia przez twórców sklepu złożonego z produktów, które promują. Na koniec możliwość tworzenia reklam w Reels oznaczonych jako brandem content.

Facebook ruszył z cyfrowym portfelem Novi w Stanach oraz Gwatemali (źródło: WeRSM)

Premierę poprzedziły dwa lata testów. Teraz wybrana część użytkowników może sobie przesyłać oraz pobierać pieniądze – bez dodatkowych opłat. Novi wcześniej znane było jako Calibra. Kryptowaluta wprowadzana jest we współpracy z Coinbase.

Teraz wszyscy użytkownicy mogą dodawać linki w swoich Stories na Instagramie (źródło: TechCrunch)

Opcja pojawia się na miejsce „swipe up” i jest dostępna nie tylko dla większych kont firmowych, ale dla każdego użytkownika. Link sticker możesz wyszukać pośród innych naklejek dostępnej w zakładce, z którą na pewno jesteś już zaznajomiony 🙂

Super Follow dostępne dla wszystkich użytkowników urządzeń z iOS (źródło: Social Media Today)

Mogą z tego skorzystać osoby posiadające konta powyżej 10 tysięcy użytkowników. Po włączeniu opcji dany twórca może ograniczać zasięg swoich tweetów i kierować je tylko do płatnych subskrybentów.

Poznajcie Meta (źródło: Facebook)

Na zakończenie Wykopaliska najważniejszy news, czyli nowa nazwa dla firmy. Facebook od teraz tytułuje się Meta – jednocześnie nazwa platformy społecznościowej pozostaje bez zmian. Nowa nazwa określa dewizę firmy, czyli „ożywianie metaverse” i pomaganie ludziom w łączeniu się, znajdowaniu społeczności i rozwijaniu firm. Otwiera też nowy rozdział – tę misję Mark wyjaśnił TUTAJ. W poniższym filmie możesz zobaczyć, jak będzie wyglądać świat w wydaniu Meta.

Na dokładkę jeszcze coś przyjemnego 🤌

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *